55. Magdalena Abakanowicz - ABAKAN ROUGE III

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jan Tarasin
    - ZAPIS 81, 1981

  • Następny

    Następna praca

    Ryszard Winiarski
    - CHANCE IN GAME, 1990

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Widzę nitkę jako podstawowy element budowy świata organicznego naszej planety, jako największą tajemnicę naszego otoczenia. To nitka buduje wszystkie żywe organizmy, rośliny, tkankę liści i nas samych, nasze nerwy, nasz kod genetyczny, nasze przewody żylne, nasze mięśnie. Jesteśmy strukturami włóknistymi.(…) Biorąc nić do ręki, dotykamy tajemnicy. (...) Czym może stać się nitka prowadzona ręką artysty, jego intuicją? Czym jest tkanina? Zeszywamy ją, kształtujemy z niej formy. Kiedy biologia naszego ciała przestaje prawidłowo działać, trzeba rozcinać skórę, aby dostać się do wnętrza, potem ją zeszywać jak materiał. Tkanina ubiera nas i okrywa. Tworzona naszymi rękami jest zapisem naszych myśli. - Magdalena Abakanowicz, z wystąpienia na Kongresie Fiberworks, Berkeley, San Francisco (1978)

Absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1954) Magdalena Abakanowicz to jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich artystek. U początków swojej twórczej drogi zajmowała się głównie malarstwem wykonując monumentalne kompozycje na kartonie i płótnach. Zasłynęła wielkoformatowymi rzeźbami-instalacjami powstającymi z prostych materiałów zgodnie z panującym w latach 60-tych i wywodzącym się z Włoch nurtem arte povera. Pierwsze tkane obiekty przestrzenne zwane potocznie Abakanami powstały już w latach 60. i stały się dla polskiej artystki przepustką do międzynarodowej kariery. Jak sama Abakanowicz podkreśla początku fascynacji tkaniną należy szukać w potrzebie udowodnienia sobie i światu, że można z tkactwa uczynić sztukę czystą idąc wbrew jej powszechnemu rozumieniu i wbrew utartym przyzwyczajeniom. Tkane obiekty są dla Abakanowicz sprzeciwem wobec systematyzacji sztuki, nie mają być nośnikiem żadnej filozofii ani być obiektami praktycznymi - „jak inne twory natury, są obiekatmi do kontemplacji” mówi artystka. W tkaninie interesuje ją unicestwienie jej użytkowej roli i stworzenie dzieła miękkiego i giętkiego dającego możliwość penetracji jego wnętrza.

Dzięki Abakanom artystka odniosła wielki międzynarodowy sukces poczynając od Biennale w San Paolo w roku 1965 i zdobytemu tam Złotemu Medalowi. Prace Abakanowicz cieszą się stałym zainteresowaniem kolekcjonerów na całym świecie osiągając nierzadko astronomiczne kwoty na rynkach anglosaskich. Jest wielce prawdopodobnym ,że już wkrótce ta sama sytuacja będzie mieć miejsce również w Polsce gdzie dorobek artystki zyskuje coraz większe zainteresowanie.

Siła oferowanej pracy powstałej w 1971 roku tkwi nie tylko w jej monumentalnym wręcz wymiarze ale przede wszystkim w przepięknej głębokiej czerwieni, która dodatkowo podkreśla erotyczną wymowę kompozycji. Pojawienie się na polskim rynku aukcyjnym Abakanu o takim potencjale przekazu to niezwykle rzadkie wydarzenie i niepowtarzalna okazja dla kolekcjonerów polskiej sztuki współczesnej.

Proweniencja

kolekcja prywatna, Warszawa
zakup od artystki

Biogram artysty

Żaden inny współczesny artysta nie sprzeciwia się tak stanowczo idei konformizmu i ograniczenia.” - New York Times (29.11.1992)

„Teraz – po wystawach od Krakowa po Canberrę, od Kyoto do Calgary i Chicago, gdzie w 1982 wreszcie pokazano amerykańskiej publiczności retrospektywę jej twórczości – Abakanowicz zaświeciła tu niczym supernova” - The Washington Post (01.11.1986)

(…) Czym jest sztuka?
Pragnęłam wam powiedzieć, że sztuka należy do najmniej szkodliwych działalności człowieka. Pamiętam jednak, że była ona często wykorzystywana w celach propagandowych przez reżimy totalitarne. Chciałam powiedzieć wam o niezwykłej wrażliwości artysty, jednakże przypomniałam sobie, że Hitler był malarzem, a Stalin pisał sonety.
Sztuka pozostanie najbardziej zdumiewającą działalnością człowieka, zrodzoną z bezustannych zmagań rozumu z szaleństwem, marzenia z rzeczywistości... - Magdalena Abakanowicz

Polska rzeźbiarka, wykładowca Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, profesor Uniwersytetu w Kalifornii i Los Angeles. W 1954 roku ukończyła warszawską ASP a następnie PWSSP w Sopocie. Od wielu lat Abakanowicz należy do grona twórców, którymi opiekuje się słynna Marlborough Gallery. W latach 60. stworzyła cykl abakanów – wielkoformatowych prac wykonanych w technice tkackiej. Abakany przyniosły artystce międzynarodowe uznanie już w 1962 roku w trakcie Międzynarodowego Biennale Tkaniny w Lozannie. W ślad za tym wyróżnieniem przyszedł złoty model na Biennale w Sao Paolo (1965) co ostatecznie ugruntowało pozycję Abakanowicz na arenie międzynarodowej. W latach 70. tworzyła cykle "Alteracje" i "Embriologia" - składały się na nie prace oscylujące pomiędzy tradycyjną rzeźbą a tradycyjną tkaniną, wykonane z lin konopnych i płótna z juty nasyconych i utwardzonych żywicą syntetyczną. W latach 80. artystka sięgnęła do tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich, takich jak brąz, kamień i drewno. Człowiek zawsze pozostawał w centrum zainteresowania Abakanowicz jako jednostka elementarna mimo że wiele z jej prac to często przedstawienia zbiorowe. W ten sposób rzeźbiarka chce zwrócić uwagę na kondycję jednostki ludzkiej i jej pozycję we współczesnym świecie – zagubienie w nadmiarze, anonimowość w tłumie.

Prace Magdaleny Abakanowicz można było oglądać dotychczas na licznych polskich i światowych wystawach, m.in. w Pasadenie, Zurichu, Lozannie, Mannheim, Londynie, Melbourne, Nowym Jorku i w wielu innych miastach. Jest artystką rozpoznawalną i cieszącą się niesłabnącym zainteresowaniem na Zachodzie. Jej rzeźby znajdują się w najważniejszych europejskich i amerykańskich instytucjach muzealnych i kolekcjach prywatnych oraz pokazywane są w przestrzeni publicznej takich miast jak Wenecja czy Nowy Jork.

Nr katalogowy: 55

Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017)
ABAKAN ROUGE III, 1971


tkanina / 310 x 200 cm
sygn. na autorskiej metce: MAGDALENA ABAKANOWICZ/ „ABAKAN ROUGE III”/ 300 x 180 cm 1971/ M. Abakanowicz


Cena wywoławcza:
120 000 zł
26 727 EUR
28 437 USD

Estymacja:
190 000 - 250 000 zł ●
42 317 - 55 680 EUR
45 024 - 59 242 USD

Cena sprzedaży:
270 000 zł
60 134 EUR
63 982 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
14 GRUDNIA 2016

14 grudnia, 2016 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
24 listopada - 14 grudnia 2016 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: