Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
5.

Zygmunt Sidorowicz
(1846-1881)

O zachodzie, 1878

olej, płótno / 50 x 100 cm

sygn. i dat. l.d.: Z. Sidorowicz / 1878

Cena wywoławcza:
70 000 
Estymacja:
80 000 - 100 000 
Cena wylicytowana:
75 000 
5.

Zygmunt Sidorowicz
(1846-1881)

olej, płótno / 50 x 100 cm

sygn. i dat. l.d.: Z. Sidorowicz / 1878

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

kolekcja prywatna, Polska
aukcja Domu Aukcyjnego Rempex, 23.03.2005, poz. 218

Prezentowana praca jest modelowym wręcz dziełem artysty. Krajobraz rozlewiska na skraju lasu oświetlony jest krwawo zachodzacym słońcem. Na pierwszym planie widoczne są mokradła oraz otaczająca je bujna roslinność. Drugi plan to gęsty las z typowym motywem pojedyńczych drzew, które generalizują całość kompozycji. Obserwator znajduje się wewnątrz trochę bajkowego, przesyconego nastrojem widoku, otulony w leniwie zapadający zmrok, który nie przeraża, ale zachwyca.

P. Sidorowicz nadesłał kilka małych widoczków, niby niczym nie zrobionych; ale w każdym
dotknięciu pędzla znać jak umie wybornie tłumaczyć naturę. Nie jest to mozolny, drobizagowy
reproduktor, zdradzony przez zbytek wierności – lecz umie być wiernym przez uchwycenie
prawdziwego charakteru, co jest podobnoć główną zaletą dobrego krajobrazu.

Lucjan Siemieński, z recenzji wystawy TPSP w Krakowie, 1875.

Zygmunt Sidorowicz urodził się w 1846 roku we Lwowie. Studiował na Akademii Wiedeńskiej, potem zaś w Monachium. Jego piękna twórczość dziś jest nieco zapomniana, głównie dlatego, że prace tego artysty pojawiają się rzadko na rynku antykwarycznym. Pamiętać zaś należy, że podczas pobytu w Monachium Sidorowicz należał do ścisłego grona Józefa Brandta i Maksymiliana Gierymskiego. Prowadził wspólną pracownię z Aleksandrem Kotsisem i Walerym Brochockim. Malował sceny rodzajowe, porterty oraz przede wszystkim pejzaże, więcej z odczucia natury, niż ze studiów, jak to określił Henryk Piątkowski. Jego malarstwo określa się jako paysage intime – intymne, co oznacza, że na fenomenalnie realistyczny talent odtwórcy piękna natury nakładał poetycki, melancholijny nastrój, tak miły oczom widza. W charakterystycznym formacie odtwarzał polskie krajobrazy, tchnące monachijskim Stimmungiem i troszkę smutkiem, będące dzięki temu ogromnie dekoracyjnymi.