5. Leon Wyczółkowski - Wnętrze lasu

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Alfred Wierusz-Kowalski
    - ok. DOŻYNKI, 1880 1890

  • Następny

    Następna praca

    Jerzy Kossak, Wojciech Kossak
    - BITWA POD STOCZKIEM, 1927

wszystkie obiekty

Opis obiektu

W bogatej twórczości Leona Wyczółkowskiego, obejmującej niemal wszystkie rodzaje malarstwa,
rysunku i grafiki, ciągle rozwijanej – zmieniającej się stylistycznie i tematycznie, zróżnicowanej pod
względem warsztatowym i często eksperymentatorskiej – stałe, niezmiennie ważne miejsce zajmowały
motywy lasu i drzew. Były one obecne od pierwszych samodzielnych poczynań artysty na początku lat
osiemdziesiątych XIX wieku, po ostatnie prace wykonane kilka miesięcy przed śmiercią w 1936 roku.
Drzewa malował najdłużej, „do końca – jak pisała Danuta Muszanka – wtedy, kiedy już inne tematy
stały się obojętne i nieważne”. (…) W przedstawienia te, jak w żadne inne, malarz angażował całe
bogactwo środków artystycznych, sięgając w operowaniu nimi szczytów wirtuozostwa. Rysował drzewa
ołówkiem, węglem, kredką litografi czną i pastelami, malował farbami olejnymi, tuszem, akwarelą
i gwaszem, odtwarzał je we wszystkich niemal uprawianych technikach grafi cznych – algrafii, akwatincie, akwaforcie, mezzotincie, miękkim werniksie (verni mou), w suchej igle, litografii i kamieniorycie.
Często, dla osiągnięcia pożądanego efektu łączył różne techniki grafi czne i malarskie z grafi cznymi,
stosował nietypowe metody preparowania matryc i posługiwał się własnego pomysłu „narządkami”.
Używał wyłącznie materiałów wysokiej jakości, starannie dobierał płótna i wysokogatunkowe papiery
o zróżnicowanej gramaturze, fakturze i barwie – od japońskiej bibuły po gruby kredowy karton,
mechanicznie albo ręcznie tonował tintą podłoże, kolorował odbitki, nanosił rysunek kredkami
różnej twardości dla uzyskania ćwierć- i półtonów, rozprowadzał farbę i tusz pędzlem, tamponami
i prószeniem, sięgał po tak nietypowe materiały jak smoła i guma arabska oraz wprowadzał swoiste
zabiegi warsztatowe – „figielki” – jak mówił, takie jak np. wydrapywanie. To zmaganie się z formą,
znajdywanie dla niej za każdym razem odpowiednich środków technicznych przynosiło mu, jak mówił,
rozkosz (…) Wyczółkowski miał swoje ulubione gatunki drzew. Należały do nich sosny, dęby, cisy i świerki, ale w ostatnich latach życia z upodobaniem odtwarzał też drzewa owocowe rosnące w przydomowym sadzie, w Gościeradzu. Uwagę artysty przykuwały zarówno pojedyncze okazy jak i niewielkie skupiska drzew, jednak najsilniej nęciły go lasy, które były dla niego fascynującym, choć zarazem budzącym lęk fenomenem przyrody. Stały się one na całe życie „przedmiotem najwyższego przywiązania i nieustannej tęsknoty, najsilniej działającym bodźcem twórczym.


- cyt. za: Milewska W., Drzewa i lasy w twórczości Leona Wyczółkowskiego, [w:] W kręgu Wyczóła, Bydgoszcz: Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, 2012.

Nr katalogowy: 5

Leon Wyczółkowski (1852 - 1936)
Wnętrze lasu


tusz, papier / 60 x 50 cm
sygn. u dołu: L. Wyczół
na odwrocie ekspertyza Stefana Sonnewenda z 28 marca 1938 roku


Cena wywoławcza:
18 000 zł
4 009 EUR
4 266 USD

Estymacja:
20 000 - 30 000 zł
4 455 - 6 682 EUR
4 740 - 7 110 USD

Cena sprzedaży:
20 000 zł
4 455 EUR
4 740 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
14 GRUDNIA 2016

14 grudnia, 2016 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
24 listopada - 14 grudnia 2016 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: