Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
44.

Stanisław Horno-Popławski
(1902-1997)

SYRENKA WALCZĄCEJ WARSZAWY

odlew z brązu wg. gipsu z lat 40. XX wieku, brąz patynowany / wys. odlewu. 32 cm

sygn. przy podstawie: HOR – POP 2

Cena wywoławcza:
19 000 
Estymacja:
24 000 - 28 000 
Cena wylicytowana:
26 000 
44.

Stanisław Horno-Popławski
(1902-1997)

odlew z brązu wg. gipsu z lat 40. XX wieku, brąz patynowany / wys. odlewu. 32 cm

sygn. przy podstawie: HOR – POP 2

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Rzeźba gipsowa reprodukowana w: R. Konik, Myślenie kamieniem. Stanisław Horno – Popławski, Wrocław, 2016, s. 51.

Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych: malarstwo u prof. Tadeusza Pruszkowskiego oraz rzeźbę u prof. Tadeusza Breyera. W latach 1932-39 prowadził zajęcia rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. W czasie II wojny światowej przebywał w Oflagu II C Woldenberg, gdzie zorganizował znaną pracownię rzeźbiarską. Od stycznia 1946 do września 1949 prowadził katedrę rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Po wojnie nawiązał pierwsze kontakty z Bydgoszczą, gdzie współorganizował Liceum Sztuk Plastycznych oraz zrealizował płaskorzeźbę Muzy dla Teatru Polskiego i pomnik Henryka Sienkiewicza, który stanął przy Filharmonii Bydgoskiej. W 1949 przeniósł się do Trójmiasta, obejmując stanowisko profesora i dziekana Wydziału Rzeźby Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. W latach siedemdziesiątych miał poważne problemy z utrzymaniem sopockiej pracowni i wyprowadził się wraz z żoną Ingą na Kaszuby. W 1977 roku miał wystawę indywidualną w Bydgoszczy, a w następnym roku przyjął zaproszenie Rady Miasta Bydgoszczy i zamieszkał w domu przy ul. Niemcewicza 2 na terenie Miejskiego Ogrodu Botanicznego. W1979 roku otwarto tam plenerową galerię jego rzeźb (większość zdewastowana lub skradziona w latach 90-tych). W1982 roku wrócił do Sopotu, gdzie kontynuował pracę twórczą. W1996 roku otrzymał doktorat honoris causa Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Rok później w Pałacu Opatów w Oliwie wręczono rzeźbiarzowi drugi doktorat honoris causa – gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uroczystość połączono z otwarciem w pałacu kolejnej, ostatniej już za życia artysty wystawy indywidualnej. Zmarł 6 lipca 1997 roku. Jego rzeźby wystawiane były na wielu prestiżowych wystawach zagranicznych, np. na Międzynarodowej Wystawie Rzeźby Współczesnej w Paryżu (1956,1961), na XXXI Biennale Sztuki w Wenecji (1962). Pod koniec lat pięćdziesiątych, pod wpływem inspiracji archaiczną rzeźbą grecką i etruską, podjął nowe poszukiwania formalne wykorzystując ekspresję naturalnych kształtów „kamieni polnych”, które zapewniły mu wysoką pozycję w historii sztuki XX wieku (m.in. złoty medal na Biennale Sztuki Współczesnej we Florencji w 1969).