W 1954 roku w domu i na rysunkach pojawiło się niemowlę. Studia małego dziecka i matki z dzieckiem posłużyły Wróblewskiemu do namalowania kilku obrazów olejnych („Młoda matka z dzieckiem”, „Matka”, „Matki” 1955). (…) Ciekawość i czułość nie przeszkodziły w ostrości obserwacji, zapisywanych jak zawsze u Wróblewskiego, bez sentymentalizmu.
(Kasprzak-Stamm K., Andrzeja Wróblewskiego prace na papierach, [w:] Gwasze, akwarela, rysunki Andrzeja Wróblewskiego. Inedita, Wrońska A. [red.], wyd. Galeria in Spe, Warszawa 2002, s. 15)
Oferowany praca należy do grupy rysunków, szkiców i gwaszy, które stanowiły istotną część twórczości Andrzeja Wróblewskiego. Spod jego ręki wyszły zarówno pojedyncze rysunkowe studia postaci, jak i liczne wprawki i projekty kompozycji, które stanowiły przygotowanie do obrazów olejnych. Do takiej kategorii należy prezentowany obiekt – dwustronna praca zawierająca szkic do obrazu „Młoda matka z dzieckiem”, na której odwrociu widnieje szkic do „Matki, Antyfaszystki, Macierzyństwo”.
Pierwszy szkic przedstawia siedzącą, młodą kobietę z maleńkim dzieckiem na rękach, którą odnajdujemy w obrazie „Młoda matka z dzieckiem” z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. W olejnej kompozycji Wróblewski wprowadził zmianę w przedstawieniu postaci matki, ujmując ją w pozycji stojącej. Mimo to, bez wątpliwości zauważamy w obrazie tę samą modelkę, którą widzimy w oferowanym rysunku. Gest trzymania dziecka przy piersi, jak również fryzura i ubiór kobiety, są identyczne w obydwu pracach. Łączy je ponadto jednakowa uczuciowość i delikatność wyrażonej sceny.
Na odwrociu opisanej wyżej pracy znajdujemy studium siedzącej, dojrzałej kobiety, u której stóp znajduje się małe dziecko. Kobieta swym ciałem i wzrokiem zwrócona jest ku małej, siedzącej na ziemi postaci. Scenę bez trudu rozpoznać można w obrazie olejnym Wróblewskiego „Matki”, znajdującym się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Obraz ten wystawiany był pod innym, również autorskim tytułem „Antyfaszystki” na Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki „Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale. Siedząca na krześle zadumana kobieta wygląda niemalże identycznie w przypadku obydwu prac, różnicę stanowi wiek dziecka, które na obrazie olejnym wydaje się być starsze. Mocna, statuaryczna budowa ciała modelki przypomina kobiety ze słynnego cyklu „Ukrzesłowionych” i stanowi hołd w kierunku matek, opiekunek i bohaterek ogniska domowego. W swoim studium Wróblewski chce zwrócić uwagę na formę postaci modelki, angażując wyobraźnię widza i wywołując różne skojarzenia i refleksje. Artysta podczas swojego krótkiego życia zdołał nadać całkowicie nowy kierunek współczesnemu malarstwu, przyporządkowując figuracji nowe znaczenia i odkrywając ją dla świata wizualnej perswazji.