77. Józef Hałas - Wnętrze przeciwstawienie, 1969

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Wojciech Fangor
    - Pejzaż, 1947-48,

  • Następny

    Następna praca

    Jerzy Kałucki
    - Verita, 1972,

wszystkie obiekty

Wystawiany

Wyst. V Jubileuszowy Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin, 1970
Warszawa, Dom Aukcyjny Polswiss Art, Józef Hałas. Spotkania, 24 sierpnia – 7 września 2018.

 

Reprodukowany

Józef Hałas. Spotkania [katalog wystawy], Dom Aukcyjny Polswiss Art, Warszawa 2018, s. 25.

Biogram artysty

Artysta lokowany przez krytyków i badaczy w gronie klasyków XX wieku, obok Stanisława Fijałkowskiego czy Stefana Gierowskiego. Urodził się 7 stycznia 1927 roku w Nowym Sączu. W wieku dwudziestu dwóch lat przeprowadził się do Wrocławia, gdzie w 1949 roku rozpoczął studia w Poznańskiej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Eugeniusza Gepperta. Okres studiów w twórczości Hałasa to przede wszystkim pierwsze znaczące eksperymenty z kolorem oraz strukturą malarską. Artysta należał do pierwszego pokolenia studiującego we Wrocławiu pod piecza pionierów, którzy po II wojnie organizowali wrocławskie środowisko. W powojennym Wrocławiu Józef Hałas był przybyszem, którego bagaż doświadczenia określało jego miejsce pochodzenia- Nowy Sącz, a więc góry, na którym Hałas oparł podstawy swojej sztuki, realizując w ciągu lat własny i wielokrotnie opracowany model malarstwa pejzażowego. Entuzjazm i chęć malowania to motoryczna siła, która nie słabnąc w ciągu następnych lat, uczyniła go artystą wiernym wybranemu gatunkowi plastycznemu. W tym zakresie postawa Hałasa nie uległa zmianie do dnia dzisiejszego. Obraz, kolor i konstrukcja formalna – przywiązanie do tych priorytetów oraz bogata, nieprzerwana praktyka wyróżniały go na przestrzeni lat we Wrocławiu i zdecydowały o znamiennej pozycji w miejscowym środowisku (A.Jarosz, Józef Hałas, Wydawnictwo Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu im. Eugeniusza Gepperta, Wrocław 2007, s.4). Zachwyt nad urodą świata stanowi dla niego głównie inspirację do namysłu nad możliwościami artystycznego przetworzenia indywidualnego przeżycia w uniwersalne dzieło sztuki. Wychodząc od owego bezpośredniego doznania, bardzo szybko dochodzi do uogólnień; jego obrazy stają się malarskimi znakami. Kompozycje noszą często tytuły Góra (Góra C, 1967) lub Łąka, ale nie dążą do realistycznego przedstawiania natury. Malarz wybiera jeden fragment krajobrazu i czyni z niego rodzaj idealnej reprezentacji większej całości. Poprzestając na uogólnieniu, aluzji, sięga po formy abstrakcyjne. W obrazach syntetyzuje kształty, wprowadza geometryczny porządek, budując swoje "krajobrazy" z dużych, zdecydowanych płaszczyzn, często niemal monochromatycznych.

Geometryczny szkielet kompozycyjny obrazów, konstruowanych zgodnie z przyjętym schematem, a nie zgodnie z prawami obserwacji, podkreśla ogólne zarysy pejzażu, ale nie odzwierciedla jego szczegółowej charakterystyki. Instynkt, temperament, artysty odbija zatem przede wszystkim kolorystyka płócien. Hałas chętnie stosuje gamę barwną złożoną z ciepłych kolorów ziemi, przy czym "ziemisty" charakter kompozycji akcentuje najczęściej mięsista faktura grudkowato kładzionej farby, jakby nakrapianej (Kartoflisko II, 1966) lub krótkimi pasemkami znaczącej rytm pejzażu (Góra jasna inna, 1967). W ostatnich latach życia w Hałasie przybyła nowa energia, tak wielka, że powstały największe z dotychczasowych obrazów. Powrócił do figur, ale tym razem w naprawdę monumentalnej skali i w wielkiej kolorystycznej swobodzie. Obok figur wyczyszczone wielkie abstrakcje, w których na ogromne połacie równo lub mniej równo założonego koloru nanosił pojedyncze wypukłe reliefowe linie obwiedzione mocniejszym kolorem. Czuć w tych kompozycjach swobodę , pewność i równowagę malarza.(...) Józef Hałas to zamknięty rozdział w polskiej sztuce, a zarazem dzieło otwarte, bo wciąż się poszerza, wzbogaca i dopełnia. (B.Deptuła, Błogosławiona niepewność. O malarstwie Józefa Hałasa [w:]Józef Hałas. Poszukiwania. Wystawa malarstwa i rysunku, Wrocław2017, s14)Był laureatem nagród: Grand Prix - Festiwalu Malarstwa Współczesnego w Szczecinie w 1966 roku, Nagrody Miasta Wrocławia w 1969 roku, Nagrody Kolegium Rektorów (Wrocław) w 1989 roku, Najlepsza Wystawa 2000 Roku (ZPAP) w BWA Awangarda, Śląskiej Nagrody Kulturalnej Kraju Dolnej Saksonii w roku 2002. Otrzymał także Złoty Medal Gloria Artis - Zasłużony Kulturze Narodowej, przyznanym mu w 2006 roku za całokształt twórczości. Czterdziestolecie pracy artystycznej Józefa Hałasa uhonorowało Muzeum Narodowe we Wrocławiu wystawą retrospektywną (1994). Przy tej okazji powstał film Iwony Rosiak: "Pejzaż z górą w tle". Z okazji jubileuszu 80. lecia urodzin artysty rektor ASP Prof. Jacek Szewczyk powiedział Gazecie Wyborczej: "Wpływ profesora Hałasa na styl szkoły wrocławskiej jest olbrzymi. Jego koncepcja malarstwa oparta na zachwycie naturą i jej twórczej analizie powraca w akademii do dziś. I choć od 10 lat nie pracuje na uczelni, jest tu ciągle obecny przez zapatrzenie. Jest mistrzem dla kolejnych pokoleń."

Artysta lokowany przez krytyków i badaczy w gronie klasyków XX wieku, obok Stanisława Fijałkowskiego czy Stefana Gierowskiego. Urodził się 7 stycznia 1927 roku w Nowym Sączu. W wieku dwudziestu dwóch lat przeprowadził się do Wrocławia, gdzie w 1949 roku rozpoczął studia w Poznańskiej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Eugeniusza Gepperta. Okres studiów w twórczości Hałasa to przede wszystkim pierwsze znaczące eksperymenty z kolorem oraz strukturą malarską. Artysta należał do pierwszego pokolenia studiującego we Wrocławiu pod piecza pionierów, którzy po II wojnie organizowali wrocławskie środowisko. W powojennym Wrocławiu Józef Hałas był przybyszem, którego bagaż doświadczenia określało jego miejsce pochodzenia- Nowy Sącz, a więc góry, na którym Hałas oparł podstawy swojej sztuki, realizując w ciągu lat własny i wielokrotnie opracowany model malarstwa pejzażowego. Entuzjazm i chęć malowania to motoryczna siła, która nie słabnąc w ciągu następnych lat, uczyniła go artystą wiernym wybranemu gatunkowi plastycznemu. W tym zakresie postawa Hałasa nie uległa zmianie do dnia dzisiejszego. Obraz, kolor i konstrukcja formalna – przywiązanie do tych priorytetów oraz bogata, nieprzerwana praktyka wyróżniały go na przestrzeni lat we Wrocławiu i zdecydowały o znamiennej pozycji w miejscowym środowisku (A.Jarosz, Józef Hałas, Wydawnictwo Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu im. Eugeniusza Gepperta, Wrocław 2007, s.4). Zachwyt nad urodą świata stanowi dla niego głównie inspirację do namysłu nad możliwościami artystycznego przetworzenia indywidualnego przeżycia w uniwersalne dzieło sztuki. Wychodząc od owego bezpośredniego doznania, bardzo szybko dochodzi do uogólnień; jego obrazy stają się malarskimi znakami. Kompozycje noszą często tytuły Góra (Góra C, 1967) lub Łąka, ale nie dążą do realistycznego przedstawiania natury. Malarz wybiera jeden fragment krajobrazu i czyni z niego rodzaj idealnej reprezentacji większej całości. Poprzestając na uogólnieniu, aluzji, sięga po formy abstrakcyjne. W obrazach syntetyzuje kształty, wprowadza geometryczny porządek, budując swoje "krajobrazy" z dużych, zdecydowanych płaszczyzn, często niemal monochromatycznych.

Geometryczny szkielet kompozycyjny obrazów, konstruowanych zgodnie z przyjętym schematem, a nie zgodnie z prawami obserwacji, podkreśla ogólne zarysy pejzażu, ale nie odzwierciedla jego szczegółowej charakterystyki. Instynkt, temperament, artysty odbija zatem przede wszystkim kolorystyka płócien. Hałas chętnie stosuje gamę barwną złożoną z ciepłych kolorów ziemi, przy czym "ziemisty" charakter kompozycji akcentuje najczęściej mięsista faktura grudkowato kładzionej farby, jakby nakrapianej (Kartoflisko II, 1966) lub krótkimi pasemkami znaczącej rytm pejzażu (Góra jasna inna, 1967). W ostatnich latach życia w Hałasie przybyła nowa energia, tak wielka, że powstały największe z dotychczasowych obrazów. Powrócił do figur, ale tym razem w naprawdę monumentalnej skali i w wielkiej kolorystycznej swobodzie. Obok figur wyczyszczone wielkie abstrakcje, w których na ogromne połacie równo lub mniej równo założonego koloru nanosił pojedyncze wypukłe reliefowe linie obwiedzione mocniejszym kolorem. Czuć w tych kompozycjach swobodę , pewność i równowagę malarza.(...) Józef Hałas to zamknięty rozdział w polskiej sztuce, a zarazem dzieło otwarte, bo wciąż się poszerza, wzbogaca i dopełnia. (B.Deptuła, Błogosławiona niepewność. O malarstwie Józefa Hałasa [w:]Józef Hałas. Poszukiwania. Wystawa malarstwa i rysunku, Wrocław2017, s14)Był laureatem nagród: Grand Prix - Festiwalu Malarstwa Współczesnego w Szczecinie w 1966 roku, Nagrody Miasta Wrocławia w 1969 roku, Nagrody Kolegium Rektorów (Wrocław) w 1989 roku, Najlepsza Wystawa 2000 Roku (ZPAP) w BWA Awangarda, Śląskiej Nagrody Kulturalnej Kraju Dolnej Saksonii w roku 2002. Otrzymał także Złoty Medal Gloria Artis - Zasłużony Kulturze Narodowej, przyznanym mu w 2006 roku za całokształt twórczości. Czterdziestolecie pracy artystycznej Józefa Hałasa uhonorowało Muzeum Narodowe we Wrocławiu wystawą retrospektywną (1994). Przy tej okazji powstał film Iwony Rosiak: "Pejzaż z górą w tle". Z okazji jubileuszu 80. lecia urodzin artysty rektor ASP Prof. Jacek Szewczyk powiedział Gazecie Wyborczej: "Wpływ profesora Hałasa na styl szkoły wrocławskiej jest olbrzymi. Jego koncepcja malarstwa oparta na zachwycie naturą i jej twórczej analizie powraca w akademii do dziś. I choć od 10 lat nie pracuje na uczelni, jest tu ciągle obecny przez zapatrzenie. Jest mistrzem dla kolejnych pokoleń."

Nr katalogowy: 77

Józef Hałas (1927 - 2015)
Wnętrze przeciwstawienie, 1969, 1969


(dyptyk), olej, płótno / 120 x 200 cm
sygn. na blejtramie: 69 Józef Hałas „Wnętrze przeciwstawienie”


Estymacja:
40 000 - 80 000 zł ●
9 303 - 18 605 EUR
10 611 - 21 221 USD

Cena sprzedaży:
70 000 zł
16 280 EUR
18 568 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 11 GRUDNIA 2018

11 grudnia 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
22 listopada - 11 grudnia, 2018 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: