Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
48.

Tadeusz Makowski
(1882-1932)

Kominek, 1930

olej, płótno / 65 x 81 cm

sygn.p.d.:Tadé Makowski / 930, na odwrocie: po lewej ozdobna sygnatura Tadé Makowski, po prawej La Cheminée / 1930 / Paris

Cena wywoławcza:
750 000 zł
Cena wylicytowana:
795 000 zł
48.

Tadeusz Makowski
(1882-1932)

olej, płótno / 65 x 81 cm

sygn.p.d.:Tadé Makowski / 930, na odwrocie: po lewej ozdobna sygnatura Tadé Makowski, po prawej La Cheminée / 1930 / Paris

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Paryż, Kolekcja Elie J. Bois

Elie-Joseph Bios naczelny redaktor dziennika „Petit Parisien” posiadał 5 obrazów T. Makowskiego, w tym prezentowany obraz. Po drugiej wojnie światowej jego kolekcja uległa rozproszeniu. Dwa obrazy T. Makowskiego z jego kolekcji trafiły do polskich muzeów. Niestety nie był znany los „Kominka”. Wiadomo jedynie, że analogiczna kompozycja przedstawiająca oberżystę Paula Roux, znajdowała się w oberży Colombe d’Or w St.-Paul-de-Vence, datowana podobniel 1930. Obraz „Kominek” jest również portretem Paula Roux. Tym razem jednak ukryty w głębi kominka dogląda paleniska. Pierwszy plan wypełniają rozbawione dzieci, najważniejsi bohaterowie obrazów Makowskiego. Cała kompozycja jest niezwykle rozbudowana. Wiele w niej aluzji, anegdoty i tajemniczych symboli. Fakt odnalezienia obrazu ma wielkie znaczenie dla badań nad życiem i twórczością Tadeusza Makowskiego.

Było w nim coś z niewinnego dziecka – jakaś świeżość, niewinność, a jednocześnie to był bardzo wykształcony człowiek.
– Marcel Gromaire

Tadeusz Makowski to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich malarzy XX wieku. Postawa artystyczna Makowskiego ukształtowała się w początkowym okresie pod wpływem symbolistycznego malarstwa pejzażowego Stanisławskiego, zaś twórczość Mehoff era przekazała mu zrozumienie istoty rysunku jako środka ekspresji i zamiłowanie do dekoracyjnej, secesyjnej stylistyki. Artysta na przełomie 1908 i 1909 r. wyjechał do Paryża, gdzie pozostał do końca życia. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu. Brał udział w Salonach: Niezależnych, Tuileries, Jesiennym i De L’Oeuvre Unique. Jego zainteresowania scenografią teatralną przejawiły się w wykonywaniu kukiełek dla krakowskiego kabaretu „Zielony Balonik”. W Paryżu zafascynowała artystę klasycyzująca, symboliczna sztuka Puvis de Chavannes’a. Około 1911 przejął od Le Fauconniera i kubistów zwartą konstrukcję obrazu i geometryzujące traktowanie form; kształt wydobywał jednak światłocieniowym modelunkiem i obrysowywał wyrazistym konturem. Na jego twórczość silnie wpłynęła podróż do Bretanii oraz postimpresjonistyczna sztuka Ślewińskiego. W 1918 pojawił się w obrazach Makowskiego motyw kluczowy dla jego dalszej twórczości – postać dziecka. Artysta malował wówczas liryczne, naiwne w wyrazie wizerunki dzieci w pastelowych, wysmakowanych tonacjach. Około 1920 powstały inspirowane sztuką Pietera Bruegla St. rozległe pejzaże ożywione sztafażem i utrzymane w zmatowiałej kolorystyce z przewagą brązów i zieleni. Rok 1928 stanowił istotną cezurę w twórczości artysty. Skrystalizował się wówczas jego indywidualny styl obrazowania, niepowtarzalny w kontekście sztuki europejskiej. wykształcił wtedy własny, charakterystyczny i łatwo rozpoznawalny styl łączący echa kubizmu, fascynację sztuką ludową i malarstwa artystów naiwnych. W latach 1929 – 30 Makowski tworzył liczne kompozycje olejne, akwarelowe, rysunkowe z przedstawieniami dzieci. Należą one do dojrzałej i artystycznie wysublimowanej fazy twórczości Makowskiego, w której artysta uprościł kształty, sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków, liniom nadał moc i wyrazistość. Prócz malarstwa sztalugowego, akwareli i rysunku Makowski uprawiał techniki graficzne – drzeworyt, akwafortę i litografię. Zajmował się ilustrowaniem książek i projektowaniem okładek; ozdobił drzeworytami wydane w 1925 w Paryżu „Pastorałki” Tytusa Czyżewskiego. Pisał ponadto wiersze, opowiadania i teksty z zakresu teorii sztuki.