14. Jacek Malczewski - Preludium

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Józef Mehoffer
    - Przed domem, 1946

  • Następny

    Następna praca

    Fryderyk Pautsch
    - Jarmark,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Prawdopodobnym jest, iż oferowany obraz jest pierwszą częścią tryptyku „Kobieta” z 1918 roku, do którego należą znane obrazy Malczewskiego „Intermezzo” i „Finale”. Za taką hipotezą przemawia kompozycja poszczególnych części. Wszystkie trzy mają zbliżone wymiary. Centralnym elementem każdej z kompozycji jest siedząca na płocie uskrzydlona postać kobieca o gadzich stopach ze szponami będąca połączeniem znamiennych dla ikonografi i Malczewskiego postaci uskrzydlonej Nike i drapieżnej Chimery kuszącej zmysłowymi wdziękami. Prezentowane „Preludium” to początek historii. Siedząca na płocie piękna uskrzydlona młoda kobieta ujęta jest w pozie oczekiwania. Wyczuwalne jest napięcie mających zaraz nastąpić wydarzeń. Jednocześnie skupione oczekiwanie pozbawione jest wszelkiej grozy. Pogodny wyraz twarzy kobiety i ciepłe światło, które oświetla postać z góry nadają obrazowi złotej mistycznej poświaty. O doskonałym warsztacie artysty świadczy harmonijne łączenie barw zieleni, błękitu, różów i bieli, „Intermezzo”, znajdujące się w Muzeum Sztuki w Łodzi, przedstawia scenę, w której do kobiety zbliża się z lewej strony mężczyzna – sam artysta. Obraz utrzymany jest w ciepłej, pastelowej kolorystyce. W ostatniej części tryptyku – „Finale” chimera trzyma w dłoni wyrwane serce mężczyzny, którego ciało leży obok. Przesłaniem trypyku ma być przekonanie, że ceną za odzyskanie politycznej wolności Polski jest krwawa ofiara. Tej krwawej ofi ary wymaga nowa podnosząca się z niewoli Rzeczpospolita ukazana w postaci młodej i pięknej a zarazem zdolnej do czynu i działania dziewczyny. Skomplikowany skrót perspektywiczny i mistrzowski rysunek postaci to niewątpliwie cechy charakterystyczne dla sztuki Malczewskiego. Znajdująca się na odwrocie nalepka potwierdza, że „Preludium”, obok „Intermezzo” i „Finale”, wystawiany był na jubileuszowej wystawie Malczewskiego w marcu 1925 roku w Poznaniu.

Biogram artysty

Absolwent krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych w klasie Jana Matejki i paryskiej École des Beaux-Arts. Urodził się w 1854 roku w Radomiu. Dzieciństwo spędził w rodzinnym wspólnie ze starszą siostrą Bronisławą urodzoną w 1853 r., młodszym bratem Teodorem urodzonym w 1857 r. i młodszą siostrą Heleną urodzoną w 1861 r. W 1865 roku zmarł brat artysty, co zwróciło jego uwagę w stronę mistycyzmu i duchowości. Wydarzenia Powstania Styczniowego były znamienne dla jego przyszłej twórczości. Wychowany w patriotycznej atmosferze domu rodzinnego oraz kształcony między innymi przez wybitnego literata Alfonsa Dygasińskiego wybitnego pedagoga, uczestnika powstania styczniowego i pisarza pozytywistycznego, Malczewski obierze później wątek patriotyczny za wiodący dla całej swojej twórczości co znajdzie wyraz w obrazach syberyjskich, wielu przedstawieniach Ellenai, ale także licznych symbolach na jego obrazach: kajdanach, jakuckiej czapce, wojskowym szynelu, o którym w przyszłości powie, że był mu wiernym towarzyszem przez całe życie. Już w czasach nauki w gimnazjum Jacek Malczewski poznał Józefa Brandta, który często bywał w Radomiu u swojego wuja Stanisława Lessla. W 1872 r. pokazano Matejce prace młodego Malczewskiego. Jan Matejko skierował list do jego ojca w którym pisał: Rysunki kreślone ręką syna Pańskiego Jacka, zdają się wskazywać i obiecywać niepośledni talent malarski, którego rozwinięcia nie należy może zbyt długo przetrzymywać. Za sprawą tej sugestii w 1873 r. Jacek Malczewski przerwał naukę w gimnazjum i został przyjęty na pierwszy rok studiów w Szkole Sztuk Pięknych. W 1874 r. podczas pobytu w Radomiu namalował swój pierwszy olejny obraz Portret siostry Heleny przy fortepianie. We wczesnym okresie twórczości malował w duchu szkoły Jana Matejki. Były to utrzymane warsztacie akademizmu XIXwiecznego, portrety, sceny rodzajowe i tematy związane z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii).
Od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi. Ponadto malował wiele portretów, głównie w pejzażu, oraz wyjątkowo ważnych dla odczytania postaci tego artysty autoportretów. W 1880 podróżował do Włoch. W latach 1884-1885 jako artysta wziął udział w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Małej Azji. Był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, gdzie był przede wszystkim profesorem w Szkole Sztuk Pięknych przekształconej w 1900 roku w Akademię Sztuk Pięknych. Dwukrotnie też mianowany był jej rektorem. Latem 1886 roku na weselu córki profesorostwa Janczewskich artysta poznał Marię Gralewską z którą rok później wziął ślub w kościele Mariackim. Rok później urodziła się im córka Julia, a w 1892 r. Rafał - przyszły malarz. Około 1892 r. i pobytu w Monachium rozpoczyna się w twórczości malarza faza dojrzałego symbolizmu z zawsze obecną problematyką losu, ojczyzny, człowieka, artysty, sztuki. Doświadczenia monachijskie, młodopolska atmosfera Krakowa, a także klimat domu rodzinnego, połączyły się i dojrzały wielkich symbolicznych obrazach MelancholiaBłędne koło. W 1898 r. śmierć matki a jeszcze wcześniej ojca oraz brata odcisnęła mocne, smutne piętno na dziełach Malczewskiego. Refleksja nad życiem, przemijaniem i śmiercią, zostanie uosobiona na obrazach w postaci anioła śmierci – Thanatosa. Około 1900 r. artysta związał się z Marią Balową, która była przez lata największą spośród muz artysty. Miłość ta zaważyła na charakterze twórczości Jacka Malczewskiego, który przedstawiał Marię we wszelkich obliczach - jako dumną Polonię, zwycięską Nike, kuszącą Eurydykę, spokojną Thanathos i zwodniczą chimerę.
Malczewski oprócz pracy na krakowskiej Akademii działał aktywnie w krakowskim środowisku artystyczny i kulturalnym. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, której w 1897 r. był współzałożycielem oraz od 1908 r. do Grupy Zero, z którymi licznie wystawiał. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Pod koniec życia dotknięty ślepotą, zmarł 8 października 1929 r.

Nr katalogowy: 14

Jacek Malczewski (1854 - 1929)
Preludium, 1918


olej, tektura / 98 x 69 cm
sygn. l.g.: 1918 JMalczewski


Cena wywoławcza:
380 000 zł
90 262 EUR
102 151 USD

Estymacja:
400 000 - 600 000 zł
95 012 - 142 518 EUR
107 527 - 161 291 USD

Cena sprzedaży:
464 000 zł
110 214 EUR
124 732 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

6 października, 2015 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art, ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: