Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
87.

Teresa Pągowska
(1926-2007)

Sen o pustym pokoju, 2002

olej, płótno / 140 x 130 cm

sygn. l.d.: TP opisany na odwrocie: TERESA PĄGOWSKA 2002 „SEN O PUSTYM POKOJU" 140 X 130 cm T. Pągowska

Estymacja:
200 000 - 250 000 
Cena wylicytowana:
210 000 
87.

Teresa Pągowska
(1926-2007)

olej, płótno / 140 x 130 cm

sygn. l.d.: TP opisany na odwrocie: TERESA PĄGOWSKA 2002 „SEN O PUSTYM POKOJU" 140 X 130 cm T. Pągowska

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

USA, kolekcja prywatna
zakup od artystki (2004)

Nowy Jork, The Female Gaze: Women Surrealists in the Americas and Erope, 05.-07.2019
Nowy Jork, Heather James, 2019 Nowy Jork, Green Point Project, Józef Czapski and Teresa Pągowska returning to New York, 11.-12.2018
Warszawa, Piękna Gallery, Teresa Pągowska. Malarstwo, 09.-10.2017

Orestein G.,Tomaszewski P., The Female Gaze: Women Surrealists in the Americas and Erope [katalog wystawy], Heather James, Nowy Jork, 2019, s. 96
Bartelik M., Józef Czapski and Teresa Pągowska returning to New York [katalog wystawy], Green Point Projects, Nowy Jork, Łódź 2018, s. 45
Teresa Pągowska. Malarstwo, Piękna Gallery, Warszawa, 2017, s. 43

Malarka, wykładowca akademicki, przedstawicielka szkoły sopockiej i nowej figuracji. Teresa Pągowska związana była z grupami Realites Nouvelles oraz Nouvelle Ecole de Paris. W 1951 roku ukończyła PWSSP w Poznaniu w pracowni Wacława Taranczewskiego i Eustachego Wasilkowskiego. Była wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Łodzi a następnie w Warszawie. Pągowska brała aktywny udział w życiu artystycznym od lat 50. biorąc udział w licznych krajowych i zagranicznych wystawach. Artystka należy do grona wybitnych artystów nowoczesnej sztuki. Dzięki przyjaźni z Piotrem Potworowskim i inspiracji jego dziełami dała się poznać w latach 60. jako artystka szczególnie wrażliwa na dźwięczność barwy. Mimo zafascynowania kolorystami poszukiwała jednak własnej drogi twórczej. Związana z nurtem nowej figuracji w centrum swojego zainteresowania stawiała człowieka, świat jego przeżyć i emocji, dramat istnienia. Kontrasty modulowanych plam barwnych, sumaryczne kształty, teatralne pozy i gesty postaci usytuowanych na granicy figuratywności i abstrakcji to cechy charakterystyczne jej najlepszych płócien. Malarstwo Pągowskiej to afirmacja życia, które nie pozostawia widza obojętnym, tylko wciąga go do ciekawej dyskusji nad sensem istnienia. Jak pisze Bogusław Deptuła: (…) w pewnym sensie jej kompozycje, to często rodzaj, by użyć słowa piosenki Przybory, enigmatów. Czasami wszystko jest jasne, proste i wyraźne. Niekiedy jednak z wielkim trudem jesteśmy w stanie zidentyfikować poszczególne kształty i rozwikłać rebus obrazu. Zazwyczaj wysiłki zostają nagrodzone i możemy odczytać, skrótowy, czy zawikłany układ form(…) Pągowska nie lubi realizmu, ale nie chce malować obrazów abstrakcyjnych. Robiła to wiele lat temu, ale przypuszcza, że ten okres jej twórczości jest już zamknięty. Zostaje niejednoznaczność i obcinanie. Obcinanie wszystkiego: w sobie, w obrazie, w emocjach, w rzeczywistości, w kolorach. Tylko wyobraźnia pozostaje nieobjęta żadną redukcją. – cyt. za: Teresa Pągowska, Warszawa 2001, s. 11.