Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
21.

Tadeusz Makowski
(1882-1932)

Wesele w miasteczku, ok. 1908

olej, płótno naklejone na tekturę / 32 x 32 cm

sygn. I.d.: T Makowski; na rewersie naklejka z nazwiskiem kolekcjonera: „Ciechanowiecki”

Cena wywoławcza:
47 000 zł
Cena wylicytowana:
47 000 zł
21.

Tadeusz Makowski
(1882-1932)

olej, płótno naklejone na tekturę / 32 x 32 cm

sygn. I.d.: T Makowski; na rewersie naklejka z nazwiskiem kolekcjonera: „Ciechanowiecki”

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa 1964, poz. 50

Ta wczesna praca Makowskiego odsyła nas do pierwszej fazy twórczości artysty kiedy to zafascynowany był malarstwem swego mistrza Jana Stanisławskiego, a tym samym malowaniem gęstymi impastami i stosowaniem wyrazistej faktury. W kompozycji czytelne jest również młodopolskie w proweniencji zauroczenie wiejskim czy małomiasteczkowym obrzędem, podpatrzenie niepowtarzalnego nastroju zdarzenia rozgrywającego się w zapadającym nad miasteczkiem zmierzchu. Obraz przedstawia wesele, prawdopodobnie żydowskie. Zgromadzone pod ścianami domów gromady weselnych gości obserwują pannę młodą w białej, ślubnej sukni prowadzoną przez drużbów. Ujęta z podwyższonego punktu obserwacji scena pozwala rozszerzyć kadr kompozycji na dachy miasteczka i daleki horyzont. Dekoratywny sposób traktowania postaci oraz kładzenie farby charakterystycznymi, pionowymi uderzeniami pędzla pozwala datować pracę na pierwszą dekadę stulecia. Natomiast jej nostalgiczny ton przywodzi na myśl wczesne prace Edwarda Muncha. 

Było w nim coś z niewinnego dziecka – jakaś świeżość, niewinność, a jednocześnie to był bardzo wykształcony człowiek.
– Marcel Gromaire

Tadeusz Makowski to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich malarzy XX wieku. Postawa artystyczna Makowskiego ukształtowała się w początkowym okresie pod wpływem symbolistycznego malarstwa pejzażowego Stanisławskiego, zaś twórczość Mehoff era przekazała mu zrozumienie istoty rysunku jako środka ekspresji i zamiłowanie do dekoracyjnej, secesyjnej stylistyki. Artysta na przełomie 1908 i 1909 r. wyjechał do Paryża, gdzie pozostał do końca życia. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu. Brał udział w Salonach: Niezależnych, Tuileries, Jesiennym i De L’Oeuvre Unique. Jego zainteresowania scenografią teatralną przejawiły się w wykonywaniu kukiełek dla krakowskiego kabaretu „Zielony Balonik”. W Paryżu zafascynowała artystę klasycyzująca, symboliczna sztuka Puvis de Chavannes’a. Około 1911 przejął od Le Fauconniera i kubistów zwartą konstrukcję obrazu i geometryzujące traktowanie form; kształt wydobywał jednak światłocieniowym modelunkiem i obrysowywał wyrazistym konturem. Na jego twórczość silnie wpłynęła podróż do Bretanii oraz postimpresjonistyczna sztuka Ślewińskiego. W 1918 pojawił się w obrazach Makowskiego motyw kluczowy dla jego dalszej twórczości – postać dziecka. Artysta malował wówczas liryczne, naiwne w wyrazie wizerunki dzieci w pastelowych, wysmakowanych tonacjach. Około 1920 powstały inspirowane sztuką Pietera Bruegla St. rozległe pejzaże ożywione sztafażem i utrzymane w zmatowiałej kolorystyce z przewagą brązów i zieleni. Rok 1928 stanowił istotną cezurę w twórczości artysty. Skrystalizował się wówczas jego indywidualny styl obrazowania, niepowtarzalny w kontekście sztuki europejskiej. wykształcił wtedy własny, charakterystyczny i łatwo rozpoznawalny styl łączący echa kubizmu, fascynację sztuką ludową i malarstwa artystów naiwnych. W latach 1929 – 30 Makowski tworzył liczne kompozycje olejne, akwarelowe, rysunkowe z przedstawieniami dzieci. Należą one do dojrzałej i artystycznie wysublimowanej fazy twórczości Makowskiego, w której artysta uprościł kształty, sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków, liniom nadał moc i wyrazistość. Prócz malarstwa sztalugowego, akwareli i rysunku Makowski uprawiał techniki graficzne – drzeworyt, akwafortę i litografię. Zajmował się ilustrowaniem książek i projektowaniem okładek; ozdobił drzeworytami wydane w 1925 w Paryżu „Pastorałki” Tytusa Czyżewskiego. Pisał ponadto wiersze, opowiadania i teksty z zakresu teorii sztuki.