78. Jacek Sienicki - MARTWA NATURA

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jerzy Nowosielski
    - ALKOWA, 1967

  • Następny

    Następna praca

    Teresa Pągowska
    - MEMOIRE TRZYNASTY 67, 1967

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Przedstawienia wnętrza pracowni zajmowały istotne miejsce w twórczości Sienickiego. Jest to jego własna pracownia, która mieściła się przy ul. Rycerskiej na Starym Mieście w Warszawie. Kompozycje przedstawiające jej wnętrze oraz skromne kompozycje nieskomplikowanych martwych natur graniczą na pograniczu sztuki przedstawiającej i całkowicie abstrakcyjnej. Minimalizując znaczenie przedmiotów, Sienicki ogranicza je jedynie do formy i plamy w kompozycji, zupełnie nie dbając o oddanie szczegółów - przeciwnie, operuje uproszczeniem, w którym gruby, szeroki gest bazuje na ogromnej sile koloru.

Wystawiany

Jacek Sienicki. Malarstwo. Prace wybrane, Galeria Kordegarda, Warszawa, 7 czerwca – 2 lipca, 2017.

Biogram artysty

Absolwent warszawskiej ASP gdzie w latach 1948-54 studiował m.in. u Artura Nacht-Samborskiego i Marka Włodarskiego. Z Akademią związany był długo po jej ukończeniu pełniać rolę asystenta Nachta-Samborskiego oraz wykładowcy. Współorganizował i uczestniczył w słynnej Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale, która odbyła się w 1955 roku. Prace Sienickiego były odzwierciedleniem tego co nazwane zostało przez krytyków postawą arsenałową. Polegać ona miała na nadrzenym traktowaniu etyki, podkreślaniu związków między sztuką i życiem, podejmowaniu tematyki codziennej egzystencji. Do motywów, które podejmował konsekwentnie przez całe swoje życie należą: Warszawa, martwa natura, wnętrze pracowni, postać ludzka. Pragnął, jak mawiał, w tych prostych tematach zdobyć się na właściwe „przekroczenie”, być delikatnym i silnym, wyjść z banału, udać się w te rejony, w których może zrodzić się coś prawdziwego z (…) myślenia, odczuwania natury, życia, rozumienia kondycji człowieka. Jacek Sienicki lubił czerpał z osiągnięć polskiego koloryzmu i ekspresjonizmu. Interesowała go również materia malarska co widoczne jest w niejednokrotnie bogatej fakturze płótna kształtowanej przez grubo nakładaną farbę. Jednak to związek sztuki z życiem pozostawał motywem wiodącym gdyż, jak sam mówił: (…) malarstwo to nie kolory – najładniejsze,najlepsze, to całe życie i jego tragizm, nędza, wielka samotność, trochę radości. Konieczność mówienia o tym wszystkim. Potrzeba znalezienia własnej konstrukcji dla myśli, uczucia. Przedstawienia wnętrza pracowni zajmowały istotne miejsce w twórczości Sienickiego. Zazwyczaj jest to jego własna pracownia, która mieściła się przy ul. Rycerskiej na Starym Mieście w Warszawie. Proponowana praca pochodzi z 1974 roku. Zachwyca w niej zestawienie kolorystyczneczęsto wykorzystywanej i ulubionej przez artystę szarości z mocnym akcentem intensywnego błękitu. W tej uderzającej a zarazem subtelnej grze barwnej uwidacznia się prawdziwy kunszt kolorysty obdarzonego wyrafinowanym smakiem.

Nr katalogowy: 78

Jacek Sienicki (1928 - 2000)
MARTWA NATURA, 1998


olej, płótno / 55 x 46 cm
sygn. p.d.: 98/J.SIENICKI


Cena wywoławcza:
40 000 zł
9 368 EUR
11 174 USD

Estymacja:
50 000 - 55 000 zł
11 710 - 12 881 EUR
13 967 - 15 364 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 10 PAŹDZIERNIKA 2017

10 października, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 września - 10 października 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: