35. Henryk Hayden - MARTWA NATURA Z KARTAMI I SZACHOWNICĄ

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jean Lambert-Rucki
    - PARA Z PARASOLEM, LATA 20. XX W.,

  • Następny

    Następna praca

    Henryk Hayden
    - KWIATY,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Gra w szachy była jedna z najbardziej ulubionych form spędzania wolnego czasu przez Henryka Haydena. W całej jego twórczości możemy zaobserwować pojawiające się szachownice jako rekwizyty martwych natur.
A.Winiarski, Henryk Hayden – Mistrzowie École de Paris, Wydawnictwo Muza SA, Warszawa, 2013, s. 43.

 

Kubizm jest kierunkiem w sztuce XX wieku, rozwiniętym przez wielkich artystów takich jak Pablo Picasso czy Georrges Braque. Sama nazwa kierunku pochodzi od łacińskiego słowa cubus, co oznacza sześcian. We wczesnej fazie rozwoju kubizmu, nazwanej cezannowską, Picasso i Braque pracowali samodzielnie, a ich inspiracją były dzieła Paula Cezanne'a. Mieczysław Porębski pisał, że malarstwo po takim doświadczeniu [jak twórczość Cezanne'a] miało dawać artystom możliwość wyboru jednej z dwóch dróg. Pierwszą było odrzucenie więzów logiki zawartej w obrazie i bazowanie tylko na wrażliwości i instynkcie artysty, drugą zaś – budowie nowej logiki, która odsuwała doznaniowy aspekt związku z naturą na drugi plan. Podobnie było z Henrykiem Haydenem. Przełomowym wydarzeniem w jego twórczym życiu było spotkanie ze sztuką Cezanne'a. Obrazy sprzed I Wojny Swiatowej ukazują drogę Haydena do kubizmu, która znaczona była kolejnymi fascynacjami twórczością wielkich osobowości : najpierw Lothe'a, po 1915 Grisa i Severiniego, wreczcie Picassa. Kubistyczna forma wypowiedzi malarskiej zdawała się być dla Haydena najbardziej odpowiednia w jego poszukiwaniach nowej logiki układu kompozycyjnego. Obrazy Haydena były wysmakowanymi barwnie kompozycjami, stąd też przylgnęło do niego określenie Max'a Jacoba, który zachwycając się twórczością młodego artysty, nazwał go nomen omen Renoirem kubizmu. Lata 1912 – 15 są w twórczości Haydena poświęcone Cezanne'owi, choć noszą w sobie już wyraźne znaki dojrzałej twórczości kubistycznej, zwłaszcza w roku 1915. Tematyka malarstwa Henryka Haydena w okresie kubistycznym ogranicza się głównie do martwych natur niezwykle zróżnicowanych: od klasycznych butelek i mis, po fajki, słodycze, muszelki, instrumenty muzyczne, skórkę cytryny, worek odkurzacza czy listek po tabletkach, jak również pojawiąjace sie w martwych naturach kubistycznych elementy wyznacznikowe: gazety, bilety czy karty do grania. Martwe natury Haydena, cechowała czysta i przejrzysta kompozycja, oczywiście odrzucenie perspektywy i geometryzacja. Stosował w nich nakładające się plamy, podkreślał fakturę przedmiotów, a także wkomponowywał w obraz płaszczyzny pokryte deseniem rombów czy kropek.

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna
Monte Carlo, kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków
Paryż, aukcja 1988

Wystawiany

Muzeum Narodowe w Warszawie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Warszawa, 23 maja - 9 sierpnia 1992.

Muzeum Narodowe w Poznaniu, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Warszawa, 22 sierpnia - 25 października 1992.

Reprodukowany

Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Oficyna Wydawnicza Auriga, Warszawa, 1992, s. 147.

Grabowski J., École de Paris. Artyści żydowscy z Polskiej kolekcji Wojciecha Fibaka, Wydawnictwo IRSA, Kraków, 1998, s. 72.

Biogram artysty

Urodził się 24 grudnia 1883 w Warszawie. Początkowo studiował na Instytucie Politechnicznym. Co raz większe zainteresowanie sztukami plastycznymi zmieniło jednak bieg wydarzeń. Hayden został jednym z pierwszych studentów nowo powstałej Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. Po wyjeździe do Paryża kontynuował naukę w Academie "La Palette". Była to wówczas najlepsza uczelnia na Montparnassie, zwana także „kubistyczną”. Początkowe prace Haydena zdradzają inspiracje sztuką francuskich postimpresjonistów. Widoczne są również w nich wpływy długotrwałych pobytów w Bretanii gdzie środowisko skupione wokół Władysława Ślewińskiego oscylowało wokół silniejszej syntezy pejzażu z widocznymi wpływami szkoły Pont-Aven i sztuki Cezanne'a. Po powrocie do Paryża jego pracami zainteresował się kolekcjoner Charles Malpel, po wizycie w pracowni wykupił niemal wszystkie prace z atelier artysty, w tym Graczy w szachy (1913). Malpel współpracował z największymi postimpresjonistami co zapewne wpłynęłoby znacząco na karierę Hayden'a gdyby nie wybuch I Wojny Światowej. Od 1916 roku artysta definitywnie zwrócił się w stronę kubizmu a przedmiotem jego malarstwa stały się głównie martwe natury.  

Nr katalogowy: 35

Henryk Hayden (1883 - 1970)
MARTWA NATURA Z KARTAMI I SZACHOWNICĄ, 1915


olej, płótno / 73,5 x 92,5 cm
sygn. l.d. Hayden 1915


Cena wywoławcza:
800 000 zł ●
188 680 EUR
222 223 USD

Estymacja:
1 000 000 - 1 500 000 zł
235 850 - 353 774 EUR
277 778 - 416 667 USD

Cena sprzedaży:
1 300 000 zł
306 604 EUR
361 112 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 12 GRUDNIA 2017

12 grudnia, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
17 listopada - 12 grudnia, 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: