34. Jacek Malczewski - Autoportret z aniołem na tle łąki

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Artysta Nieokreślony 3
    - Uliczka,

  • Następny

    Następna praca

    Tadeusz Makowski
    - Koszyk z jabłkami, ok. 1924 r.,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

„Obraz mal. ol. na papierze nalepionym na tekturę. Wymiary: wys. 99 cm, szer. 70 cm. Przedstawia u dołu po prawej portret Jacka Malczewskiego/ postać ujęta po piersi, zwrócona na wprost-ręka prawa na piersiach, na ramionach płaszcz/. W górze ku lewej postać anioła, siedzącego wśród traw, z głową opuszczoną ku dołowi, podpartą prawą reką- lewa ręka spoczywa na podołku. Skrzydła anioła rozpostarte. Po lewej i po prawej stronie łąkowe kwiaty. Z lewej kołysze się na jednym z polnych goździków motyl paź królowej. (…)" (z orzeczenia dr Kazimierza Buczkowskiego).

Obraz znany jest pod trzema tytułami: „Autoportret z aniołem na tle łąki”, „Motyl” i „Koniec rapsodu”. Wpisuje się on w cykl autoportretów, w których osią świata jest człowiek, przedstawiany w malarstwie Malczewskiego nierozerwalnie w kontekście natury. Zestawienie postaci ludzkiej z tłem pejzażu, dopełnienie obrazu człowieka wyobrażeniem kwiatów czy motyli oraz fantastyczne postaci aniołów lub faunów – wszystko to odgrywa w metaforycznym języku malarstwa Malczewskiego ogromną rolę. Tylko gdy weźmie się pod uwagę współbrzmienie wszystkich tych elementów otworzy się przed nami tajemniczy świat znaczeń Malczewskiego. Odbiorca wnika wtedy w świat refleksji nad istotą twórczości, zadaniami sztuki oraz nad twórcą jako modelem człowieczeństwa.

Proweniencja

Poznań, kolekcja prywatna

Biogram artysty

(…) był od dziecka naturą głęboko uczuciową i poetyczną; tkwiło w nim usposobienie liryczne melancholijne, skłonność do zadumy, smutku i egzaltacji.

(Szydłowski T., Jacek Malczewski. Monografie artystyczne, tom 5., Kraków–Warszawa 1925, s. 7)

 

Absolwent krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych w klasie Jana Matejki i paryskiej École des Beaux-Arts. Urodził się w 1854 roku w Radomiu jako jeden z czwórki rodzeństwa. Gdy miał jedenaście lat, zmarł jego jedyny brat, Teodor, co spowodowało u Jacka zainteresowanie mistycyzmem i duchowością. Wychowany w patriotycznej atmosferze domu rodzinnego oraz kształcony między innymi przez wybitnego literata Alfonsa Dygasińskiego – uczestnika powstania styczniowego – jako malarz obrał wątek patriotyczny za wiodący dla całej swojej twórczości. Jego wyrazem stały się obrazy syberyjskie i kolejne przedstawienia Ellenai, a także wprowadzana symbolika przedmiotów: kajdan, jakuckiej czapki czy wojskowego szynela.

W 1872 roku jego prace obejrzał sam Jan Matejko, który w liście do ojca młodego artysty pisał: „Rysunki kreślone ręką syna Pańskiego Jacka, zdają się wskazywać i obiecywać niepośledni talent malarski, którego rozwinięcia nie należy może zbyt długo przetrzymywać”. Za sprawą tej sugestii Malczewski przerwał naukę w gimnazjum i został przyjęty na pierwszy rok studiów w Szkole Sztuk Pięknych. W 1874 roku, podczas pobytu w Radomiu, namalował swój pierwszy olejny obraz – portret siostry Heleny przy fortepianie. W tym wczesnym okresie tworzył prace w duchu szkoły matejkowskiej, warsztatowo bardzo akademickie. Były to portrety, sceny rodzajowe i dzieła o tematyce patriotyczno-martyrologicznej. Od lat 90. w jego sztuce zaczęły pojawiać się treści symboliczne, przenikające się wzajemnie z wątkami patriotycznymi i biblijnymi, a także literackimi i alegoryczno-fantastycznymi. Ponadto nieprzerwanie realizował się jako portrecista, malując przy tym z wielką pasją podobizny własne.

W swoim życiu Malczewski sporo podróżował. W latach 1884-1885 wziął udział w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Małej Azji. Zwiedził także Grecję i Włochy. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, gdzie został profesorem w Szkole Sztuk Pięknych (po 1900 roku przemianowanej na Akademię Sztuk Pięknych). Dwukrotnie był mianowany jej rektorem.

W 1886 roku na weselu córki profesorostwa Janczewskich artysta poznał Marię Gralewską, która rok później została jego żoną. W 1888 roku młodym państwu Malczewskim urodziła się córka Julia, a w 1892 roku syn Rafał – dziedzic ojcowskiego talentu i przyszły malarz. W tym samym czasie sztuka Malczewskiego osiąga pełnię dojrzałości. Doświadczenia monachijskie, młodopolska atmosfera Krakowa, a także klimat domu rodzinnego połączyły się i dojrzały w wielkich symbolicznych obrazach Melancholia” (1894) i Błędne koło” (1895-1897). Około 1900 roku artysta związał się z Marią Balową, która była przez lata największą spośród jego muz. Miłość ta zaważyła na charakterze twórczości Malczewskiego, który przedstawiał ukochaną we wszelkich obliczach – jako dumną Polonię, zwycięską Nike, kuszącą Eurydykę, spokojną Thanathos i zwodniczą chimerę.

Malczewski oprócz pracy na krakowskiej akademii, działał aktywnie w tamtejszym środowisku artystyczny i kulturalnym. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” i należał także do Grupy Zero, z którymi licznie wystawiał. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach koło Zakliczyna. Pod koniec życia dotknięty ślepotą, zmarł 8 października 1929 roku.

Nr katalogowy: 34

Jacek Malczewski (1854 - 1929)
Autoportret z aniołem na tle łąki, 1910


olej, tektura / 100 x 70 cm
sygn. l.d.: J Malczewski / 1910
na odwrocie orzeczenie Kazimierza Buczkowskiego z dn. 13 listopada 1948 roku oraz na blejtramie następujące nalepki: z Wystawy z r. 1911 Nr 462. z Wystawy w Towarzystwie Przyajciół Sztuk Pięknych w Krakowie w r. 1923/4 Nr 11175. z Wystawy w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie w r. 1939 Nr 1570.


Cena wywoławcza:
700 000 zł
167 065 EUR
208 956 USD

Estymacja:
800 000 - 900 000 zł
190 931 - 214 798 EUR
238 806 - 268 657 USD

Cena sprzedaży:
980 000 zł
233 891 EUR
292 538 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

16 grudnia 2014 r. godz. 19.00
ul. Wiejska 20, 00-490 Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: