(…) pozostałem wierny memu malarstwu i nigdy tego nie żałowałem.
– Alfons Karpiński
Tematem obrazów [jest] czas płynący z wolna w ciszy mieszczańskiej enklawy, odmierzany tykaniem zegara i opadaniem kwietnych płatków, nasycona wspomnieniami atmosfera wyizolowanego wnętrza.
(Kossowska I., Alfons Karpiński, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, grudzień 2002)
Jego liczne i na swój sposób frapujące portrety kobiece przenikała atmosfera salonu lub buduaru, a ich kokieteria polegała na wyborze odpowiednich modelek i efektownych, pastelowych odcieniach koloru, jakie cechują jego olejne na ogół malarstwo.
(Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie tom. III, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1964, s. 28.)
Karpiński należy do czołowych reprezentantów nurtu dekoracyjnego w polskim malarstwie początków XX wieku, który bazował na zdobyczach XIX-wiecznego realizmu, wiedeńskiej secesji i Młodej Polski. Głównym tematem jego twórczości stała się postać kobieca (bardzo rzadko malował mężczyzn) i to właśnie te dzieła przyniosły Karpińskiego największą popularność. Malował portrety niezwykle eleganckie w wymowie – stylizowane, utrzymane w kameralnym nastroju, o spokojnej, stłumionej gamie barwnej, płynnym konturze i rozproszonym świetle. Zachwyca w nich zmysłowe podejście do modela i maestria, z jaką artysta potrafił oddać tajemniczość i subtelność kobiecej natury. Nie bez powodu Karpiński przez niektórych uważany jest za największego młodopolskiego piewcę kobiecego ciała. Silnie podkreślone spojrzenia, gesty, pozy i stroje, a także pewna dekoracyjność tych wizerunków sprawiają, że emanują one romantycznym duchem dawnej epoki. Są również świadectwem swoiście mitycznego pojmowania piękna kobiecości.