41. Mojżesz Kisling - Portret skrzypka Nathana Milsteina

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Włodzimierz Terlikowski
    - Róże, 1922

  • Następny

    Następna praca

    Mela Muter
    - Macierzyństwo, 1918

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Kisling, choć wyszedł z kregu awangardy kubistycznej, przez całe swoje życie poszukiwał nowych formuł realizmu. Dziś można go uznać za prekursora m.in. puryzmu, nowej rzeczowości i hiperrealizmu. (…) Okazał się twórcą instynktownym, niechętnym teoretycznym rozważaniom, który zdołał samodzielnie wypowiedzieć się w sztuce.

Malinowski J., O Mojżeszu Kislingu z polskiego punktu widzenia, w: Pamiętnik Sztuk Pięknych, nr 1 (4), Toruń 2003, s. 61-62.

Nathan Milstein (1903-92) uważany był za jednego z czołowych skrzypków XX wieku i był znany z interpretacji repertuaru romantycznego. Urodził się w Odessie, był cudownym dzieckiem i został przyjęty do klasy wybitnego skrzypka Leopolda Auera w Konserwatorium w Sankt Petersburgu w wieku 12 lat. Wybitna kariera wykonawcza rozpoczęła w Rosji, zanim Milstein wyemigrował do Paryża w 1926 roku. Później osiadł w USA, przyjmując amerykańskie obywatelstwo w 1942 roku. Malowany w Nowym Jorku w 1945 roku obraz przedstawia Milsteina grającego na skrzypcach i ujawnia niezwykłe władztwo wirtuoza nad instrumentem. Kisling z wrodzoną sobie wrażliwością delikatnie wymalował echo smyczka w żywym zielonym tle, sugerując szybki ruch, z którego znany był Milstein zwłaszcza w okresie swojej młodości. W tym samym roku, w którym Mojżesz Kisling sportretował artystę, Milstein nabył słynne skrzypce "Goldman" Stradivari 1716, które nazwał "Maria-Teresa" po córce i wydaje się wysoce prawdopodobne, że to właśnie ten instrument został uwieczniony w oferowanej pracy. W czasie swojego pobytu w USA Kisling przebywał głównie w Nowym Jorku, gdzie w swojej pracowni przy Central Park South 222 gromadził artystów i intelektualistów, którzy podobnie jak on uciekli z ogarniętej wojną Europy. Był stałym gościem w nowojorskim domu polskiego pianisty Kazimierza Krance i jego żony a na zaproszenie swego przyjaciela Artura Rubinsteina udał się w 1942 roku również do Holywood. Wydaje się wielce prawdopodobnym, że to właśnie za pośrednictwem jednego z dwóch pianistów Kisling poznał Nathana Milsteina. Portret skrzypka to jedna z ostatnich kompozycji namalowanych przez artystę w trakcie jego pięcioletniego pobytu w Stanach Zjednoczonych. W 1946 roku powrócił na stałe do ukochanej Francji.

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna
Londyn, kolekcja prywatna
Londyn, kolekcja wdowy po Nathanie
Milsteinie

Reprodukowany

Kisling J., Kisling, Catalogue raisonné, Paris, 1995, vol. III, nr 221, s. 174.

Wzmiankowany:

Malinowski J., O Mojżeszu Kislingu z polskiego punktu widzenia, [w:] Pamiętnik Sztuk Pięknych, nr 1 (4), Toruń 2003, s. 60.

Biogram artysty

Mojżesz Kisling na stałe osiadł w Paryżu w lecie 1911 roku. Zwany był „księciem Montparnasse’u”. W 1912 roku uczył się pod kierunkiem Eugeniusza Zaka w Academie La Palette. W jego atelier spotykało się wielu artystów z kręgu Ecole de Paris, m.in. Leopold Gottlieb, Szymon Mondzain, Henryk Epstein, Marc Chagall i Amadeo Modigliani. Do grona jego najbliższych przyjaciół należał Tadeusz Makowski. Przez krytyków Kisling uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Szkoły Paryskiej. Na jego twórczość wpływ miała sztuka Paula Cézanne’a, ale kontakty z kubistami sprawiły, że jego pejzaże tworzone na południu Francji nabrały geometryzującej stylistyki znanej z obrazów Pabla Picassa i Georges’a Braque’a, ale stosowane barwy były typowe dla fowistów. Po 1917 tworzył eklektyczne krajobrazy stosując ostre, konkretne barwy zestawione na zasadzie kontrastów. Od wczesnych lat dwudziestych dał się poznać jako portrecista, spod jego pędzla wychodziły liczne portrety i akty kobiece.
Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917.

Nr katalogowy: 41

Mojżesz Kisling (1891 - 1953)
Portret skrzypka Nathana Milsteina, 1945


olej, płótno / 73 x 93 cm
sygn. p.g.: Kisling/ New York/ 1945


Estymacja:
600 000 - 800 000 zł ●
139 535 - 186 047 EUR
159 152 - 212 202 USD

Cena sprzedaży:
510 000 zł*
118 605 EUR
135 279 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 11 GRUDNIA 2018

11 grudnia 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
22 listopada - 11 grudnia, 2018 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: