4. Alfred Wierusz-Kowalski - DOŻYNKI

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Józef Brandt
    - ZALOTY, poł. LAT 70. XIX W.,

  • Następny

    Następna praca

    Leon Wyczółkowski
    - Wnętrze lasu,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Ulubionymi motywami Alfreda Wierusza-Kowalskiego były współczesne sceny rodzajowe takie jak wyjazdy na polowanie, sanny, powroty z jarmarków, konne orszaki weselne czy rozpędzone furmanki. Do tych pełnych życia i kolorytu przedstawień przeciwwagę stanowią kameralne, wyciszone pejzaże, których tłem jest jesienny bądź zimowy pejzaż. Do najsłynniejszych tego typu scen należą „W wieczornej mgle” (ok. 1890), „Wieczorna sanna” (1885) czy „Rankiem na polowanie” (1910). Do tejże grupy nastrojowych obrazów zaliczyć trzeba oferowany olej na płótnie „Dożynki”. Pojawienie się tego obrazu na polskim rynku to prawdziwe wydarzenie dla kolekcjonerów sztuki polskiej. „Dożynki” po raz pierwszy zostaną pokazane szerokiej publiczności w naszym kraju. Do końca lat 80. obraz znajdował się bowiem w rękach spadkobierców artysty a następnie trafił poprzez niemiecki dom aukcyjny do rąk prywatnych w Wielkiej Brytanii. W „Dożynkach” Wierusz Kowalski ukazuje wieś pełną uroku, barwną, żywą, a jej mieszkańców jako szczęśliwych i pełnych witalności ludzi. Nastrój panujący wśród schodzących z pola po całym dniu pracy żeńców jest radosny. Artysta nastrój ten buduje za pomocą ciepłej kolorystyki żółcieni, czerwieni i brązów, niemalże wyczuwalny jest gasnący żar letniego słońca, zapach ściętego zboża, wilgoć parującej ziemi. Sposób operowania światłem poprzez zacienienie pierwszego planu i kontrastowe rozświetlenie planu głębokiego jest typowym zabiegiem Wierusza Kowalskiego, który powraca w wielu jego kompozycjach. Niezwykłe potraktowanie światła w połączeniu z kolorystyką wieczornego nieba są mocnym punktem kompozycyjnym obrazu „Dożynki”. W pracy tej jak w soczewce skupiają się cechy malarskie typowe dla twórczości Wierusza Kowalskiego z końca XIX wieku. Tą radością i harmonią płynącą z przedstawionej sceny zachwycali się ponad sto lat temu europejscy i amerykańscy klienci. Dziś to samo czyni z Wierusza Kowalskiego jednego z bardziej pożądanych przez kolekcjonerów sztuki monachijskiej artystów

Proweniencja

kolekcja prywatna, Polska
kolekcja prywatna, Londyn (do 2015)
kolekcja prywatna, Monachium (do 1988)
kolekcja Rudolfa Krafta, Mőnchengladbach (od 1916)
Galerie Heinemann, Monachium (od 1899)

Reprodukowany

Ptaszynska E., Alfred Wierusz-Kowalski 1849-1915, Warszawa 2011, s. 146, il. 38.
Bühler H.-P., Jäger, Kosaken und polnische Reiter, Hildesheim 1993, s. 31, fi g. 22 oraz skatalogowany s. 161.
Balogh L., Alltagschilderung in der Münchner Malerei, Mainburg, 1989, s. 96, fi g. 133.

Biogram artysty

Alfred Wierusz Kowalski był jednym z najbardziej znanych przedstawicieli szkoły monachijskiej w malarstwie polskim. Jest jednocześnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych twórców na rynku antykwarycznym, cieszący się ciągle niesłabnącym zainteresowaniem kolekcjonerów. Urodził się w Suwałkach, studiował w Warszawie, Dreźnie, Pradze i Monachium, by w tym ostatnim na stałe osiąść w roku 1873. Największą inspiracją artysty była niewątpliwie nauka w prywatnej pracowni pod kierunkiem Józefa Brandta, czego echa powracają w całej niemalże twórczości Kowalskiego. Nie bez znaczenia była również przyjaźń z Władysławem Czachórskim i Janem Chełmińskim a do jego nieoficjalnych uczniów należeli m.in.: Olga Boznańska, Czesław Tański, Henryk Weyssenhoff , Michał Wywiórski i Karol Wierusz-Kowalski (stryjeczny bratanek). Pomimo zagranicznej sławy nie zapominał o Polsce wysyłając wiele swoich obrazów na krajowe wystawy. Był laureatem licznych wyróżnień, w 1890 roku otrzymał m.in. honorową profesurę Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Płótna autorstwa Wierusza Kowalskiego zdobiły kolekcję Prinzregenta Luitpolda oraz znajdywały się w zbiorach monachijskiej Nowej Pinakoteki jak również w Dreźnie, Berlinie i Warszawie. Znaczną część stanowiły również zbiory kolekcji prywatnych zarówno europejskich jak i amerykańskich. Niewątpliwie jednym z najważniejszych miejsc związanych z Wieruszem Kowalskim w Polsce są Suwałki. Już w 1956 roku powstało tam Muzeum, dzięki którego działalności propagatorskiej przywrócona została pamięć o wielkim malarzu. W pomoc Muzeum włączyli się spadkobiercy Wierusza Kowalskiego. Ten symboliczny powrót artysty do rodzinnego miasta ukoronowała monograficzna wystawa otwarta z okazji jubileuszu pierwszego 10-lecia Muzeum (1966). W 1974 roku została zainaugurowana stała galeria poświęcona Alfredowi Wieruszowi Kowalskiemu gromadząca – wśród licznych pamiątek po malarzu – liczną spuściznę artystyczną w postaci obrazów olejnych, rysunków i szkiców.  

Nr katalogowy: 4

Alfred Wierusz-Kowalski (1849 - 1915)
DOŻYNKI, ok. 1880 - 1890


olej, płótno / 90 x 137 cm
sygn. l. d.: A. Wierusz-Kowalski


Cena wywoławcza:
450 000 zł
100 223 EUR
106 636 USD

Estymacja:
700 000 - 900 000 zł
155 903 - 200 446 EUR
165 877 - 213 271 USD

Cena sprzedaży:
490 000 zł*
109 132 EUR
116 114 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
14 GRUDNIA 2016

14 grudnia, 2016 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
24 listopada - 14 grudnia 2016 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: