9. Alfred Wierusz-Kowalski - POLSKI ORSZAK WESELNY, PO 1900

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Piotr Michałowski
    - GŁOWA KONIA,

  • Następny

    Następna praca

    Michał Gorstkin-Wywiórski
    - PEJZAŻ Z ROGALINA,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Prezentowana praca wpisuje się w nurt najbardziej fantazyjnych, przepojonych temperamentem scen wesel chłopskich, tematu, który artysta bardzo sobie upodobał i z pieczołowitością kontynuował w różnych etapach swojej drogi twórczej. W takim formacie, z przemyślaną kompozycją, dopracowanym pejzażem stanowiącym całość z rozgrywaną sceną oraz swoją historią wystawienniczą zalicza się do najbardziej cennych i poszukiwanych prac artysty.

Wystawiany

NACHLASS PROF. ALFRED VON WIERUSZ – KOWALSKI Moderne Ölgemälde, Hugo Helbing Galerie, Monachium, 1917.

Reprodukowany

NACHLASS PROF. ALFRED VON WIERUSZ – KOWALSKI Moderne Ölgemälde, Hugo Helbing Galerie, Monachium, 28 kwietnia 1917, tablica V, poz. 39.
Ptaszyńska E., Wierusz-Kowalski, Wydawnictwo BOSZ, Warszawa, 2017, s.115, il.113.

Biogram artysty

Alfred Wierusz Kowalski był jednym z najbardziej znanych przedstawicieli szkoły monachijskiej w malarstwie polskim. Jest jednocześnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych twórców na rynku antykwarycznym, cieszący się ciągle niesłabnącym zainteresowaniem kolekcjonerów. Urodził się w Suwałkach, studiował w Warszawie, Dreźnie, Pradze i Monachium, by w tym ostatnim na stałe osiąść w roku 1873. Największą inspiracją artysty była niewątpliwie nauka w prywatnej pracowni pod kierunkiem Józefa Brandta, czego echa powracają w całej niemalże twórczości Kowalskiego. Nie bez znaczenia była również przyjaźń z Władysławem Czachórskim i Janem Chełmińskim a do jego nieoficjalnych uczniów należeli m.in.: Olga Boznańska, Czesław Tański, Henryk Weyssenhoff , Michał Wywiórski i Karol Wierusz-Kowalski (stryjeczny bratanek). Pomimo zagranicznej sławy nie zapominał o Polsce wysyłając wiele swoich obrazów na krajowe wystawy. Był laureatem licznych wyróżnień, w 1890 roku otrzymał m.in. honorową profesurę Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Płótna autorstwa Wierusza Kowalskiego zdobiły kolekcję Prinzregenta Luitpolda oraz znajdywały się w zbiorach monachijskiej Nowej Pinakoteki jak również w Dreźnie, Berlinie i Warszawie. Znaczną część stanowiły również zbiory kolekcji prywatnych zarówno europejskich jak i amerykańskich. Niewątpliwie jednym z najważniejszych miejsc związanych z Wieruszem Kowalskim w Polsce są Suwałki. Już w 1956 roku powstało tam Muzeum, dzięki którego działalności propagatorskiej przywrócona została pamięć o wielkim malarzu. W pomoc Muzeum włączyli się spadkobiercy Wierusza Kowalskiego. Ten symboliczny powrót artysty do rodzinnego miasta ukoronowała monograficzna wystawa otwarta z okazji jubileuszu pierwszego 10-lecia Muzeum (1966). W 1974 roku została zainaugurowana stała galeria poświęcona Alfredowi Wieruszowi Kowalskiemu gromadząca – wśród licznych pamiątek po malarzu – liczną spuściznę artystyczną w postaci obrazów olejnych, rysunków i szkiców.  

Nr katalogowy: 9

Alfred Wierusz-Kowalski (1849 - 1915)
POLSKI ORSZAK WESELNY, PO 1900


olej płótno / 90 x 110 cm
sygn. p.d.: A. Wierusz Kowalski


Cena wywoławcza:
320 000 zł
76 191 EUR
84 881 USD

Estymacja:
400 000 - 500 000 zł
95 239 - 119 048 EUR
106 101 - 132 626 USD

Cena sprzedaży:
320 000 zł*
76 191 EUR
84 881 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
23 MAJA 2017

23 maja, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
28 kwietnia - 23 maja 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: