21. Kazimierz Sichulski - W szopce bożonarodzeniowej

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jan Żaroffe
    - Madonna z wrzecionem, lata 20-30 XX w.,

  • Następny

    Następna praca

    Wojciech Kossak
    - Gwiazdka żołnierska, 1915

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Udali się też pośpiesznie i znaleźli Maryję, Józefa oraz leżące w żłobie Niemowlę. Gdy Je ujrzeli, opowiedzieli, co im zostało objawione o tym Dziecięciu. A wszyscy, którzy to słyszeli, zdumieli się tym, co im pasterze opowiedzieli. Lecz Maryja zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu. A pasterze wrócili, wielbiąc i wysławiając Boga za wszystko, co słyszeli i widzieli, jak im to zostało przedtem powiedziane.”

Łk 2,16-20

 Boże Narodzenie stanowi fundament wiary chrześcijańskiej. Historycy wskazują narodziny Syna Bożego jako początek naszej ery (zgodnie z kalendarzem gregoriańskim). Przed wyznaczeniem początku ery chrześcijańskiej lata liczono od dnia założenia Rzymu. Dopiero po prawie 500 latach od śmierci Chrystusa papież Jan I postanowił wprowadzić sposób liczenia od daty narodzin Jezusa. Boże Narodzenie było jednym z najpopularniejszych tematów sztuki chrześcijańskiej, któremu za źródło historyczne służy głównie narracja ewangeliczna w Piśmie Świętym. Narodziny Chrystusa i złożenie Dzieciątka do żłobu opisuje Św. Łukasz (2, 1-20): do grupy pasterzy trzymającej nocną straż przy swojej trzodzie zstąpił anioł i przekazał im radosną wiadomość o narodzinach Syna Bożego. To właśnie prostoduszni pasterze jako pierwsi mogli złożyć Dzieciątku hołd. Ujęta przez Kazimierza Sichulskiego scena złożenia przez Marię do żłóbka Dzieciątka ukazana została w formie tryptyku. Całość kompozycji posiada jedno źródło światła bijące od Syna Bożego - jego blask oświetla twarze zgromadzonych wokół żłóbka z sianem postaci Marii i Józefa oraz grupy pasterzy. Cała scena przesycona została przejmującą atmosferą mistycznego napięcia. „Sichulski mocą swojego talentu i uczucia wpisuje się w pozazmysłowy świat ducha, udzielający się nam w tajemniczym wibrowaniu swego wiekuistego istnienia, subtelny świat przeczuć i odkryć wizji przyrody mnicha z Asyżu, św. Franciszka. Z tego podłoża uczuć wypływa stosunek Sichulskiego do malarstwa religijnego,w który nie zadowala się akademickimi efektami dekoracyjnymi i architektonicznymi, lecz szuka głębszej treści w kompozycji.” (M. Dienstl, Władysław Jarocki i Kazimierz Sichulski [Teka „Lamusa”], „Wieś Ilustrowana”, 1913, nr 6 s. 20) Sichulski w swoich obrazach rodzajowo-religijnych (Pokłon Pasterzy, Hołd Trzech króli) uzyskuje na wielką skalę malowniczość obyczaju huculskiego. Jak podaje Mieczysław Wallis „Jako malarz huculszczyzny stanowi w malarstwie polskim niejako ogniwo pośrednie pomiędzy Axentowiczem, a Wąsowiczem. Axentowicz odkrył przed kilkudziesięciu laty egzotyczną malowniczość „karpackich górali” dla sztuki polskiej; Sichulski jest dzisiaj ich głównym piewcą.”

M.Wallis, Sztuki plastyczne. Kazimierz Sichulski – Grupa artystów wielkopolskich Plastyka – Feliks Jabłczynski (Tow. Zachęty Sztuk Pięknych, październik 1926 r.), „Robotnik”, 1926, nr 300, s. 4.

Nr katalogowy: 21

Kazimierz Sichulski (1879 - 1942)
W szopce bożonarodzeniowej, 1938


(tryptyk) olej, płótno / 102 x 74 cm (każdy)
sygn. U dołu: Sichulski 1938


Estymacja:
200 000 - 300 000 zł
46 512 - 69 768 EUR
53 051 - 79 576 USD

Cena sprzedaży:
200 000 zł*
46 512 EUR
53 051 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 11 GRUDNIA 2018

11 grudnia 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
22 listopada - 11 grudnia, 2018 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: