Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
16.

Sławomir Ratajski
(1955)

Prześwietlenie, 1986

olej, płótno / 180 x 120 cm

sygn. l.d.: Ratajski 86 oraz na odwrocie: SŁAWOMIR RATAJSKI 1986 „PRZESWIETLENIE" OLEJ, PŁOTNO 180 X 120

Estymacja:
45 000 - 55 000 
Cena wylicytowana:
38 000 
16.

Sławomir Ratajski
(1955)

olej, płótno / 180 x 120 cm

sygn. l.d.: Ratajski 86 oraz na odwrocie: SŁAWOMIR RATAJSKI 1986 „PRZESWIETLENIE" OLEJ, PŁOTNO 180 X 120

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Sławomir Ratajski urodził się w 1955 w Warszawie, gdzie ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych. Od 1987 pracuje na macierzystej uczelni. Zaczynał jako asystent prof. Jerzego Tchórzewskiego, a potem prowadził pracownię rysunku na Wydziale Grafiki. Obecnie jest profesorem zwyczajnym i dziekanem Wydziału Sztuki Mediów, gdzie prowadzi także autorską Pracownię Koncepcji Artystycznych.

Debiutował w latach 80 twórczością silnie utożsamianą z nurtem Nowej Ekspresji, jednocześnie, włączając się w ruch niezależnego życia artystycznego okresu stanu wojennego, unikając jednak tematów doraźnie publicystycznych. W początku lat 80 malował obrazy inspirowane widokami miejskich murów, które stanowiły prawdziwe pole walki społeczeństwa z władzą, a w cyklu Flagi wykorzystywał kolorystykę i dwutorowość flagi polskiej. Patriotyczna i zaangażowana symbolika idzie w tych pracach w parze z dbałością o jakość czysto malarską, jakby w tej sferze artysta szukał źródła siły w obywatelskiej walce, którą przyszło toczyć w tych latach. Ten poważny ton dźwięczy w malarstwie Ratajskiego niezależnie od stylistyki jego prac w kolejnych etapach twórczości (…)Na przełomie lat 80 i 90 stopniowo ograniczał narrację i symbolikę na rzecz tajemniczych abstrakcyjnych form, w 1993 zaczął konstruować instalacje malarskie złożone z ogromnych monochromatycznych płócien. 

(Maryla Sitkowska, Słownik Malarzy Polskich, Arkady, 2001)

Obecnie, pozostając wierny ekspresyjnemu podejściu, coraz bardziej skłania się ku formom abstrakcyjnym, wzmacniając jednocześnie grę kolorystyczną. Zróżnicowaną twórczość malarską prezentował na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych oraz w pokazach polskiej sztuki za granicą, m.in. w Paryżu, Berlinie, Madrycie, Salamance, Lipsku, Budapeszcie, Wiedniu, Mińsku, Cagnes sur Mer, Stambule, Moskwie, Lwowie, Ankarze, Buenos Aires.

Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w kraju i za granicą.