Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
18.

Alicja Halicka
(1894-1975)

Martwa natura ze Starką, 1915

olej, płótno / 73 x 60 cm

sygn. I.d.: A.Halicka 915

Cena wywoławcza:
260 000 zł
Cena wylicytowana:
255 000 zł
18.

Alicja Halicka
(1894-1975)

olej, płótno / 73 x 60 cm

sygn. I.d.: A.Halicka 915

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Oferowany obraz jest najwybitniejszą pracą Alicji Halickiej jaka pojawiła się do tej pory na rynku aukcyjnym. Reprezentuje on wczesnokubistyczną, nawiązującą do sztuki Paula Cezanne’a fazę, widoczną w sposobie ujęcie prezentowanych przedmiotów. Wyraźna jest osiowość kompozycji i charakterystyczne dla wczesnego kubizmu draperie. Ciekawa pod względem formalnym jest również paleta barwna jak i gruba faktura powierzchni obrazu. Artystka w 1913 roku wyszła za mąż za wybitnego kubistę Ludwika Markusa (Luisa Marcoussisa), dzięki czemu weszła w ścisłe kontakty z najlepszymi kubistami tamtego okresu takimi jak Pablo Picasso czy Georges Braque. Prezentowana praca śmiało może być porównywana z najlepszymi obrazami Braque’a z lat 1914-1915 jak również samego Marcoussisa.

Nie jestem ani kubistką, ani naturalistką, ani impresjonistką, ani surrealistką. Po prostu pragnę wyrażać poetyckość i chcę, żeby wynikała nie z literatury, nie z tematu, ale z treści plastycznej obrazu.
– Alicja Halicka
– cyt. za: Zagrodzki K., Alicja Halicka – Mistrzowie Ecole de Paris, Wydawnictwo Muza SA, Warszawa, 2011, s. 35.

 

Malarka i ilustratorka przebywającą od 1912 roku w Paryżu zaprzyjaźniona była ze środowiskiem École de Paris. Od 1914 brała udział w paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych i Tuileryjskim. Swe prace eksponowała w galeriach Paryża, Warszawy, Wiednia, Brukseli, Hagi, Zurychu, Londynu i Nowego Jorku. Wczesna faza twórczości Halickiej charakteryzuje się estetyką kubizmu – powstałe wówczas portrety i martwe natury to formy zsyntetyzowane o wąskiej, ciemnej tonacji kolorystycznej. Od lat dwudziestych artystka pracowała głównie jako scenograf i projektant kostiumów. Jej realizacje dla najważniejszych teatrów operowych i baletowych w Europie i Stanach Zjednoczonych były wydarzeniami sezonów. W tym czasie Halicka stworzyła kilka kompozycji przedstawiających tancerki teatralne w strojach baletowych. Współpracowała też ze znanymi pismami, m.in. Vogue, Harper’s Bazaar, Die Dame, ilustrowała książki. Wiele wystawiała – miała 38 wystaw indywidualnych, również w Polsce.