Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
45.

Alicja Halicka
(1894-1975)

Martwa natura, 1920

olej, płótno / 65 x 81 cm

sygn. w kompozycji l.d.: A. Halicka / 920

Cena wywoławcza:
240 000 
Estymacja:
280 000 - 350 000 
45.

Alicja Halicka
(1894-1975)

olej, płótno / 65 x 81 cm

sygn. w kompozycji l.d.: A. Halicka / 920

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna
USA, kolekcja Toma Podla
zakup od Marka Mielniczuka (1996)

Zagrodzki K., Alicja Halicka, z serii Mistrzowie Ecole de Paris, wyd. Muza SA, Warszawa 2011, s. 54.
Król A., Tanikowski A. [red.], Kolory tożsamości. Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla, wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001, s. 218

Król A., Tanikowski A. [red.], Kolory tożsamości. Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji toma Podla, wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001, s. 218.

Poetycka i syntetyczna martwa natura autorstwa Alicji Halickiej charakteryzuje się potraktowaniem przestrzeni poprzez porzucenie zasad perspektywy linearnej. Przedmioty przedstawione są płasko, w dużym uproszczeniu a sam układ form i paleta sugerują świadomą prymitywizację. Oferowana martwa natura powstała w 1920 roku, kiedy w twórczości Halickiej kubizm wybrzmiewał już dalekim echem. O stosunku Halickiej do tego nurtu i tym, jak wpłynął on na dalszą jej drogę artystyczną pisał krytyk Maurice Raynal: „Z kubizmu zaczerpnęła ona nie założenia estetyczne, a dyscyplinę i praktykę twórczą. W efekcie jej kobieca wrażliwość uchroniła ją przed przyjęciem koncepcji sztuki jako czystej kreacji” (cyt. za: Tanikowski A., Alicja Halicka, w: Kolory tożsamości. Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla, wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001, s. 215). Alicja Halicka przez większość życia zmagała się z postrzeganiem jej twórczości przez pryzmat sztuki jej męża, kubisty Louissa Marcoussisa. Ucieczka od kubizmu otworzyła przed nią nowe możliwości. Oferowana martwa natura, o tonach żywych, nasyconych i dźwięcznych, to dowód na dojrzałość artystyczną Halickiej.

Nie jestem ani kubistką, ani naturalistką, ani impresjonistką, ani surrealistką. Po prostu pragnę wyrażać poetyckość i chcę, żeby wynikała nie z literatury, nie z tematu, ale z treści plastycznej obrazu.
– Alicja Halicka
– cyt. za: Zagrodzki K., Alicja Halicka – Mistrzowie Ecole de Paris, Wydawnictwo Muza SA, Warszawa, 2011, s. 35.

 

Malarka i ilustratorka przebywającą od 1912 roku w Paryżu zaprzyjaźniona była ze środowiskiem École de Paris. Od 1914 brała udział w paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych i Tuileryjskim. Swe prace eksponowała w galeriach Paryża, Warszawy, Wiednia, Brukseli, Hagi, Zurychu, Londynu i Nowego Jorku. Wczesna faza twórczości Halickiej charakteryzuje się estetyką kubizmu – powstałe wówczas portrety i martwe natury to formy zsyntetyzowane o wąskiej, ciemnej tonacji kolorystycznej. Od lat dwudziestych artystka pracowała głównie jako scenograf i projektant kostiumów. Jej realizacje dla najważniejszych teatrów operowych i baletowych w Europie i Stanach Zjednoczonych były wydarzeniami sezonów. W tym czasie Halicka stworzyła kilka kompozycji przedstawiających tancerki teatralne w strojach baletowych. Współpracowała też ze znanymi pismami, m.in. Vogue, Harper’s Bazaar, Die Dame, ilustrowała książki. Wiele wystawiała – miała 38 wystaw indywidualnych, również w Polsce.