66. Magdalena Abakanowicz - FURGON II

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Henryk Musiałowicz
    - Z CYKLU: RODZINA, 1982

  • Następny

    Następna praca

    Magdalena Abakanowicz
    - Katarsis, 1985

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Mnogość form rzeźbiarskich, prac instalatorskich z różnych materiałów nosi w twórczości Magdaleny Abakanowicz jeden wspólny mianownik. Jest nim człowiek i nieustanna chęć zgłębienia jego kondycji i natury psychofizycznej. Artystka mawiała, że badając człowieka, bada właściwie samą siebie. Stąd podróżując przez kolejne etapy jej twórczości można zapewne odgadywać kolejne etapy jej rozwoju nie tylko artytycznego ale też rozwoju osobowościowego, sposobu postrzegania rzeczywistości i przymyśleń z tym związanych. Fakt, że w nielicznych dziełach, które pozostawały w prywatnej kolekcji artystki dokonywała z czasem zmian, świadczy o niesamowitej ewolucji artystki-człowieka i konieczności spójności tego co tworzy z tym jak widzi i jak się czuje w teraźniejszej rzeczywistości. Abakanowicz nieustannie poszukiwała rozwiązania zagadki, jaką jest człowiek. Poszukiwała, wiedząc jednocześnie, ze pozostanie on tajemnicą. Bezradność człowieka w poznaniu samego siebie wpisana była w ludzki kod genetyczny, który nie pozwala naszemu mózgowi funkcjonować tylko i wyłącznie według racjonalnych wytycznych. Kod genetyczny przekazali nam przodkowie, bliscy i dalecy, aż do ssaków, w których jak głosi nauka, rasa ludzka ma swój początek. Kod, który nieustannie wplata w działanie naszego mózgu instynkty i emocje. Ciągła walka między świadomością, a tym co odziedziczył człowiek, między szaleństwem i mądrością jest właśnie sensem życia i drogi każdego człowieka. Pokazanie tej zależności, a zarazem bezradności pojedyńczej jednostki wobec tej prawdy, stało się na pewnym etapie głównym celem artystki. Postać ludzka w połączeniu z elementami natury, architektury, bądź symbolami świata otaczającego oraz pokazanie związku między nimi miało zwrócić uwagę na to jak funkcjonujemy w zastanej rzeczywistości, czy jesteśmy w opozycji, czy płyniemy z nurtem i co jest na końcu każdej z tych dróg.
Prezentowana praca z 1993 roku miała swój początek już w latach 70-tych, kiedy to artytka stworzyła
wersję Furgonu z postacią figury siedzącej typu Plecy. Pozostająca w prywatnej kolekcji artystki wraz ze zmianą jej postrzegania zagadnienia na daną chwilę doczekała się prawdopodobnie ok. 1995r zmiany postaci na figurę stojącą. Dowodzi to przede wszystki faktu jak wielką atencją artystka darzyła ten rodzaj form i jak wielka koegzystencja zachodziła między zmianami drogi twórczej a obiektami, które niczym dzieci stanowiły jedność z ich twórcą. Do wszystkich najdawniejszych lęków człowieka dodaję własne. Są one dostrzegalne w mojej sztuce, będacej opowieścią o niepokojach i bólach, które zawsze towarzyszyły ludzkiej egzystencji podobnie jak i mojej - powiedziała Magdalena Abakanowicz. Czy ogromne koło ustawione w przeciwieństwie do skromnej bezgłowej figury ma byś symbolem historii, która kołem sie toczy? Czy raczej symbolem końca, który jednocześnie jest początkiem? A może pokazuje naszą kruchość wobec nieubłaganej machiny życia, która toczy sie nieubłaganie z nami na jej końcu? Dlaczego artystka dokonała zmiany postaci z siedzącej, z nieco skulonych, przytłoczonych pleców na stojącą, wyprostowaną i bardziej dumną w swej wymowie? Czy to my podróżujący po drodze swojego życia, silniejsi i mocniejsi z wiekiem? Interpretacja należy do inteligentnego widza, który wie, że definicje piękna są różne, a podmiotem w wielkiej sztuce wielkiej artystki zawsze pozostaje człowiek, piękny człowiek.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
kolekcja własna artystki

Wystawiany

Wystawy Furgonu II w wersji z fi gurą siedzącą:
Madryt, Galeria Marlborough, 21 września – 22 października 1994.
Düseldorf, Instytut Polski, 30 listopada 1993 – 23 stycznia 1994.
Orońsko, Centrum Rzeźby Polskiej, 29 kwietnia – 4 września 1995.
Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 18 września – 19 listopada 1995.
Wystawy Furgonu II w wersji z fi gurą stojącą:
Oliwa, Pałac Opatów, 14 grudnia 1997 – 25 lutego 1998.
Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich, 17 grudnia 1999 – 30 stycznia 2000.
Warszawa, Galeria przy Operze, 2000.
Legnica, Galeria Sztuki czerwiec – lipiec 2002.
Bratysława, Danubiana Meulensteen Art Museum, 19 maja – 18 czerwca 2004.
Czechy, Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, 12 maja – 28 sierpnia 2011.
Kielce, Galeria Winda, 15 maja – 15 czerwca 2014.

Reprodukowany

Magdalena Abakanowicz [Katalog wystawy], Galeria Marlborough, 1994, poz. 4, s. 23.
Magdalena Abakanowicz – rzeźba [Katalog wystawy], red. Anna Adamiak, Galeria Instytutu Polskiego w Düseldorfi e, 1993, s. 18.
Magdalena Abakanowicz [Katalog wystawy], Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko; Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski,
Warszawa, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Pałac w Oliwie, 1995.
Magdalena Abakanowicz [Katalog wystawy], red. Abakanowicz M., Hermansdorfer M., Stanisławski R., Galeria Sztuki w Legnicy, 2002.
Art Review, Winter/2004, s. 15.
Magdalena Abakanowicz: život a dílo [Katalog wystawy], red. Abakanowicz M., Antenucci BechererJ., Zatloukal P., Muzeum Sztuki
w Ołomuńcu, 2011 s. 79.
Magdalena Abakanowicz, Galeria Winda, Kielce, 2014, s. nlb.

Biogram artysty

Żaden inny współczesny artysta nie sprzeciwia się tak stanowczo idei konformizmu i ograniczenia.” - New York Times (29.11.1992)

„Teraz – po wystawach od Krakowa po Canberrę, od Kyoto do Calgary i Chicago, gdzie w 1982 wreszcie pokazano amerykańskiej publiczności retrospektywę jej twórczości – Abakanowicz zaświeciła tu niczym supernova” - The Washington Post (01.11.1986)

(…) Czym jest sztuka?
Pragnęłam wam powiedzieć, że sztuka należy do najmniej szkodliwych działalności człowieka. Pamiętam jednak, że była ona często wykorzystywana w celach propagandowych przez reżimy totalitarne. Chciałam powiedzieć wam o niezwykłej wrażliwości artysty, jednakże przypomniałam sobie, że Hitler był malarzem, a Stalin pisał sonety.
Sztuka pozostanie najbardziej zdumiewającą działalnością człowieka, zrodzoną z bezustannych zmagań rozumu z szaleństwem, marzenia z rzeczywistości... - Magdalena Abakanowicz

Polska rzeźbiarka, wykładowca Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, profesor Uniwersytetu w Kalifornii i Los Angeles. W 1954 roku ukończyła warszawską ASP a następnie PWSSP w Sopocie. Od wielu lat Abakanowicz należy do grona twórców, którymi opiekuje się słynna Marlborough Gallery. W latach 60. stworzyła cykl abakanów – wielkoformatowych prac wykonanych w technice tkackiej. Abakany przyniosły artystce międzynarodowe uznanie już w 1962 roku w trakcie Międzynarodowego Biennale Tkaniny w Lozannie. W ślad za tym wyróżnieniem przyszedł złoty model na Biennale w Sao Paolo (1965) co ostatecznie ugruntowało pozycję Abakanowicz na arenie międzynarodowej. W latach 70. tworzyła cykle "Alteracje" i "Embriologia" - składały się na nie prace oscylujące pomiędzy tradycyjną rzeźbą a tradycyjną tkaniną, wykonane z lin konopnych i płótna z juty nasyconych i utwardzonych żywicą syntetyczną. W latach 80. artystka sięgnęła do tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich, takich jak brąz, kamień i drewno. Człowiek zawsze pozostawał w centrum zainteresowania Abakanowicz jako jednostka elementarna mimo że wiele z jej prac to często przedstawienia zbiorowe. W ten sposób rzeźbiarka chce zwrócić uwagę na kondycję jednostki ludzkiej i jej pozycję we współczesnym świecie – zagubienie w nadmiarze, anonimowość w tłumie.

Prace Magdaleny Abakanowicz można było oglądać dotychczas na licznych polskich i światowych wystawach, m.in. w Pasadenie, Zurichu, Lozannie, Mannheim, Londynie, Melbourne, Nowym Jorku i w wielu innych miastach. Jest artystką rozpoznawalną i cieszącą się niesłabnącym zainteresowaniem na Zachodzie. Jej rzeźby znajdują się w najważniejszych europejskich i amerykańskich instytucjach muzealnych i kolekcjach prywatnych oraz pokazywane są w przestrzeni publicznej takich miast jak Wenecja czy Nowy Jork.

Nr katalogowy: 66

Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017)
FURGON II, 1993


żelazo patynowane, juta, żywica / 158 x 310 x 44 cm
sygn. na podstawie: monogram artystki [MA] FURGON II 93


Cena wywoławcza:
450 000 zł
107 656 EUR
132 744 USD

Estymacja:
600 000 - 800 000 zł ●
143 541 - 191 388 EUR
176 992 - 235 989 USD

Cena sprzedaży:
650 000 zł
155 503 EUR
191 741 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 6 marca 2018

6 marca 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 lutego - 6 marca, 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

Zlecenie licytacji

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: