75. Jerzy Duda-Gracz - TRYPTYK ŁÓDZKI – QUO VADIS HOMINE

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Edward Dwurnik
    - EUROPA, 2000

  • Następny

    Następna praca

    Igor Mitoraj
    - PERSEUSZ,

wszystkie obiekty

Wystawiany

VII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin, lipiec – wrzesień 1974.

Biogram artysty

Jerzy Duda-Gracz urodził się 20 marca 1941 roku w Częstochowie. Zdobył dyplom na Wydziale Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Później pracował jako wykładowca w filii ASP w Katowicach. Zajęcia prowadził również w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Do końca życia piastował stanowisko profesora na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Był nie tylko malarzem i pedagogiem, ale również rysownikiem, grafikiem i scenografem. Przygotowywał oprawę plastyczną dla takich spektakli, jak Gra o Każdym, Pokusa,Don Giovanni, czy też przedstawienia „Kaligula” w reżyserii córki – Agaty. Artysta brał także udział w ogromnej liczbie wystaw, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Wśród ważniejszych ekspozycji prac Dudy-Gracza wymienić warto: Polaków portret własny (Kraków), Życie Ludzi – Los Ziemi (Warszawa), a także 41 Międzynarodowe Biennale Sztuki w Wenecji, 20 i 21 Targi Sztuki w Kolonii oraz Wystawę Światową EXPO w Sewilli. Za swoją działalność artystyczną malarz otrzymał wiele odznaczeń oraz wyróżnień, spośród których wspomnieć należy choćby o Krzyżu Wielkim Orderu Odrodzenia Polski oraz Nagrodzie Krytyków im. C. K. Norwida. Zmarł niespodziewanie na atak serca 5 listopada 2004 roku. Niecodzienna, tak bardzo odróżniająca się od wszystkiego sztuka Jerzego Dudy-Gracza stawia go na czele najwnikliwszych obserwatorów Polski, na którą, jak mówił był chory. Większość prac Jerzego Dudy-Gracza to autoportrety lub portrety, które przedstawiają różne typy Polaków. Robotnicy nienawykli do ciężkiej pracy, leniwe kobiety o monstrualnych kształtach, stare dewotki o surowym spojrzeniu, upiorne staruszki, kościelni purpuraci, senni prowincjusze, prowincjonalne drobnomieszczańskie domy z ogródkiem, liryczni kochankowie. Długo by wymieniać postaci ze świata Dudy – Gracza. Wszystkie je na swój sposób znamy i to właśnie my na swój sposób najlepiej rozumiemy. Polski widz najbardziej jest w stanie docenić ostrość satyrycznego spojrzenia artysty. Z grubsza biorąc szczególnej obserwacji poddaje artysta świat drobnomieszczański (co nie oznacza oczywiście grupy społecznej, ale mentalność), dalej: podejmuje obrazowo wiele obiegowych fetyszyzmów społecznie funkcjonujących, czy wreszcie obyczajowość, a nawet pewnego rodzaju religijność. Jako artysta jest bezkompromisowy do granic okrucieństwa, ale sprawiedliwy w wymierzaniu chłost, w tym sensie, że każdemu daje według "zasług", niezależnie od tego czy są to spostrzeżenia dotyczące "równych" czy "równiejszych", po tej czy po tamtej stronie tej czy innej barykady. - Stanisław Piskor, Jerzy Duda Gracz, Poglądy nr 12, 1975.

Nr katalogowy: 75

Jerzy Duda-Gracz (1941 - 2004)
TRYPTYK ŁÓDZKI – QUO VADIS HOMINE, 1972


olej, płótno / 120 x 100 cm
u dołu napis autorski: QUO VADIS HOMINE?
na odwrocie: napis: XX | Katowice, oraz trzy nalepki: dwie autorskie oraz nalepka drukowana: Szczecin 1974 Dzieło | eksponowane | na | VII Festiwalu | Polskiego | Malarstwa Współczesnego


Cena wywoławcza:
80 000 zł ●
18 562 EUR
19 705 USD

Estymacja:
100 000 - 120 000 zł
23 202 - 27 843 EUR
24 631 - 29 557 USD

Cena sprzedaży:
80 000 zł*
18 562 EUR
19 705 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
21 MARCA 2017

21 marca, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
24 lutego - 21 marca 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: