Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
16.

Alfons Karpiński
(1875-1961)

DAMA W KAPELUSZU, 1918

olej, płótno naklejone na tekturę / 50 x 40 cm

sygn. l.g.: a.Karpinski 1918

Cena wywoławcza:
17 000 
Estymacja:
20 000 - 25 000 
Cena wylicytowana:
27 000 
16.

Alfons Karpiński
(1875-1961)

olej, płótno naklejone na tekturę / 50 x 40 cm

sygn. l.g.: a.Karpinski 1918

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Z czasem ustalił artysta własną manierę malarską, wyrażającą się w takich cechach, jak staranna, dość gładka faktura, lokalny koloryt oparty na stłumionej gamie barwnej, pozbawionej silniejszych akcentów, mocny kontur, oraz rozproszony światłocień, co stwarzało pozorne podobieństwo tego malarstwa do twórczości starszej o dziesięć lat Boznańskiej. Jego liczne i na swój sposób frapujące portrety kobiece przenikała atmosfera salonu lub buduaru, a ich kokieteria polegała na wyborze odpowiednich modelek i efektownych, pastelowych odcieniach koloru, jakie cechują jego olejne na ogół malarstwo.

Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie tom. III, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1964, s. 28.

Karpiński należy do czołowych reprezentantów nurtu dekoracyjnego w polskim malarstwie początków XX wieku, który bazował na zdobyczach XIX-wiecznego realizmu, wiedeńskiej secesji i Młodej Polski. Głównym tematem jego twórczości stała się postać kobiety (bardzo rzadko malował mężczyzn). Pozy modela były najczęściej bardzo proste, poddane młodopolskiej stylizacji. W Paryżu najczęściej portretował swoją ulubioną modelkę Jane (Portret modelki Jane (1908), Muzeum Narodowe w Krakowie). Jej oraz innym portretowanym, często aktorkom krakowskim nadawał wyraz „kobiety demonicznej”, wielokrotnie malował również portrety żony. Obrazy te, malowane płaską plamą, o płynnych konturach, stłumioną gamą barwną, z rozproszonym światłocieniem cieszyły się bardzo dużą popularnością. Silnie podkreślone spojrzenia, gesty, pozy i stroje i pewna dekoracyjność tych wizerunków emanują silnie duchem epoki młodopolskiej i swoiście mitycznym pojmowaniem kobiecej natury w tej epoce.

Alfons Karpiński urodził się w 1875 roku w Rozwadowie koło Tarnobrzegu, jako syn Alfonsa Karpińskiego – sędziego powiatowego oraz Barbary Heleny z Pyszów. W 1885 roku, po przejściu ojca na emeryturę, Karpińscy przenieśli się do Krakowa. Tam, jako 15- latek Alfons Karpiński rozpoczął naukę rysunku w miejscowej szkole rzemieślniczej, u Józefa Boguckiego. W 1891 roku rozpoczął studia w Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Floriana Cynka, Izydora Jabłońskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Leona Wyczółkowskiego. Często również uczestniczył w zajęciach plenerowych z Janem Stanisławskim. W 1903 roku kontynuował naukę w monachijskiej pracowni Antona Ažbégo, następnie w latach 1904-1907 przebywał w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych u Kazimierza Pochwalskiego. Lata 1905-1907 to czas rozkwitu krakowskiego kabaretu Zielony Balonik w Jamie Michalikowej, którego Karpiński był jednym z założycieli i czynnych twórców. Przygotowywał dekoracje, poruszał kukiełkami w czasie kabaretów, malował obrazy. W 1907 roku Karpiński wyjechał do artystycznej stolicy Europy – Paryża, gdzie kształcił się w paryskiej Académie Willi. Był członkiem krakowskiego Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” i warszawskiego TZSP. Podczas I wojny światowej służył w armii austriackiej, po tym jak został ranny przydzielono go do kwatery prasowej z zadaniem rysunkowego dokumentowania wojennych zniszczeń – rysunki te były później wystawiane w TPSP w Krakowie i Wiedniu. Po II wojnie światowej wstąpił do grupy „Zachęta” charakteryzującej się tradycjonalistycznym profilem artystycznym. W początkowym okresie swej twórczości Karpiński malował sceny rodzajowe i miejskie pejzaże – głównie widoki Monachium i Paryża. Popularność zdobył dzięki przedstawieniom martwych natur i portretów zwłaszcza kobiet. Karpiński należy do czołowych reprezentantów nurtu dekoracyjnego w polskim malarstwie początków XX wieku, który bazował na zdobyczach XIX-wiecznego realizmu, wiedeńskiej secesji i Młodej Polski. Głównym tematem jego twórczości stały się martwe natury z kwiatami, przede wszystkim ukochanymi przez artystę różami, cechujące się kolorystycznym wysublimowaniem. Z wielką wrażliwością potrafił Karpiński uchwycić piękno a zarazem przemijalność natury, za co był powszechnie uwielbiany a jego kompozycje rozchwytywane. Wyspecjalizował się również w malarstwie portretowym kobiet. Pozy modelek były najczęściej bardzo proste, poddane młodopolskiej stylizacji. W Paryżu najczęściej portretował swoją ulubioną modelkę Jane – jej oraz innym portretowanym, często aktorkom krakowskim nadawał wyraz „kobiety demonicznej”, wielokrotnie malował również portrety żony. Obrazy te, traktowane płaską plamą, o płynnych konturach i stłumionej gamie barwnej oraz rozproszonym światłocieniem cieszyły się dużą popularnością.