(…) jedyną rzeczą, której świat nigdy nie będzie miał w nadmiarze, jest przesada.
– Salvador Dali
Rzeźby Salvadora Dalego powstawały z silnej wewnętrznej potrzeby artysty, by przełożyć swoje ikoniczne obrazy i fantastyczne wizje w prawdziwe, trójwymiarowe projekty. Wybierając najbardziej charakterystyczny element kompozycji np. miękki zegar czy słonia o długich, pajęczych odnóżach, formował z niego pełnoplastyczną rzeźbę. Tworzył zarówno niewielkie dzieła gabinetowe, jak i monumentalne pomniki, funkcjonujące w ramach sztuki miejskiej.
Oferowany Minotaur został pierwotnie stworzony przez Dalego w 1936 r. jako projekt okładki ekstrawaganckiego, francuskiego magazynu „Minotaure”, wydawanego w latach 1933-1939. Legendarny pół-byk, pół-człowiek to jedna z najbardziej sugestywnych postaci w mitologii greckiej. Dali zdecydował się przedstawić go jako kobietę o zwierzęcej głowie, pozującej niczym modelka. Jej ciało jest pełne szufladek i zakamarków, z których wyłaniają się różne złote przedmioty. Uwagę zwraca wypełzający z okolic podbrzusza homar, który przywodzi na myśl słynny surrealistyczny obiekt Dalego – „Telefon-homar” (1936).
Innym motywem pojawiającym się wielokrotnie w poetyce artysty są wspomniane szuflady. Dali wykorzystał je m.in. w dziełach „Antropomorficzna szafka” (1936) oraz „Płonąca żyrafa” (1937). Aby zrozumieć, co się w nich skrywa, należy sięgnąć do podświadomości. Artysta przyznawał: „Jedyna różnica pomiędzy antykiem a współczesnością to Zygmunt Freud, który odkrył, że ludzkie ciało składa się z wielu ukrytych szuflad, możliwych do otwarcia wyłącznie z pomocą psychoanalizy” (Néret G., Salvador Dali: 1904-1989, wyd. Taschen, Warszawa 2005). W tych uchylonych, a czasem i zamkniętych szufladach i szufladkach znajdują się nieuświadomione emocje i instynkty, a także wyparte przeżycia i myśli, które skrywamy głęboko przed światem. Dzieła Dalego, zarówno malarskie, jak i rzeźbiarskie stanowią alegorie, służące do zilustrowania i zrozumienia freudowskich teorii.