8. Alfred Wierusz-Kowalski - Powrót przed zmierzchem

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Władysław Karol Szerner
    - W zagrodzie,

  • Następny

    Następna praca

    Alfons Karpiński
    - Róże, 1935,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

sygn. p.d.: A. Wierusz-Kowalski WYSTAWIANY: Stała ekspozycja monograficzna Alfreda Wierusza-Kowalskiego, Muzeum Okręgowe w Suwałkach. Jeden z najbardziej znanych przedstawicieli szkoły monachijskiej w malarstwie polskim i jednocześnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych twórców na rynku antykwarycznym, cieszący się ciągle niesłabnącym zainteresowaniem kolekcjonerów. Urodzony w Suwałkach, studiował w Dreźnie i Monachium, by w tym ostatnim na stałe osiąść. Największą inspiracją artysty była niewątpliwie nauka w prywatnej pracowni pod kierunkiem Józefa Brandta, co widoczne jest w całej niemalże twórczości artysty. Nie bez znaczenia była również przyjaźń z Władysławem Czachórskim i Janem Chełmińskim. Najczęstszym motywem prac artysty są sanny w zimowym pejzażu, sceny napadów wilków i sceny rodzajowe, bardzo żywiołowe, pełne wigoru, ukazujące życie chłopów, często podczas przejażdżek w pędzących wozach, wśród błotnistych pól. Prezentowana praca należy do typowych przedstawień artysty. Klasa i forma obiektu pozwala jednak przypuszczać, że jest to praca z najlepszego okresu malarza, z lat 70 lub 80­tych XIX w, z którego to czasu pochodzą jego najbardziej udane artystycznie prace.

Biogram artysty

Alfred Wierusz Kowalski był jednym z najbardziej znanych przedstawicieli szkoły monachijskiej w malarstwie polskim. Jest jednocześnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych twórców na rynku antykwarycznym, cieszący się ciągle niesłabnącym zainteresowaniem kolekcjonerów. Urodził się w Suwałkach, studiował w Warszawie, Dreźnie, Pradze i Monachium, by w tym ostatnim na stałe osiąść w roku 1873. Największą inspiracją artysty była niewątpliwie nauka w prywatnej pracowni pod kierunkiem Józefa Brandta, czego echa powracają w całej niemalże twórczości Kowalskiego. Nie bez znaczenia była również przyjaźń z Władysławem Czachórskim i Janem Chełmińskim a do jego nieoficjalnych uczniów należeli m.in.: Olga Boznańska, Czesław Tański, Henryk Weyssenhoff , Michał Wywiórski i Karol Wierusz-Kowalski (stryjeczny bratanek). Pomimo zagranicznej sławy nie zapominał o Polsce wysyłając wiele swoich obrazów na krajowe wystawy. Był laureatem licznych wyróżnień, w 1890 roku otrzymał m.in. honorową profesurę Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Płótna autorstwa Wierusza Kowalskiego zdobiły kolekcję Prinzregenta Luitpolda oraz znajdywały się w zbiorach monachijskiej Nowej Pinakoteki jak również w Dreźnie, Berlinie i Warszawie. Znaczną część stanowiły również zbiory kolekcji prywatnych zarówno europejskich jak i amerykańskich. Niewątpliwie jednym z najważniejszych miejsc związanych z Wieruszem Kowalskim w Polsce są Suwałki. Już w 1956 roku powstało tam Muzeum, dzięki którego działalności propagatorskiej przywrócona została pamięć o wielkim malarzu. W pomoc Muzeum włączyli się spadkobiercy Wierusza Kowalskiego. Ten symboliczny powrót artysty do rodzinnego miasta ukoronowała monograficzna wystawa otwarta z okazji jubileuszu pierwszego 10-lecia Muzeum (1966). W 1974 roku została zainaugurowana stała galeria poświęcona Alfredowi Wieruszowi Kowalskiemu gromadząca – wśród licznych pamiątek po malarzu – liczną spuściznę artystyczną w postaci obrazów olejnych, rysunków i szkiców.  

Nr katalogowy: 8

Alfred Wierusz-Kowalski (1849 - 1915)
Powrót przed zmierzchem


olej, płótno / 61,5 x 47 cm


Cena wywoławcza:
290 000 zł
69 378 EUR
88 686 USD

Estymacja:
300 000 - 330 000 zł
71 771 - 78 948 EUR
91 744 - 100 918 USD

Cena sprzedaży:
320 000 zł
76 556 EUR
97 860 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

9 października 2014 r.
ul. Wiejska 20, Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: