Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
62.

Wanda Gołkowska
(1925-2013)

Kompozycja

olej, płótno / 65 x 65 cm

sygn. na prawej krawędzi płótna: WANDA GOŁKOWSKA

Estymacja:
25 000 - 30 000 
Cena wylicytowana:
18 000 *
62.

Wanda Gołkowska
(1925-2013)

olej, płótno / 65 x 65 cm

sygn. na prawej krawędzi płótna: WANDA GOŁKOWSKA

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Poznań, kolekcja prywatna

(…) na tle polskiej sztuki drugiej połowy XX wieku Wanda Gołkowska jest jedną z niewielu artystek, które okazały tak ogromną dyscyplinę i konsekwencję w działaniu, prezentując dojrzałą refleksję, wykraczającą poza zrozumienie swoich czasów, równoległą światowym manifestom i działaniom artystycznym.

– Jolanta Studzińska (Wanda Gołkowska. Fi [katalog wystawy], wyd. Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2020)

 

Prezentowana praca pochodząca z lat 90. jest konsekwentną realizacją objętej przez Gołkowską ścieżki. Cechuje ją porządek, który był charakterystyczny dla reliefów artystki oraz iluzja ruchu, wraz z przemieszczaniem się widza. Szczególną rolę odgrywa tu prostota wyrazu sprowadzona do języka geometrii. Dominuje kreska, która wprowadza do kompozycji ruch i dynamikę. „Formy geometryczne są literami alfabetu, który pozwala na wpisywanie świata w kształt wizualny. Pion, poziom, kwadrat, trójkąt, koło – stają się symbolami, znakami magicznymi. Są pierwszymi, najprostszymi elementami, dającymi się formułować w układy otwarte. Umożliwiają dowolne konstruowanie świata w jakiejkolwiek strukturze filozoficznej” – pisała Gołkowska w katalogu swojej wystawy w Zachęcie (Język geometrii, wyd. Zachęta, Warszawa 1984). Geometria, ruch i percepcja – której wagę artystka wielokrotnie podkreślała – wszystkie te pojęcia obecne są w twórczości Gołkowskiej sytuując ją tym samym w kręgu twórców związanych z op-artem. Wrocławianka należy bez wątpienia do tych polskich artystek, których twórczość wciąż czeka na szersze odkrycie, wpisuje się w rozrastającą się coraz intensywniej panoramę powojennej sztuki kobiet – fenomenu wciąż czekającego na osobne opracowanie.