27. Tadeusz Makowski -

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Kazimierz Sichulski
    - Chłopak z koniem, 1935,

  • Następny

    Następna praca

    Zygmunt Menkes
    - Tajemnicza kobieta,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

sygn. p.d. Tadé/ Makowski/ 29, sygn.na odwrocie z lewej sygnatura ozdobna: Tadé/ MAK/ OW/ SK/I; z prawej strony napis: L'atelier./ 1929./Paris. Na krośnie nalepki: JEAN ARON/ 6 RUE DE MIROMESNIL/ PARIS VIII Tadeusz MAKOWSKI (1882-1932)/ L'atelier, Paris, 1929/ Huile sur toile signée, datée, située, en bas a droite/ contresignée, datée et titrée au dos/ Eclats/ 54 x 65 cm MINIGARDE/ No CONTRAT: OA4661/ No TITRE: Z/ Crédit Municipal de Paris/ 22. RUE DES BLANCS-MANTEAUX-75181 PARIS CEDEX 04/ TÉL 01 44616515 – FAX: 01 44616532. Pochodzenie: Jean Aron, Paryż Boscher Studer Fromentin, Drouot Richelieu – 22 czerwca 2007 poz.30 Obraz opisany: Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość; katalog obrazów olejnych, Wrocław – Warszawa – Kraków, Wydawnictwo PAN 1964, poz. 526, str. 356. Obraz posiada ekspertyzy Elżbiety Zawistowskiej i Adama Konopackiego.  Tadeusz Makowski to jeden z najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku. Artysta na przełomie 1908 i 1909 r. wyjechał do Paryża, gdzie pozostał do końca życia. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu. Brał udział w Salonach paryskich: Niezależnych, Tuileries, Jesiennym i De L'Oeuvre Unique. Rok 1928 stanowił istotną cezurę w twórczości artysty. Skrystalizował się wówczas jego indywidualny styl obrazowania, niepowtarzalny w kontekście sztuki europejskiej. wykształcił wtedy własny, charakterystyczny i łatwo rozpoznawalny styl łączący echa kubizmu, fascynację sztuką ludową i malarstwa artystów naiwnych. W latach 1929 - 30 Makowski tworzył liczne kompozycje olejne, akwarelowe, rysunkowe z przedstawieniami dzieci. Należą one do dojrzałej i artystycznie wysublimowanej fazy twórczości Makowskiego, w której artysta uprościł kształty, sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków, liniom nadał moc i wyrazistość. Z tego właśnie okresu pochodzi oferowany obraz. Na odwrocie obrazu znajduje się nalepka: JEAN ARON/ 6 RUE DE MIROMESNIL/ PARIS VIII, która odnosi się do postaci Jeana Arona, paryskiego marszanda, który promował sztukę Tadeusza Makowskiego we Francji. O jego niezwykłej opiece pisze sam artysta w swoim pamiętniku z 1929 r.: "Rok ten zbliżył mnie również z panem Aronem. Pan Jean Aron ma lat dwadzieścia osiem, młody ten entuzjasta jest także właścicielem galerii obrazów przy ul. Miromesnil, nr 6. Okazuje mi wiele przyjaznych uczuć, co nie przeszkadza zupełnie układającym się między nami stosunkom handlowym. Związany ze mną od kilku miesięcy umową – pozostaje w stosunku do moich obrazów niezmienny". Władysława Jaworska w katalogu prac olejnych w książce "Tadeusz Makowski. Życie i twórczość (Wrocław 1964) potwierdza, że niektóre obrazy Makowskiego pierwotnie były własnością Jeana Arona, w tym oferowany obraz "Pracownia (L'atelier)".

Biogram artysty

Było w nim coś z niewinnego dziecka – jakaś świeżość, niewinność, a jednocześnie to był bardzo wykształcony człowiek.
– Marcel Gromaire


Tadeusz Makowski to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich malarzy XX wieku. Postawa artystyczna Makowskiego ukształtowała się w początkowym okresie pod wpływem symbolistycznego malarstwa pejzażowego Stanisławskiego, zaś twórczość Mehoff era przekazała mu zrozumienie istoty rysunku jako środka ekspresji i zamiłowanie do dekoracyjnej, secesyjnej stylistyki. Artysta na przełomie 1908 i 1909 r. wyjechał do Paryża, gdzie pozostał do końca życia. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu. Brał udział w Salonach: Niezależnych, Tuileries, Jesiennym i De L'Oeuvre Unique. Jego zainteresowania scenografią teatralną przejawiły się w wykonywaniu kukiełek dla krakowskiego kabaretu "Zielony Balonik". W Paryżu zafascynowała artystę klasycyzująca, symboliczna sztuka Puvis de Chavannes'a. Około 1911 przejął od Le Fauconniera i kubistów zwartą konstrukcję obrazu i geometryzujące traktowanie form; kształt wydobywał jednak światłocieniowym modelunkiem i obrysowywał wyrazistym konturem. Na jego twórczość silnie wpłynęła podróż do Bretanii oraz postimpresjonistyczna sztuka Ślewińskiego. W 1918 pojawił się w obrazach Makowskiego motyw kluczowy dla jego dalszej twórczości - postać dziecka. Artysta malował wówczas liryczne, naiwne w wyrazie wizerunki dzieci w pastelowych, wysmakowanych tonacjach. Około 1920 powstały inspirowane sztuką Pietera Bruegla St. rozległe pejzaże ożywione sztafażem i utrzymane w zmatowiałej kolorystyce z przewagą brązów i zieleni. Rok 1928 stanowił istotną cezurę w twórczości artysty. Skrystalizował się wówczas jego indywidualny styl obrazowania, niepowtarzalny w kontekście sztuki europejskiej. wykształcił wtedy własny, charakterystyczny i łatwo rozpoznawalny styl łączący echa kubizmu, fascynację sztuką ludową i malarstwa artystów naiwnych. W latach 1929 – 30 Makowski tworzył liczne kompozycje olejne, akwarelowe, rysunkowe z przedstawieniami dzieci. Należą one do dojrzałej i artystycznie wysublimowanej fazy twórczości Makowskiego, w której artysta uprościł kształty, sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków, liniom nadał moc i wyrazistość. Prócz malarstwa sztalugowego, akwareli i rysunku Makowski uprawiał techniki grafi czne - drzeworyt, akwafortę i litografi ę. Zajmował się ilustrowaniem książek i projektowaniem okładek; ozdobił drzeworytami wydane w 1925 w Paryżu „Pastorałki” Tytusa Czyżewskiego. Pisał ponadto wiersze, opowiadania i teksty z zakresu teorii sztuki.

Nr katalogowy: 27

Tadeusz Makowski (1882 - 1932)


olej, płótno / 54,5 x 65,5 cm


Cena wywoławcza:
400 000 zł
94 563 EUR
131 148 USD

Estymacja:
550 000 - 650 000 zł
130 024 - 153 665 EUR
180 328 - 213 115 USD

Cena sprzedaży:
500 000 zł
118 204 EUR
163 935 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

12 marca, 2014 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: