Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
16.

Alfons Karpiński
(1875-1961)

DAMA W KAPELUSZU, 1918

olej, płótno naklejone na tekturę / 50 x 40 cm

sygn. l.g.: a.Karpinski 1918

Cena wywoławcza:
17 000 
Estymacja:
20 000 - 25 000 
Cena wylicytowana:
27 000 
16.

Alfons Karpiński
(1875-1961)

olej, płótno naklejone na tekturę / 50 x 40 cm

sygn. l.g.: a.Karpinski 1918

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Z czasem ustalił artysta własną manierę malarską, wyrażającą się w takich cechach, jak staranna, dość gładka faktura, lokalny koloryt oparty na stłumionej gamie barwnej, pozbawionej silniejszych akcentów, mocny kontur, oraz rozproszony światłocień, co stwarzało pozorne podobieństwo tego malarstwa do twórczości starszej o dziesięć lat Boznańskiej. Jego liczne i na swój sposób frapujące portrety kobiece przenikała atmosfera salonu lub buduaru, a ich kokieteria polegała na wyborze odpowiednich modelek i efektownych, pastelowych odcieniach koloru, jakie cechują jego olejne na ogół malarstwo.

Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie tom. III, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1964, s. 28.

Karpiński należy do czołowych reprezentantów nurtu dekoracyjnego w polskim malarstwie początków XX wieku, który bazował na zdobyczach XIX-wiecznego realizmu, wiedeńskiej secesji i Młodej Polski. Głównym tematem jego twórczości stała się postać kobiety (bardzo rzadko malował mężczyzn). Pozy modela były najczęściej bardzo proste, poddane młodopolskiej stylizacji. W Paryżu najczęściej portretował swoją ulubioną modelkę Jane (Portret modelki Jane (1908), Muzeum Narodowe w Krakowie). Jej oraz innym portretowanym, często aktorkom krakowskim nadawał wyraz „kobiety demonicznej”, wielokrotnie malował również portrety żony. Obrazy te, malowane płaską plamą, o płynnych konturach, stłumioną gamą barwną, z rozproszonym światłocieniem cieszyły się bardzo dużą popularnością. Silnie podkreślone spojrzenia, gesty, pozy i stroje i pewna dekoracyjność tych wizerunków emanują silnie duchem epoki młodopolskiej i swoiście mitycznym pojmowaniem kobiecej natury w tej epoce.