Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
9.

Adam Marczyński
(1908-1985)

DEKOMPOZYCJA, 1970

akryl, sklejka / 10,3 x 10,3 cm

opisany na odwrocie: 1970

Estymacja:
10 000 - 15 000 zł
Cena wylicytowana:
8 000 zł
9.

Adam Marczyński
(1908-1985)

akryl, sklejka / 10,3 x 10,3 cm

opisany na odwrocie: 1970

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Adam Marczyński był malarzem, rzeźbiarzem i twórcą asamblaży. Uprawiał malarstwo, grafikę i rysunek oraz scenografię. Urodził się w 1908 roku. W latach 1929-1936 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Jarockiego. Na kształtowanie się postawy artystycznej Marczyńskiego w pierwszym okresie wpływ miały podróże jakie odbył do Francji i Hiszpanii. Już w pierwszych latach studiów aktywnie uczestniczył w życiu artystycznym i wystawienniczym. Jeszcze przed wojną związał się z Grupą Krakowską, by po wojnie być współzałożycielem jej kontynuacji – Grupy Krakowskiej II. Swoją pierwszą indywidualną wystawę miał w 1936 roku. Początkowo tworzył w estetyce kubizmu oraz w nawiązaniu do koloryzmu. W tym duchu powstały pierwsze martwe natury, pejzaże, wnętrza i portrety. W połowie lat 50. zwrócił się w kierunku surrealizmu spod znaku Joana Miró i Paula Klee. Ścieżka ta powiodła Marczyńskiego w kierunku coraz silniejszego akcentowania abstrakcji i poszukiwania konstrukcji w malarstwie. Forma przybierać zaczęła uogólniony kształt, a za liryzm odpowiadał harmonijny i delikatny kolor. Momentem przełomowym w twórczości Marczyńskiego stał się początek lat 60. Wówczas odszedł on od klasycznie pojmowanego malarstwa na rzecz konstruowania obrazu-przedmiotu. Podstawowym gatunkiem wypowiedzi stał się dla niego kolaż, w którym akcentował geometryczne układy form na płaszczyźnie oraz – co najważniejsze – fizyczność struktury. Pierwsze prace z tej serii zaprezentował na I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w 1965 roku. Postępująca strukturyzacja obrazu-obiektu ujawniła się powstającymi w latach 70. pracami, których głównym elementem były rytmicznie rozmieszczone kasetony z uchylnymi klapkami. Kasetony przybierały formę kwadratów bądź prostokątów. Klapki odchylały się w osi pionowej bądź poziomej. Barwa była zróżnicowana. Z upływem czasu asamblażowe kompozycje przybierały coraz bardziej minimalistyczną formę – zredukowaniu uległa również ich kolorystyka. Marczyński sięgał często po barwy odblaskowe, uzyskując tym samym odmienne efekty w zależności od usytuowania obiektu w przestrzeni. Niekiedy jego działania przybierały charakter performatywny, jak w trakcie jednego z Plenerów Koszalińskich w Osiekach (1970), podczas których zamontował kasetony w plenerze, na drzewach. Działania Marczyńskiego miały w swoim założeniu dopuszczenie interwencji odbiorcy, który manewrując kasetonami miał okazję „współtworzyć” dzieło. Adam Marczyński kilkakrotnie reprezentował Polskę na międzynarodowych festiwalach sztuki. W roku 1956 brał udział w Biennale Sztuki w Wenecji, Biennale w Sao Paulo (1959) oraz w Documenta w Kassel. Podsumowanie jego twórczości stanowi katalog retrospektywnej wystawy pośmiertnej w krakowskim Biurze Wystaw Artystycznych (1985).