73. Magdalena Abakanowicz - KATHARSIS

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Magdalena Abakanowicz
    - STEEL EMBRYOLOGY, 2007 2008

  • Następny

    Następna praca

    Koji Kamoji
    - DWAJ MNISI, z serii: Wędrowiec, 2004

wszystkie obiekty

Opis obiektu

(…) Rysunek mógł mieć siłę. Kobiety na wsi kreśliły na drzwiach mieszkań znaki i litery święconą kredą i węglem. To zatrzymywało zło. Chciałam też znać zaklęcia, ale były niedostępne. (…) Teraz kiedy rysuję, tłoczy się rzeczywistość, wychodzą na papier części tych obszarów, których zaklęcia nie chronią”- Magdalena Abakanowicz 

W 1985 roku Abakanowicz wykonuje Katharsis – wielofigurową kompozycję w plenerze. Trzydzieści trzy monumentalne postacie stoją w otwartej przestrzeni „Spazi d'Arte” w pobliżu Pistoi we Włoszech. Tworzywem jest brąz - materiał trwalszy niż życie. Podobnie jak Postacie siedzące, Plecy, Figury stojące – formy Katharsis to powłoki, które w tym samym stopniu zakrywają, co ujawniają swoje wnętrze. Podobnie jak tamte są hieratyczne, nagie. Organizują przestrzeń kontemplacyjną, w której człowiek może, a nawet musi chodzić, w której poznaje nowe wartości otoczenia, przyrody i własną wrażliwość. Nastrój tego porównywano do klimatu rytuału religijnego. W tym znaczeniu Katharsis jest więc podsumowaniem, apogeum tego okresu, który zapoczątkowały Alteracje. Jest jednak czymś więcej. Po raz pierwszy Abakanowicz realizuje dzieło którego celem jest trwanie. Świadomie wybiera materiał mocny. „Może dlatego, że zapragnęłam, aby pozostawione znaki, były dla innych trwałym niepokojem. Może to przekora wobec własnych poglądów. Może świadomość, że stały bezruch jest silniejszy od sytuacji zmiennych.” Teka grafik Katharsis, została wydana z okazji powstania tego dzieła a pełna jej edycja była odbijana we florenckiej drukarni na przestrzeni 1985 i 1986 roku. Zawiera litografie nie będące bezpośrednimi szkicami do posągów wchodzących w skład Katharsis, ale wrażeniowymi szkicami artystki opisującymi to dzieło. Swobodne rysunki o żywej, organicznej kresce (tak znamiennej dla Abakanowicz) przedstawiają plecy i torsy posągów, ich monumentalne sylwetki stojące obok siebie. oraz całą ich grupę wpisaną w pejzaż. Kilka z kompozycji wydaje się być dodatkową sugestią artystki do analizy tego dzieła. Litografia przedstawiająca głowę pozbawioną rysów twarzy odnosić się może do problemu anonimowości jednostki w tłumie, szkic pola tablic z krzyżami podbija pewien rytualny pierwiastek, który podkreśla się opisując spacer między posągami. Można więc powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju komentarz artystki do dzieła, a jednocześnie niesłychanie uniwersalna esencja z całej twórczości Magdaleny Abakanowicz, co w połączeniu z bardzo wysoką wartością artystyczną samą w sobie tych rysunkowych litografii stanowi bardzo ciekawą propozycję dla kolekcjonerów i rzadką alternatywę dla jej prac przestrzennych, nierzadko monumentalnych i wymagających pod względem ekspozycji dla prywatnych kolekcji. Wydana we Włoszech teka powstała w 120 egzemplarzach. 100 numerowanych od 1/100 do 100/100 oraz dwudziestu numerowanych od I/XX do XX/XX. Wszystkie sygnowane są przez Magdalenę Abakanowicz.

Biogram artysty

Żaden inny współczesny artysta nie sprzeciwia się tak stanowczo idei konformizmu i ograniczenia.” - New York Times (29.11.1992)

„Teraz – po wystawach od Krakowa po Canberrę, od Kyoto do Calgary i Chicago, gdzie w 1982 wreszcie pokazano amerykańskiej publiczności retrospektywę jej twórczości – Abakanowicz zaświeciła tu niczym supernova” - The Washington Post (01.11.1986)

(…) Czym jest sztuka?
Pragnęłam wam powiedzieć, że sztuka należy do najmniej szkodliwych działalności człowieka. Pamiętam jednak, że była ona często wykorzystywana w celach propagandowych przez reżimy totalitarne. Chciałam powiedzieć wam o niezwykłej wrażliwości artysty, jednakże przypomniałam sobie, że Hitler był malarzem, a Stalin pisał sonety.
Sztuka pozostanie najbardziej zdumiewającą działalnością człowieka, zrodzoną z bezustannych zmagań rozumu z szaleństwem, marzenia z rzeczywistości... - Magdalena Abakanowicz

Polska rzeźbiarka, wykładowca Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, profesor Uniwersytetu w Kalifornii i Los Angeles. W 1954 roku ukończyła warszawską ASP a następnie PWSSP w Sopocie. Od wielu lat Abakanowicz należy do grona twórców, którymi opiekuje się słynna Marlborough Gallery. W latach 60. stworzyła cykl abakanów – wielkoformatowych prac wykonanych w technice tkackiej. Abakany przyniosły artystce międzynarodowe uznanie już w 1962 roku w trakcie Międzynarodowego Biennale Tkaniny w Lozannie. W ślad za tym wyróżnieniem przyszedł złoty model na Biennale w Sao Paolo (1965) co ostatecznie ugruntowało pozycję Abakanowicz na arenie międzynarodowej. W latach 70. tworzyła cykle "Alteracje" i "Embriologia" - składały się na nie prace oscylujące pomiędzy tradycyjną rzeźbą a tradycyjną tkaniną, wykonane z lin konopnych i płótna z juty nasyconych i utwardzonych żywicą syntetyczną. W latach 80. artystka sięgnęła do tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich, takich jak brąz, kamień i drewno. Człowiek zawsze pozostawał w centrum zainteresowania Abakanowicz jako jednostka elementarna mimo że wiele z jej prac to często przedstawienia zbiorowe. W ten sposób rzeźbiarka chce zwrócić uwagę na kondycję jednostki ludzkiej i jej pozycję we współczesnym świecie – zagubienie w nadmiarze, anonimowość w tłumie.

Prace Magdaleny Abakanowicz można było oglądać dotychczas na licznych polskich i światowych wystawach, m.in. w Pasadenie, Zurichu, Lozannie, Mannheim, Londynie, Melbourne, Nowym Jorku i w wielu innych miastach. Jest artystką rozpoznawalną i cieszącą się niesłabnącym zainteresowaniem na Zachodzie. Jej rzeźby znajdują się w najważniejszych europejskich i amerykańskich instytucjach muzealnych i kolekcjach prywatnych oraz pokazywane są w przestrzeni publicznej takich miast jak Wenecja czy Nowy Jork.

Nr katalogowy: 73

Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017)
KATHARSIS, 1985


7 grafik, (6 grafik + 1 grafika ilustracyjna na stronie tytułowej), litografia, papier / 75 x 56 cm (płyta) 64 x 48,5 cm (odcisk)
wszystkie sygnowane ołówkiem l.d.: 94/100, p.d.: M. Abakanowicz 1985
edycja: 94/100


Cena wywoławcza:
25 000 zł
5 855 EUR
6 984 USD

Estymacja:
40 000 - 60 000 zł ●
9 368 - 14 052 EUR
11 174 - 16 760 USD

Cena sprzedaży:
30 000 zł
7 026 EUR
8 380 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 10 PAŹDZIERNIKA 2017

10 października, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 września - 10 października 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: