(…) później już mogłem każdy pejzaż odtworzyć z pamięci. Te nagromadzone w ciągu lat pejzaże, gdzieś się we mnie zachowały, tyle że dziś nie realizuję ich wprost, a przez różne skojarzenia, poprzez nie tylko to co wiem, ale i to co myślę o świecie.
– Rajmund Ziemski („Zwierciadło” 1968, nr 16)
(…) Gęstość zroszonej deszczem gliny, sypkość pyłu pokrywającego spaloną słońcem drogę, twardość kamieni – to wszystko są elementy, z których tworzyć można obrazy (…) Szarość jest [dla Ziemskiego] nie tylko ciemną barwą. Może być ona błotnistym polem, może być mrokiem lasu, może być kawałkiem zmurszałej ściany. Tak rodzi się specyficzna faktura tych niezwykłych krajobrazów.
(Rajmund Ziemski. Pejzaże, wyd. Galeria Zderzak, Kraków 2003, s. 6.)
Malarz urodził się w 1930 roku w Radomiu. W latach 1949-1955 studiował na warszawskim ASP pod kierunkiem Artura Nacht-Samborskiego. W 1955 roku debiutował podczas Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki – „Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi”, która odbywała się w warszawskim Arsenale. Po czasie „odwilży” związany był z grupą artystów skupionych w kręgach prowadzącego Galerię „Krzywe Koło” Mariana Bogusza. Największy wpływ na styl Ziemskiego miał okres nauki oraz współpraca ze wspomnianym już wcześniej Nacht-Samborskim, przedstawicielem szkoły kapizmu. Owa współpraca wytworzyła w nim wysoką wrażliwość kolorystyczną. Kolejnym istotnym elementem w twórczości artysty był wpływ malarstwa z gatunku informel. Właśnie w tym stylu tworzył od końca lat pięćdziesiątych, uczyniło to z niego jednego z głównym przedstawicieli tego kierunku w kraju. O podjęciu tego kierunku sam Ziemski mówił: „W okresie Arsenału, a zresztą i później w latach 56 i 57, moje obrazy bliskie były malarstwu figuratywnemu; obracałem się w świecie realiów znanych, realia te wystarczały jeszcze treściom, które chciałem przekazać. Ale z czasem okazało się, że dla spraw, jakie mam do powiedzenia, dla treści, jakie chcę w swoich obrazach zamknąć, muszę znaleźć formy będące czymś w rodzaju syntezy, formy obiektywnie kreujące, a nie powtarzające otaczający świat; formy, których sugestywność odpowiadałaby zamierzanemu celowi. Inspiracji szukałem w pejzażu” (Rajmund Ziemski. Malarstwo, Akademia Sztuk Pięknych, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010, s. 105).
W dziełach Ziemskiego największą rolę odgrywa barwa, którą posługiwał się z niebywałą swobodą. W pierwszym okresie chętnie korzystał z intensywnych, barwnych kolorów by z czasem zrezygnować na rzecz surowości i prostoty. Swobodnie łączył gładko malowane partie z chropowatymi, grupo kładzionymi bulwami oraz cienkimi strużkami farby. Dawało to efekt przypominający gęstą pajęczą sieć wkomponowaną w przestrzeń obrazu. Dzięki tym zabiegom obrazy Ziemskiego przypominają ucieleśnienie snów i marzeń, osobistych emocji lub lęków. Te wewnętrzne krajobrazy najczęściej przybierają kształt pionowych prostokątów, w których to wertykalny „kręgosłup” lub forma „szkieletowa” podkreśla strzelistość ogółu. Prace, które jak oferowany pejzaż, powstawały w latach 60. łączy wrażliwość kolorystyczna, bogactwo efektów fakturalnych, specyficzna dla Ziemskiego kameralność nastroju.