Zawsze byłem bardzo zaangażowany w pseudobiologiczny cykl produkcji, konsumpcji i zniszczenia. Od dawna niepokoi mnie fakt, że jednym z jego najbardziej rzucających się w oczy materialnych skutków jest zalanie naszego świata śmieciami i odrzuconymi dziwnymi przedmiotami. – Arman
Arman był jednym z najgłośniejszych artystów sztuki amerykańskiej drugiej połowy XX wieku, członkiem grupy Nouveau Realisme i twórcą słynnych Akumulacji – kompozycji z różnych nagromadzonych przedmiotów. Urodził się w Nicei w 1928 roku jako Armand Pierre Fernandez. Jego ojciec zajmował się sprzedażą antyków i amatorską grą na wiolonczeli, co przełożyło się na zainteresowanie syna muzyką i przedmiotami kolekcjonerskimi. Arman od dziecka dużo rysował i malował. Po początkowych studiach z matematyki i filozofii, zdecydował się rozpocząć naukę w École Nationale des Arts Décoratifs w Nicei, gdzie poznał Yves’a Kleina i Claude’a Pascala. Następnie skończył jeszcze historię sztuki na paryskiej École du Louvre. W tamtym okresie pociągała go filozofia wschodu, dawna sztuka chińska oraz judo. Tworzył też pierwsze prace plastyczne w duchu abstrakcjonizmu.
W latach 60. nastąpił w jego karierze przełom. Razem z m.in. Yves’em Klein, François’em Dufrêne, Danielem Spoerri oraz krytykiem sztuki i filozofem Pierre’em Restany założył grupę Nouveau Realisme, do której wkrótce dołączyli również Cesar, Mimmo Rotella, Niki de Saint Phalle i Christo. Stowarzyszenie według spisanego manifestu miało być „nowym sposobem postrzegania rzeczywistości” i tworzyć sztukę na nowo związaną z życiem codziennym. W tym czasie zaczął krystalizować się charakterystyczny styl Armana, zainicjowany głośną wystawą pt. „Wypełnienie” w paryskiej galerii Iris Clert. Jej bezpośrednim przyczynkiem była wcześniejsza wystawa w tym miejscu Yves’a Klein pt. „Pustka”. W przeciwieństwie do gołej przestrzeni jaką zaprezentował jego przyjaciel, Arman wypełnił pomieszczenie galerii aż po sufit śmieciami. Było ich tak dużo, że nie dało się już wejść i zaproszeni na wernisaż goście mogli tylko oglądać wystawę przez szyby.
W 1961 roku artysta wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie zainspirowany ruchem dada i koncepcją ready-mades Marcela Duchampa, skupił się na tworzeniu obiektów i instalacji obnażających problem konsumpcjonizmu i masowej produkcji. Rozwinął pomysł Akumulacji. Zaczął realizować różne dynamiczne kompozycje z identycznych przedmiotów codziennego użytku, jak pędzle do malowania, czajniki, żarówki, buty, pistolety na wodę i nawet samochody! Część z nich stała się rzeźbami w przestrzeni publicznej, m.in. „Long Term Parking” (1982, wieża z sześćdziesięciu samochodów) czy odlane w brązie „Music Power II” (1986, akumulacja wiolonczeli) i „The Fourth of July” (1986, akumulacja flag amerykańskich). Ponadto wymyślił „Poubelles” czyli puszki śmieci oraz „Colères” (Furie) i „Coupes” (Cięcia). Te pierwsze były obiektami z pleksi, do których wrzucał różne odpady np. gazety, szmaty, potłuczoną ceramikę, niedopałki, zużyte opakowania itd. – by unaocznić palącą kwestię zanieczyszczenia środowiska śmieciami, jakie ciągle wytwarzamy. Druga i trzecia grupa jego prac przedstawiała rzeczy (najczęściej były to instrumenty muzyczne) pocięte lub rozwalone na kawałki i odnosiła się do bezmyślnej ludzkiej agresji, której ofiarą padają niewinne przedmioty, ulegając niepotrzebnej dewastacji.
Artystyczne osiągnięcia Armana stanowią ważny pomost między rozwijającą się w latach 60. i 70. sztuką europejską a amerykańskim pop-artem. Był twórcą społecznie zaangażowanym, który w żartobliwy, a zarazem inteligentny sposób komentował zastaną rzeczywistość. Swoimi realizacjami deklarował sprzeciw wobec kultury masowej i technologicznej nadprodukcji. Jego dzieła znajdują się w najważniejszych kolekcjach publicznych, takich jak Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Tate Gallery w Londynie czy Centre Pompidou w Paryżu.