Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
60.

Kazimierz Mikulski
(1918-1998)

ZASŁONA, 1967

olej, płótno / 81 x 60,5 cm

sygn. na odwrocie: Zasłona / Kazimierz Mikulski / Kraków 1967

Cena wywoławcza:
90 000 
Estymacja:
120 000 - 150 000 
Cena wylicytowana:
115 000 
60.

Kazimierz Mikulski
(1918-1998)

olej, płótno / 81 x 60,5 cm

sygn. na odwrocie: Zasłona / Kazimierz Mikulski / Kraków 1967

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Polska, kolekcja prywatna
zakup od artysty

Warszawa, K.M.P. i K „RUCH” GALERIA WSPÓŁCZESNA, 27 luty – 23 marzec, 1969.
Portugalia, X Biennale de Sao Paulo, 1969.

Wiele jest podobieństw między lalkami, maskami i kostiumami teatralnymi autorstwa artysty a postaciami i przedmiotami przezeń malowanymi. Dominują w twórczości Mikulskiego dziewczyny o dużych i okrągłych piersiach, postaci kotów, ptaków, bajkowy, surrealistyczny świat. Artysta nie odrzucił nigdy bliskiej jego epoce geometryzacji – jest to zatem świat nie tylko fantastyczny ale też uporządkowany. Obrazy często dzieli linia, pionowa bądź pozioma, budująca przestrzeń. Postaci, niczym teatralni aktorzy, oddane są z profi lu lub frontalnie, wynurzając się z planowo budowanej przestrzeni. Przedmioty, zwierzęta malowane zgodnie z naturą są jednak odrealnione, ich sens jest tajemniczy. Rzeczywistość traktowana jest przez Mikulskiego umownie a to co najbardziej urzeka w jego malarstwie to intymność budowanych niczym ze snu, dekoracyjnych scen. Nie inaczej postępuje w prezentowanej pracy. Zasłona to praca dojrzała stylowo, w pełni oddająca kwintesencję surrealistycznego malarstwa Mikulskiego. Prawie pełnopostaciowy akt, spowity liśćmi tajemniczo zakrywa woal z kaskady kolorowych kół. Tę nieśmiałość i zawarte w obrazie niedopowiedzenie Mikulski wyraźnie kontrastuje śmiałym spojrzeniem modelki patrzącej wprost na nas. Bez zwątpienia jest to jeden z najbardziej znamiennych dla artysty obrazów. Prezentowany obraz Zasłona wystawiany był przez Kazimierza Mikulskiego na 10-tym Biennale w Sao Paulo w 1969r. Ekspozycja Mikulskiego liczyła wówczas 12 obrazów, które eksponowane były w Sali Geral. W tym samym czasie swoje prace na Biennale wystawiali: Stanisław Fijałkowski, Ryszard Winiarski oraz Roman Opałka. Zasłona należy do obrazów Kazimierza Mikulskiego będącymi najbardziej wyznacznikowymi i cennymi w dorobku artysty. Stanowi również na rynku prawdziwą rzadkość, ponieważ prac tego artysty z lat 60-tych, jest niezwykle mało. Obraz wyróżnia się niezwykle nasyconą barwą i wysublimowanymi niuansami kolorystycznymi, charakterystycznymi dla wczesnego, ale i najbardziej dojrzałego i cenionego okresu twórczego artysty.

Malarz, aktor, scenograf, reżyser teatralny i ilustrator książek był absolwentem Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie pod kierunkiem prof. Kazimierza Sichulskiego. Po wojnie należał do Grupy Młodych Plastyków a następnie do II Grupy Krakowskiej prowadzonej przez Tadeusza Kantora. Jest jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiego malarstwa surrealistycznego. Trochę na przekór czasom, w których żył i środowisku, z którego wyrastał pozostał wierny sztuce przedstawiającej. Świat teatru i malarstwa przeplata się w twórczości Mikulskiego. Wiele jest podobieństw między lalkami, maskami i kostiumami teatralnymi autorstwa artysty a postaciami i przedmiotami przezeń malowanymi. Dominują w twórczości Mikulskiego dziewczyny o dużych i okrągłych piersiach, postaci kotów, ptaków, bajkowy, surrealistyczny świat. Artysta nie odrzucił nigdy bliskiej jego epoce geometryzacji – jest to zatem świat nie tylko fantastyczny ale też uporządkowany. Obrazy często dzieli linia, pionowa bądź pozioma, budująca przestrzeń. Postaci, niczym teatralni aktorzy, oddane są z profi lu lub frontalnie, wynurzając się z planowo budowanej przestrzeni. Przedmioty, zwierzęta malowane zgodnie z naturą są jednak odrealnione, ich sens jest tajemniczy. Rzeczywistość traktowana jest przez Mikulskiego umownie a to co najbardziej urzeka w jego malarstwie to intymność budowanych niczym ze snu, dekoracyjnych scen.