72. Magdalena Abakanowicz - STEEL EMBRYOLOGY

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Rajmund Ziemski
    - PEJZAŻ 27, 1970

  • Następny

    Następna praca

    Magdalena Abakanowicz
    - KATHARSIS, 1985

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Wykonywane przez nią dzieła są skończone – mają określoną wielkość, ciężar, konsystencję. Mimo to zmieniają się w zależności od przestrzeni, którą organizują. Są inne w różnych salach wystawowych, inne w pejzażu, inne pojedynczo, inne w zbiorowości. Należą do jednej rodziny, jednego gatunku biologicznego i, tak jak dzieje się to naturze, mają właściwości mimetyczne.

cyt. za: Hermansdorfer M. Magdalena Abakanowicz, Wrocław, 2011.

Lata 70-te przynoszą zwrot w i tak już bardzo zróżnicowanej twórczości artystki. Powoli fascynacja siłą biologiczną i witalizmem ucieleśniana chociażby w abakanach przeradza się w refleksję egzystencjalną. Zachwyt nad biologią zamienia się w dogłębną analizę psychiki i osobowości człowieka, a może jeszcze bardziej tajników egzystencji ludzkiej, jej paradoksów. Powstaje cykl Alteracje, w skład którego wchodzą: Głowy, Postacie siedzące, PlecyEmbriologia. Najliczniejsza w tym cyklu jest właśnie Embriologia, składająca się z kilkuset sztuk, ale cykle te charakteryzuje w ogóle powtarzalność form na przestrzeni wielu lat. W każdym z nich powstaje wiele elementów, jakby artystka chciała wypełnić przestrzeń figurami z workowego płótna, głowami bez torsów, torsami bez głów, jakby zatrzymanych specjalnie w rozwoju struktur, którym nie dane będzie nigdy przeistoczyć się w inne, wyższe stadium rozwoju. Zdumiewająca jest przemiana, jaka musiała dokonać się w samej artystce, by być tak namacalną w jej sztuce. Wcześniej mieliśmy do czynienia z krwistymi, nasyconymi, mięsistymi kształtami. Teraz ze zgrzebnymi formami, surowymi, obłymi kształtami, w których przebija konwencja ascezy. Artystka jak gdyby sama odrzuciła wszystko co dekoracyjne, piękne, a co jednocześnie kamufluje, ubiera i rozmydla stan faktyczny. Abakanowicz postanowiła dotrzeć do tego co najistotniejsze, co pierwotne, obnażyć rzeczywistość pozbawiając jej kolejnych niepotrzebnych warstw. Chce przez to dotrzeć do prawdy o człowieku, do prawdy o jego naturze, można powiedzieć, że chce dotrzeć do sedna człowieka. Embriologia – cykl prac wykonanych z rożnych materiałów i w różnym okresie czasu z jedną myślą przewodnią. Obłe kształty raz z materiału, worków, raz ze stali, z różnego rodzaju odpadów technicznych mające przywodzić na myśl kokony. Kokony – jako jedne z faz rozwojowych istnienia, kokony, z których nigdy nie powstanie życie. Zostało zamknięte w środku tych form, czego życzyła sobie artystka. Lepiej być może nie zostać powołanym do życia. Jest bowiem coś tragicznego i pesymistycznego w tym jak postrzega nitkę życia człowieka artystka. Jej przemyślenia na temat ludzkiej egzystencji, na temat ludzkiego losu naznaczone są ciągłym niepokojem i lękiem. Embriologia będąca refleksją nad tym czy w ogóle warto się narodzić jest bodaj najmocniej uderzającym w przekazie dziełem artystki z cyklu Alteracje. Ile w tym przemyśleń artystki nad sensem ludzkiej egzystencji w ogóle, a ile jest wynikiem obrony przed stłamszeniem mentalnym jakie niosło ze sobą życie artysty w kraju totalitarnym, trudno ocenić. Wiadomo na pewno, że dla artystki formatu Abakanowicz życie w kraju realizmu socjalistycznego musiało wiązać się z kolosalnymi ograniczeniami i wycisnęło swoje piętno. Siła jednak tych prac polega na ich olbrzymiej uniwersalności. Są bowiem wyrazem przemyśleń ponadczasowych i dotyczących ogólnie człowieka, więc wszystkiego co się z jego egzystencją, również społeczną wiąże. 

Pierwsze instalacje z cyklu Embriologia zostały zaprezentowane w 1980 r. podczas Biennale Sztuki w Wenecji. Pierwsza instalacja rzeźbiarska pod tym tytułem wykonana została w latach 1978 – 80 i znajduje się obecnie w kolekcji Tate Museum w Londynie. Ta kompozycja obejmuje przedmioty o różnej wielkości, wykonane z pozszywanych, wypchanych, surowych tkanin. Formy te przypominają kamienie zgromadzone w grupach i rozłożone są niejednoznacznie. Prezentowana praca jest przykładem wspomnianej ewolucji każdego tematu u Abakanowicz pod względem formy i użytych materiałów. Artystka niesłychanie świadomie decyduje się na ten materiał. Jak wspomina już w 1895 roku „Może dlatego, że zapragnęłam, aby pozostawione znaki, były dla innych trwałym niepokojem. Może to przekora wobec własnych poglądów. Może świadomość, że stały bezruch jest silniejszy od sytuacji zmiennych.” Pierwotna forma worków jutowych zmienia się tu w stalowe wycinki, a nitkę zastępuje sztywny spaw. Jeszcze mocniej podkreślona jest, wszechobecna w twórczości Abakanowicz niemoc człowieka wobec własnej organicznej struktury. Kokony/embiony/uśpione formy przyjmują tym samym jeszcze bardziej wyrazistą formę. Organiczne zdawały się jeszcze ulegać przemianom, te stalowe emanują niemocą. Skorupa szczelnie je zamyka. Jakby artystka jeszcze mocniej chciała podkreślić zatrzymanie, zahibernowanie pierwiastka w nich ukrytego. Jeszcze bardziej go ochronić, lub jeszcze bardziej zamknąć. Na zawsze.

Wystawiany

Magdalena Abakanowicz – Ślady istnienia, Galeria Dworcowa, Wrocław, 2017
Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko, 2013
Galeria ZPAP, Warszawa, 2012
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofi a, Madryt, 2008

Biogram artysty

Żaden inny współczesny artysta nie sprzeciwia się tak stanowczo idei konformizmu i ograniczenia.” - New York Times (29.11.1992)

„Teraz – po wystawach od Krakowa po Canberrę, od Kyoto do Calgary i Chicago, gdzie w 1982 wreszcie pokazano amerykańskiej publiczności retrospektywę jej twórczości – Abakanowicz zaświeciła tu niczym supernova” - The Washington Post (01.11.1986)

(…) Czym jest sztuka?
Pragnęłam wam powiedzieć, że sztuka należy do najmniej szkodliwych działalności człowieka. Pamiętam jednak, że była ona często wykorzystywana w celach propagandowych przez reżimy totalitarne. Chciałam powiedzieć wam o niezwykłej wrażliwości artysty, jednakże przypomniałam sobie, że Hitler był malarzem, a Stalin pisał sonety.
Sztuka pozostanie najbardziej zdumiewającą działalnością człowieka, zrodzoną z bezustannych zmagań rozumu z szaleństwem, marzenia z rzeczywistości... - Magdalena Abakanowicz

Polska rzeźbiarka, wykładowca Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, profesor Uniwersytetu w Kalifornii i Los Angeles. W 1954 roku ukończyła warszawską ASP a następnie PWSSP w Sopocie. Od wielu lat Abakanowicz należy do grona twórców, którymi opiekuje się słynna Marlborough Gallery. W latach 60. stworzyła cykl abakanów – wielkoformatowych prac wykonanych w technice tkackiej. Abakany przyniosły artystce międzynarodowe uznanie już w 1962 roku w trakcie Międzynarodowego Biennale Tkaniny w Lozannie. W ślad za tym wyróżnieniem przyszedł złoty model na Biennale w Sao Paolo (1965) co ostatecznie ugruntowało pozycję Abakanowicz na arenie międzynarodowej. W latach 70. tworzyła cykle "Alteracje" i "Embriologia" - składały się na nie prace oscylujące pomiędzy tradycyjną rzeźbą a tradycyjną tkaniną, wykonane z lin konopnych i płótna z juty nasyconych i utwardzonych żywicą syntetyczną. W latach 80. artystka sięgnęła do tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich, takich jak brąz, kamień i drewno. Człowiek zawsze pozostawał w centrum zainteresowania Abakanowicz jako jednostka elementarna mimo że wiele z jej prac to często przedstawienia zbiorowe. W ten sposób rzeźbiarka chce zwrócić uwagę na kondycję jednostki ludzkiej i jej pozycję we współczesnym świecie – zagubienie w nadmiarze, anonimowość w tłumie.

Prace Magdaleny Abakanowicz można było oglądać dotychczas na licznych polskich i światowych wystawach, m.in. w Pasadenie, Zurichu, Lozannie, Mannheim, Londynie, Melbourne, Nowym Jorku i w wielu innych miastach. Jest artystką rozpoznawalną i cieszącą się niesłabnącym zainteresowaniem na Zachodzie. Jej rzeźby znajdują się w najważniejszych europejskich i amerykańskich instytucjach muzealnych i kolekcjach prywatnych oraz pokazywane są w przestrzeni publicznej takich miast jak Wenecja czy Nowy Jork.

Nr katalogowy: 72

Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017)
STEEL EMBRYOLOGY, 2007 - 2008


stal nierdzewna spawana / 8 obiektów o wymiarach: 10 x 10 cm, 20 x 20 cm, 22 x 18 cm, 30 x 18 cm, 52 x 23 cm, 75 x 44 cm, 100 x 53 cm, 104 x 47 cm
sygn. na 6 elementach monogramem wiązanym artystki: AM 07


Cena wywoławcza:
700 000 zł
163 935 EUR
195 531 USD

Estymacja:
1 000 000 - 1 500 000 zł ●
234 193 - 351 289 EUR
279 330 - 418 995 USD

Cena sprzedaży:
1 050 000 zł
245 902 EUR
293 297 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 10 PAŹDZIERNIKA 2017

10 października, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 września - 10 października 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: