42. Mela Muter - Macierzyństwo

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Mojżesz Kisling
    - Portret skrzypka Nathana Milsteina, 1945

  • Następny

    Następna praca

    Mela Muter
    - Rue Mouffetard, 1920

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Spośród wszystkich tematów, jakie przez wieki stawały sie tematem płócien, temat macierzyństwa jest niewątpliwie jednym z najbardziej uniwersalnych i ponadczasowych, bo przewijających sie w każdej epoce. Niezależnie od czasów czy prądów filozoficznych motyw ten realizowany był zawsze, będąc odzwierciedleniem sposobu postrzegania kobiety w ogóle oraz jej roli jako matki. Spośród wszystkich przedstawicieli szkoły Ecole de Paris wydaje się, że to właśnie Mela Muter najtrafniej, najbardziej obrazowo, realistycznie i z największą uwagą zajeła się tamatem macierzyństwa. Młoda kobieta, starsza, kobieta pracująca, kobieta zmęczona, kobieta z bólem w oczach, kobieta radosna... Długo by wymieniać wszystkie matki z portretów artystki. Nie ma dwóch takich samych, więcej – nie ma dwóch takich samych przedstawień relacji matczynych. Matka karmiąca, matka bezradnie trzymająca chore dziecko, matka zamyślona i nieobecna, matka w trakcie rytunowych zajęć przy dziecku. Mela Muter nie boi się stawiać pytań, przedstawia sytuację taką jaką widzi i jak ją ocenia. Nie idealizuje, nie upiększa i nie dodaje od siebie, a jednak jej macierzyństwa należą do najpiękniejszych i najbardziej sugestywnych w historii sztuki polskiej. Być może dlatego, że są na wskroś prawdziwe, nie zostały wymyślone, zostały przedstawione z całym dobrodziejstwem inwentarza, dobrym, a czasami mrocznym.
Motyw macierzyństwa pojawiał się w całej twórczości Meli Muter. Od wczesnych przedstawień, jeszcze z czasów bretońskich, bardziej surowych, poważnych, do późniejszych, z lat 40-tych o innej, jaśniejszej kolorystyce i odmiennej narracji. Do najbardziej poszukiwanych, cenionych i rzadkich należą jednak prace wcześniejsze. Prezentowana praca została namalowana przez artystkę w 1918 roku. Przełom lat dwudziestych XX wieku był dla artystki najszczęśliwszym czasem zarówno prywatnie jak i artystycznie. Widać to we wszystkich pracach namalowanych wówczas. Feria pełnych, nasyconych barw, zróżnicowanie tekstur, widoczna dążność do poszukiwań i niezliczona ilość inspiracji największymi twórcami ówczesnego świata malarskiego.
Pokazywany obraz jest szczególnym przedstawieniem tematu. Matka dziecka ujęta w zamyśleniu, z lekko pochyloną głową przygląda się dziecku. Niemowlę nie jet trzymane przez kobietę, leży na posłaniu swobodnie z zasłoniętą reką twarzyczką. Całość kompozycji postaci przywodzi na myśl renesansowe przedstawienia Madonny z dzieciątkiem. Skojarzenie jest tym bardziej silne, jeśli zważy się na fakt złożonych jak do modlitwy rąk matki. Ukazana scena jest sczególnym przedstawieniem macierzyństwa. Zdaje się bowiem skierowywać uwagę bardziej na inny niż większość przedstawień aspekt. Jest swego rodzaju adoracją dziecka. Matka nie trzyma ani też nie wchodzi w bliższy kontakt z dzieckiem, ale zdaje się być nabożnie wręcz w niego wpatrzona i urzeczona. Złożone ręce oprócz gestu dziękczynnego oznaczać mogą pewne wysublimowanie, wyciszenie a także podniesienie do rangi nabożeństwa i modlitwy tej chwili matki z dzieckiem uchwyconej przez artystkę.

Niewątpliwym atutem obrazu, stanowiącym o jego niebywałej klasie jest gama barwna. Kolory bardziej przypominają paletę barw z wszesnego okresu twórczości, tymbardziej, że posiadają charakterstyczny ciemny kontur. Przywodzą na myśl portrety bretonek o mniej lub bardziej zniszczonych, ale pięknych i naturalnych twarzach w zgaszonych zieleniach, fioletach, ugrach i żółcieniach. Decydującym elementem jest burgundowa tkanina na dole, stanowiąca mocny element kompozycyjny i niewątpliwy element dekoracyjny.
Ciasny kadr kompozycji ogniskuje uwagę widza na postaciach ale też nadaje scenie rangę monumentalności. To macierzyństwo jest wielkie, zdaje się mówić artystka, jest podniosłe, jest adoracją, ale jednocześnie to macierzyństwo jest niezmiernie czułe, subtelne i przez to nam niezmiernie bliskie.

Proweniencja

Poznań, Muzeum Narodowe (depozyt 2012-2018)
Poznań, kolekcja prywatna
Lempertz, aukcja 22.05.2012, poz. 209.
Kolonia, Galerie Gmurzynska-Galerie Bargera (1965)

Wystawiany

Kolonia, Galerie Gmurzynska-Galerie Bargera, Mela Muter. Paintings, watercolors and drawings, 20.11.1965-10.01.1966.

Biogram artysty

Maria Melania Mutermilch uczęszczała do Szkoły Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 wystawiała na Salonach Paryskich, uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowej Francji. Wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi, ze Ślewińskiego mocną linearność. Malował urzekające pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz wybitnej klasy portrety.

Nr katalogowy: 42

Mela Muter (1876 - 1967)
Macierzyństwo, 1918


olej, płyta / 74 x 74 cm
na odwrocie nalepka Galerie Gmurzynska- Galerie Bargera w Kolonii z numerem 11, nalepka Muzeum Narodowego w Poznaniu z numerem depozytowym oraz nalepka domu aukcyjnego Lempertz


Estymacja:
200 000 - 400 000 zł ●
46 512 - 93 024 EUR
53 051 - 106 101 USD

Cena sprzedaży:
190 000 zł*
44 187 EUR
50 398 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 11 GRUDNIA 2018

11 grudnia 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
22 listopada - 11 grudnia, 2018 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: