Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
49.

Henryk Epstein
(1891-1944)

Martwa natura z krabami, ok.1931

olej, płótno / 65,7 x 81,2 cm

sygn. p.d.: H.Epstein

Cena wywoławcza:
70 000 zł
Cena wylicytowana:
75 000 zł
49.

Henryk Epstein
(1891-1944)

olej, płótno / 65,7 x 81,2 cm

sygn. p.d.: H.Epstein

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Głównym tematem obrazów Epsteina są pejzaże; artysta malował ponadto martwe natury, akty i kompozycje figuralne. W l. 20. stężoną ekspresję obrazów pogłębiło dynamiczne prowadzenie pędzla, zróżnicowanie efektów fakturalnych, syntetyczne traktowanie form i bogata gama nasyconych, kontrastowo zestawionych barw. Związki z fowizmem ujawniają się także w prezentowanej martwej naturze z rajami i krabami, która należy do serii obrazów przedstawiających ryby, kraby i ptaki powstałej w l. 1929-1931 równolegle do kompozycji wyobrażających porty rybackie.

Ponad wszystko był przy tym człowiekiem delikatnym i nieśmiałym. Malarstwo, a raczej akt twórczy uważał za zarezerwowany tylko dla siebie. Nie lubił malować pod spojrzeniami widzów. Była to jedna z intymnych sfer jego życia – nie pozwalał nikomu w nią wkraczać. Nigdy nie pragnął dla siebie sławy. Przyjaciele próbujący podjąć dyskusję o jego sztuce napotykali zawstydzenie , zmianę tematu i sprowadzenie rozmowy na przykład na wspomnienia o dawnych przyjaciołach z Montparnasse’u z Modiglianim i Soutine’m na czele.
cytat za:
Winiarski A., Henri Epstein – Mistrzowie École de Paris, Wydawnictwo MUZA SA, Warszawa, 2015, s.13.

 

Henryk Epstein po studiach w Akademii Monachijskiej przyjechał w 1912 roku do Paryża i zamieszkał w „La Ruche”, gdzie nawiązał kontakt z Modiglianim, Soutinem i Chagallem. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli ekspresjonizmu Szkoły Paryskiej. Artysta przenosił na płótno piękno pejzaży z Południa Francji. Dynamiczna faktura, intensywne barwy, wśród których przeważały czerwienie, żółcie, zielenie i błękity a także bogate, impastowe efekty fakturalne wyróżniają jego artystyczny styl. Oferowany obraz pochodzi z najciekawszego okresu twórczości artysty, stylistycznie zdradza pokrewieństwo z francuskim fowizmem i niemieckim ekspresjonizmem.