Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
43.

Tadeusz Makowski
(1882-1932)

Pięcioro dzieci z psem

akwarela, kredka, papier / 23 x 31 cm (w świetle oprawy)

sygn. p.d.: Tadé Makowski, na dole autorska dedykacja: A Nino Frank amicalement, na odwrocie sygnatura ozdobna: Tade | Mak | ow | sk | i

Estymacja:
100 000 - 130 000 
Cena wylicytowana:
100 000 
43.

Tadeusz Makowski
(1882-1932)

akwarela, kredka, papier / 23 x 31 cm (w świetle oprawy)

sygn. p.d.: Tadé Makowski, na dole autorska dedykacja: A Nino Frank amicalement, na odwrocie sygnatura ozdobna: Tade | Mak | ow | sk | i

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Polska, kolekcja prywatna
Paryż, kolekcja Nino Franka

W 1929 r. francuski krytyk włoskiego pochodzenia, Nino Fran, w swym interesującym studium o Makowskim, napisanym po odwiedzeniu jego pracowni, zaskoczony był nie tylko inteligencją artysty, ale przede wszystkim świadomością, z jaką budował własną drogę rozwojową. Nawiązując do rozmowy z Makowskim przytacza szereg wypowiedzi artysty na dowód jego dojrzałego stosunku do kubizmu:

„Wszyscy kubiści byli jego przyjaciółmi. Rozmowa z nim na temat tego okresu, owych lat terminatorstwa, jest bardzo interesująca. Czuje się, że jego niezależna postawa, a nawet samotność pozwoliły mu dużo myśleć o sztuce, o własnej sztuce.”

Jaworska W., Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, s. 57.

Było w nim coś z niewinnego dziecka – jakaś świeżość, niewinność, a jednocześnie to był bardzo wykształcony człowiek.
– Marcel Gromaire

Tadeusz Makowski to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich malarzy XX wieku. Postawa artystyczna Makowskiego ukształtowała się w początkowym okresie pod wpływem symbolistycznego malarstwa pejzażowego Stanisławskiego, zaś twórczość Mehoff era przekazała mu zrozumienie istoty rysunku jako środka ekspresji i zamiłowanie do dekoracyjnej, secesyjnej stylistyki. Artysta na przełomie 1908 i 1909 r. wyjechał do Paryża, gdzie pozostał do końca życia. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu. Brał udział w Salonach: Niezależnych, Tuileries, Jesiennym i De L’Oeuvre Unique. Jego zainteresowania scenografią teatralną przejawiły się w wykonywaniu kukiełek dla krakowskiego kabaretu „Zielony Balonik”. W Paryżu zafascynowała artystę klasycyzująca, symboliczna sztuka Puvis de Chavannes’a. Około 1911 przejął od Le Fauconniera i kubistów zwartą konstrukcję obrazu i geometryzujące traktowanie form; kształt wydobywał jednak światłocieniowym modelunkiem i obrysowywał wyrazistym konturem. Na jego twórczość silnie wpłynęła podróż do Bretanii oraz postimpresjonistyczna sztuka Ślewińskiego. W 1918 pojawił się w obrazach Makowskiego motyw kluczowy dla jego dalszej twórczości – postać dziecka. Artysta malował wówczas liryczne, naiwne w wyrazie wizerunki dzieci w pastelowych, wysmakowanych tonacjach. Około 1920 powstały inspirowane sztuką Pietera Bruegla St. rozległe pejzaże ożywione sztafażem i utrzymane w zmatowiałej kolorystyce z przewagą brązów i zieleni. Rok 1928 stanowił istotną cezurę w twórczości artysty. Skrystalizował się wówczas jego indywidualny styl obrazowania, niepowtarzalny w kontekście sztuki europejskiej. wykształcił wtedy własny, charakterystyczny i łatwo rozpoznawalny styl łączący echa kubizmu, fascynację sztuką ludową i malarstwa artystów naiwnych. W latach 1929 – 30 Makowski tworzył liczne kompozycje olejne, akwarelowe, rysunkowe z przedstawieniami dzieci. Należą one do dojrzałej i artystycznie wysublimowanej fazy twórczości Makowskiego, w której artysta uprościł kształty, sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków, liniom nadał moc i wyrazistość. Prócz malarstwa sztalugowego, akwareli i rysunku Makowski uprawiał techniki graficzne – drzeworyt, akwafortę i litografię. Zajmował się ilustrowaniem książek i projektowaniem okładek; ozdobił drzeworytami wydane w 1925 w Paryżu „Pastorałki” Tytusa Czyżewskiego. Pisał ponadto wiersze, opowiadania i teksty z zakresu teorii sztuki.