29. Olga Boznańska - PORTRET KOBIETY Z DŁUGIMI WŁOSAMI

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Bolesław Biegas
    - GENERAŁ MICHEL JOSEPH MAUNOURY, 1945 – 1946,

  • Następny

    Następna praca

    Olga Boznańska
    - PORTRET ANGELA SOMMARUGI, 1930

wszystkie obiekty

Opis obiektu

"Malowałam zażarcie od rana do nocy, nie bywałam prawie nigdzie, a żyłam entuzjazjem dla sztuki" - tak po latach wspominała Boznańska okres pobytu w Monachium. Dokładna data przybycia Boznańskiej do Monachium nie jest znana, ale zakłada się że był to rok 1885. Był to na pewno punkt zwrotny w życiorysie artystki. Monachium już bowiem w połowie XIX wieku stało się miejscem, gdzie polscy artyści zyskiwali ogromne możliwości rozwoju. Akademia Sztuk Pięknych i liczne prywatne szkoły malarskie, niezliczone kolekcje i wystawy sztuki współczesnej – wszystko to sprawiało, że atmosfera Monachium tamtych dni była nie do zastąpienia i miała swoje odzwierciedlenie w rozpoznawalnej manierze malarskiej obecnej w twórczości wielu artystów polskich tamtego okresu. Niepowtarzalny był też klimat polskiej kolonii artytycznej, na czele której stali tacy twórcy jak Józef Brandt i Alfred Wierusz-Kowalski, a tworzyło ją wielu, wielu jeszcze innych jak: Samuel Hirszenberg, Józef Łopieński, Antoni Piotrowski, Józef Czajkowski czy Wacław Szymanowski. Owi artyści jak również wymagania samej akademii miały niewątpliwy wpływ na twórcze myślenie artystki, co zaowocowało wówczas charakterystycznymi studiami portretowymi w konwencji realistycznej z paletą barw zdominowaną przez brunatności, brązy, ugry i czerwienie. Takie zestawienia pojawiają się również i w innych pracach z tego okresu. W Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. B.G.Woźnickiego znajduje się Portret nieznanej dziewczyny również z 1888 roku. Obie kompozycje łączy identyczna – brązowo-bordowa barwa tła oraz pewna zagadkowość przedstawienia. Kolor przedstawienia odgrywa niesamowicie ważną rolę, ponieważ buduje sylwetkę kobiety, uwypukla włosy i nadaje kontrast wyjatkowo jasnej karnacji twarzy. Charakterystyczny dla wczesnej twórczości jest też zabieg rozświetlenia partii nosa za pomocą akcentów białej farby. Analogią do prezentowanej pracy może być również Autoportret z 1888 roku (w zbiorach Muzeum Uniwerystetu Jagiellońskiego w Krakowie) oraz Cyganka z tegoż roku (Muzeum Narodowe w Krakowie). Prace te stanowią niewątpliwie ogromną kolekcjonerską rzadkość. Są bowiem świadectwem twórczej drogi artystki, ale przede wszystkim tchną ogromnym kunsztem warsztatowym, wielką klasą malarską, która charakteryzuje i umacnia Boznańską jako królową portretu malarstwa polskiego.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja rodziny Pelczar
12 Aukcja Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 12.12.1991
Wilno, kolekcja doktora Kazimierza Pelczara
zakup z pracowni artystki

Reprodukowany

Katalog aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 12.12.1991, poz. 2

Nr katalogowy: 29

Olga Boznańska (1865 - 1940)
PORTRET KOBIETY Z DŁUGIMI WŁOSAMI, ok. 1888


olej, płótno / 50 x 40 cm
sygn. u dołu: Boznańska
obraz posiada ekspertyzę dr Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej oraz Urszuli Kozakowskiej-Zaucha z 30.11.2015


Cena wywoławcza:
70 000 zł
16 510 EUR
19 445 USD

Estymacja:
90 000 - 120 000 zł
21 227 - 28 302 EUR
25 000 - 33 334 USD

Cena sprzedaży:
70 000 zł
16 510 EUR
19 445 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 12 GRUDNIA 2017

12 grudnia, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
17 listopada - 12 grudnia, 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: