Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
27.

Tadeusz Makowski
(1882-1932)

Pracownia L'atelier

olej, płótno / 54,5 x 65,5 cm

sygn. p.d.: Tadé / Makowski / 29; sygn.na odwrocie z lewej sygnatura ozdobna: Tadé / MAK / OW / SK / I; z prawej strony napis: L'atelier. / 1929. / Paris.

Cena wywoławcza:
400 000 
Estymacja:
550 000 - 650 000 
Cena wylicytowana:
500 000 
27.

Tadeusz Makowski
(1882-1932)

olej, płótno / 54,5 x 65,5 cm

sygn. p.d.: Tadé / Makowski / 29; sygn.na odwrocie z lewej sygnatura ozdobna: Tadé / MAK / OW / SK / I; z prawej strony napis: L'atelier. / 1929. / Paris.

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Paryż, Jean Aron
Boscher Studer Fromentin, Drouot Richelieu –22 czerwca 2007 poz.30

Na odwrocie obrazu znajduje się nalepka: JEAN ARON/ 6 RUE DE MIROMESNIL/ PARIS VIII, która odnosi się do postaci Jeana Arona, paryskiego marszanda, który promował sztukę Tadeusza Makowskiego we Francji. O jego niezwykłej opiece pisze sam artysta w swoim pamiętniku z 1929 r.: „Rok ten zbliżył mnie również z panem Aronem. Pan Jean Aron ma lat dwadzieścia osiem, młody ten entuzjasta jest także właścicielem galerii obrazów przy ul. Miromesnil, nr 6. Okazuje mi wiele przyjaznych uczuć, co nie przeszkadza zupełnie układającym się między nami stosunkom handlowym. Związany ze mną od kilku miesięcy umową – pozostaje w stosunku do moich obrazów niezmienny”.

Władysława Jaworska w katalogu prac olejnych w książce „Tadeusz Makowski. Życie i twórczość (Wrocław 1964) potwierdza, że niektóre obrazy Makowskiego pierwotnie były własnością Jeana Arona, w tym oferowany obraz „Pracownia (L’atelier)”.

Było w nim coś z niewinnego dziecka – jakaś świeżość, niewinność, a jednocześnie to był bardzo wykształcony człowiek.
– Marcel Gromaire

Tadeusz Makowski to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich malarzy XX wieku. Postawa artystyczna Makowskiego ukształtowała się w początkowym okresie pod wpływem symbolistycznego malarstwa pejzażowego Stanisławskiego, zaś twórczość Mehoff era przekazała mu zrozumienie istoty rysunku jako środka ekspresji i zamiłowanie do dekoracyjnej, secesyjnej stylistyki. Artysta na przełomie 1908 i 1909 r. wyjechał do Paryża, gdzie pozostał do końca życia. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu. Brał udział w Salonach: Niezależnych, Tuileries, Jesiennym i De L’Oeuvre Unique. Jego zainteresowania scenografią teatralną przejawiły się w wykonywaniu kukiełek dla krakowskiego kabaretu „Zielony Balonik”. W Paryżu zafascynowała artystę klasycyzująca, symboliczna sztuka Puvis de Chavannes’a. Około 1911 przejął od Le Fauconniera i kubistów zwartą konstrukcję obrazu i geometryzujące traktowanie form; kształt wydobywał jednak światłocieniowym modelunkiem i obrysowywał wyrazistym konturem. Na jego twórczość silnie wpłynęła podróż do Bretanii oraz postimpresjonistyczna sztuka Ślewińskiego. W 1918 pojawił się w obrazach Makowskiego motyw kluczowy dla jego dalszej twórczości – postać dziecka. Artysta malował wówczas liryczne, naiwne w wyrazie wizerunki dzieci w pastelowych, wysmakowanych tonacjach. Około 1920 powstały inspirowane sztuką Pietera Bruegla St. rozległe pejzaże ożywione sztafażem i utrzymane w zmatowiałej kolorystyce z przewagą brązów i zieleni. Rok 1928 stanowił istotną cezurę w twórczości artysty. Skrystalizował się wówczas jego indywidualny styl obrazowania, niepowtarzalny w kontekście sztuki europejskiej. wykształcił wtedy własny, charakterystyczny i łatwo rozpoznawalny styl łączący echa kubizmu, fascynację sztuką ludową i malarstwa artystów naiwnych. W latach 1929 – 30 Makowski tworzył liczne kompozycje olejne, akwarelowe, rysunkowe z przedstawieniami dzieci. Należą one do dojrzałej i artystycznie wysublimowanej fazy twórczości Makowskiego, w której artysta uprościł kształty, sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków, liniom nadał moc i wyrazistość. Prócz malarstwa sztalugowego, akwareli i rysunku Makowski uprawiał techniki graficzne – drzeworyt, akwafortę i litografię. Zajmował się ilustrowaniem książek i projektowaniem okładek; ozdobił drzeworytami wydane w 1925 w Paryżu „Pastorałki” Tytusa Czyżewskiego. Pisał ponadto wiersze, opowiadania i teksty z zakresu teorii sztuki.