Mela Muter - MACIERZYŃSTWO

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Mela Muter Maria Melania Mutermilch
    - PORTRET KOBIETY O JASNYCH WŁOSACH,

  • Następny

    Następna praca

    Mela Muter Maria Melania Mutermilch
    - PORTRET MĘŻCZYZNY,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Z tematów kompozycyjnych pociąga Mutermilchową nade wszystko problem uczucia macierzyństwa. I tu ten talent na wskroś męski nabiera na chwilę miękkości i słodyczy kobiecej. W geście matki obejmującej dziecko, widzi artystka naturalną, zawsze skończoną kompozycję malarską. W kobiecie najbrzydzszej nawet, tulącej do piersi dziecko, odnajduje pierwiastki niezwykłego poetyckiego piękna i harmonii. (...)

Henryk Zbierzchowski, 1910
za: Jerzy Malinowski, Barbara Brus-Malinowska W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa, 2007.

 

 

Temat macierzyństwa zajmuje niezwykle ważne miejsce w twórczości Meli Muter. Wątki z nim związane pojawiają sie w nim około roku 1905, by pozostać aktualne w różnych wariantach do końca artystycznej działalności. Przedstawienia kobiet z dziećmi przy piersi wykazują silne analogie do twórczości Władysława Ślewińskiego. Matki, często postaci wieśniaczek o rysach jakby wyrzeźbionych, wyrytych przez ból podniesione są do rangi niemalże Madonny. Oto dojrzały owoc boleści - mawiała artystka o swoich matkach, tłumacząc, że tłem jej pracy przy tych przedstawieniach były cierpienie i miłość. Zniszczone twarze i ręce były na to dowodem, świadectwem naturalnego stanu rzeczy, który tak fascynował artystkę. Piękno w klasycznym wydaniu nie pociągało artystki, szukała raczej cech swoistych, które sprawiały, że każdy model opowiadał swoją tylko historię i przez to stawał się jeszcze bliższy twórcy i odbiorcy. Nawet dzieci były jakby dojrzalsze niż na to wskazywać mógłby ich wiek, z czujnymi oczami, przedwcześnie rozbudzonymi do ciężkiego życia o nadmiernie inteligentnym spojrzeniu. Takie spojrzenie na postać ludzką, skłonność do przedstawiania człowieka w jego bardzo naturalnym wydaniu miało zapewne swoje korzenie w społecznym zaangażowaniu artystki, ale było też wyrazem stanu psychicznego, jaki cechował wielu artystów tamtego okresu. Cierpienie, egzystencjalny dramat ludzkiego losu i wynikajace z tego piękno było motywem przewodnim twórczości na początku wieku m.in. Wojciecha Weissa czy Witolda Wojtkiewicza. Prezentowana praca stanowi piękny przykład tego nurtu działalności artystki. Monumentalna w wymiarze jest wciąż rzadkością na rynku i należy niewątpliwie do najbardziej wartościowych dzieł artystki

Reprodukowany

Katalog Aukcji École de Paris, Artcurial, 24.10.2012. poz. 393.

Biogram artysty

Uczęszczała do Szkoły Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 wystawiała na Salonach Paryskich, uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowej Francji. Wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi, ze Ślewińskiego mocną linearność. Malował urzekające pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.

Mela Muter(Maria Melania Mutermilch) (1876 - 1967)
MACIERZYŃSTWO


olej, tektura / 107.5 x 88 cm
sygn. l.g.: Muter


Cena galeryjna:
400 000 zł
91 744 EUR
97 324 USD

Kontakt w sprawie obiektów

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: