Obraz nic nie wyraża. Stanowi on zespół form tak ułożonych na płaszczyźnie obrazu, ażeby oddziaływały one na widza jak akordy muzyczne działają na słuchacza.
– Henryk Stażewski (Fragment przemówienia wygłoszonego w Instytucie Propagandy Sztuki w Łodzi [tekst zachowany w rękopisie], 13.02.1932)
Henryk Stażewski nawiązał bardzo szczególny dialog z rzeczywistością nierealistyczną, niemimetyczną, nieperspektywiczną. Maluje białe obrazy z siatką czarnych linii. Niekiedy są to gęste układy równoległych linii, lekko przesuniętych względem siebie lub trąconych, jakby były strunami. Czasem jedna linia przecina powierzchnię, tworząc trudne do zdefiniowania układy geometryczne, czasem linie umykają ukosem na brzegi obrazu. W obrazach tych Stażewski podejmuje wielki mit współczesnej kultury, pasjonujący wielu artystów – poszukiwanie porządku w chaosie.
(Ładnowska J., Sztuka wolnego ładu, w: Ładnowska J., Karnicka Z., Janik J. (red.), Henryk Stażewski 1899-1988. W setną rocznicę urodzin, Łódź 1994, s. 25)