3. Józef Brandt - ZALOTY, poł. LAT 70. XIX W.

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Leon Kaufmann
    - WIDOK NA JEZIORO AYDAT, 1926

  • Następny

    Następna praca

    Alfred Wierusz-Kowalski
    - ok. DOŻYNKI, 1880 1890

wszystkie obiekty

Opis obiektu

W latach 1874-1875 Józef Brandt namalował kilka obrazów o różnej kompozycji zatytułowanych Zaloty (Muzeum Narodowe w Warszawie), Kozak i dziewczyna przy studni (Muzeum Narodowe w Kielcach), Zaloty. Kozak i dziewczyna (Agra Art - katalog aukcji z dnia 22.03.2009). Pomysł na ukazanie sielskich scen rodzajowych w otoczeniu wiejskich zabudowań zaczerpnął artysta zapewne podczas licznych w tym czasie podróży na Kresy. Zachowało się kilka szkiców akwarelowych z tego czasu, ukazujących wiejskie dziewczyny w strojach ludowych. Widoczna na obrazach postać Kozaka zdradza nie tylko te same rysy twarzy, ale również powtarzające się elementy stroju oraz zastosowaną kolorystykę szat. Nie ulega wątpliwości, że Brandt szkicował w plenerze. Taki sposób pracy wymagał szybkiego przygotowania rysunku kompozycji. Niezwykle swobodny szkic ołówkowy widoczny na oferowanej pracy, został podkolorowany akwarelą w celu zaznaczenia barw. Wykonanym „na żywo“ szkicem kompozycyjnym, mógł autor posłużyć się w pracowni do przygotowania szczegółowego obrazu olejnego. Wiadomo, że powstało płótno malowane olejno (obecnie zaginione) o bardzo podobnej kompozycji (repr. w W. Husarski, Józef Brandt, Gdynia 1949). Prezentowana praca powstała na papierze używanym przez artystę do szkiców rysunkowych i akwarelowych w połowie lat 70. XIX wieku. […] Sygnatura artysty nie budzi zastrzeżeń.

– fragm.z opinii dr Mariusza Klareckiego

Biogram artysty

Józef Brandt był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich reprezentujących nurt monachijski. Studiował malarstwo w Polsce, Paryżu i Monachium. W 1870 roku otworzył w Monachium własną pracownię, a w1878 został honorowym profesorem Akademii Monachijskiej, członkiem Akademii w Berlinie i w Pradze. Jest jednym z tych polskich artystów malarzy, którym udało się zrobić ogromną karierę poza Polską. Uczestniczył w wielu europejskich wystawach i cieszył się niesłabnącym uznaniem. Pomimo międzynarodowych sukcesów – jak pisze Jan K. Ostrowski – i stałego zamieszkania za granicą, Brandt z całą świadomością pozostał malarzem polskim. Podejmował niemal wyłącznie polskie tematy historyczne i rodzajowe. Sygnując obrazy, dodawał dopisek „z Warszawy”, jak gdyby chcąc uprzedzić ewentualne wątpliwości związane z niemieckim brzmieniem swego nazwiska.

Józef Brandt urodził się w 1841 roku w Szczebrzeszynie. W jego domu rodzinnym atmosfera wprawdzie sprzyjała rozwijaniu wrodzonych zdolności, ale zgodnie z panującymi poglądami uprawianie sztuki nie mogło stanowić zawodu. Pochodził ze znanej i zamożnej rodziny warszawskich lekarzy . Tak więc Brandt po ukończeniu Instytutu Szlacheckiego, wyjechał w roku 1859 do Paryża, aby tam rozpocząć studia techniczne. Jednocześnie jednak podjął również naukę u francuskiego malarza batalisty Louisa Cognieta. Pod wpływem Kossaka, z którym zetknął się wówczas w Paryżu porzucił studia inżynierskie i poświęcił się całkowicie malarstwu. Obaj wracają jednak do Warszawy i wkrótce wyruszają na wspólną włóczęgę po Ukrainie i Podolu. Systematyczne studia artystyczne w Monachium artysta podejmuje w roku 1862 u batalisty Franza Adama i Karola Piloty'ego. Usilna praca i talent szybko przynoszą efekt. Od 1870 roku artysta dysponował już własną pracownią, gdzie bywała cała kolonia artystyczna przebywająca w Monachium. W latach 70. i 80. XIX w. powstały najwybitniejsze dzieła Brandta, sam artysta znalazł się u szczytu sławy, a jego sukcesy finansowe pozostały bez precedensu wśród polskich artystów żyjących za granicą. W 1873 po prezentacji Bitwy pod Wiedniem na Wystawie Powszechnej w Wiedniu został odznaczony Orderem Franciszka Józefa, w 1875 powołano go na członka Berlińskiej Akademii Sztuki, w 1878 mianowano honorowym profesorem i członkiem Akademii Bawarskiej. Pomimo datującego się od lat 90-tych stopniowego spadku formy artystycznej Brandta, popyt na jego obrazy nie uległ osłabieniu, a sam artysta spotykał się z kolejnymi dowodami uznania i szacunku. . W 1900 roku został wybrany na honorowego członka Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Po śmierci Henryka Rodakowskiego w 1894 nadeszła z Polski propozycja objęcia stanowiska dyrektora krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, z której jednak nie skorzystał. Pomimo osiągnięcia znaczącej pozycji na międzynarodowym rynku sztuki, przez całe życie nadsyłał swoje prace na wystawy organizowane w Polsce, przede wszystkim w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, którego był członkiem od 1874, oraz w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie.Choć napisano już bardzo dużo o Brandcie i jego twórczość w większości wydaje się być już poznana to ciągle wymyka się jednoznacznej interpretacji. Wiadome jest jedno, że jest to malarstwo niesamowicie zaangażowane emocjonalnie, naznaczone żywiołowym temperamentem i świadczące o niebywałym bogactwie wyobraźni jego twórcy.

Nr katalogowy: 3

Józef Brandt (1841 - 1915)
ZALOTY, poł. LAT 70. XIX W.


akwarela, ołówek, kredka, papier / 33,2 x 39,9 cm
sygn. l.d.: Józef Brandt/ z Warszawy


Cena wywoławcza:
60 000 zł
13 364 EUR
14 219 USD

Estymacja:
70 000 - 80 000 zł
15 591 - 17 818 EUR
16 588 - 18 958 USD

Cena sprzedaży:
60 000 zł*
13 364 EUR
14 219 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
14 GRUDNIA 2016

14 grudnia, 2016 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
24 listopada - 14 grudnia 2016 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: