Dziurawię płótno i stamtąd wchodzę w nieskończoność. – Lucio Fontana
Lucio Fontana odpowiedzialny jest za jeden z najbardziej radykalnych aktów w historii sztuki XX wieku. Jego gest przecięcia gładkiej powierzchni płótna i stworzenie w nim pionowego rozdarcia stał się ikonicznym symbolem nowego porządku i drastycznego zerwania z tradycją, wyrazem absolutnej wolności artystycznej. Zanim jednak przemyślenia twórcze Fontany zmaterializowały się w postaci otwarcia obrazu na trzeci wymiar, przeszedł on przez wiele eksperymentów formalnych i co znamienne dla jego zainteresowania przestrzenią – rozpoczął karierę od rzeźbiarstwa.
Urodził się w 1899 roku w Argentynie, choć dzieciństwo spędził we Włoszech. Ciężki politycznie czas pod rządami Mussoliniego zmotywował go w wieku dwudziestu trzech lat do wyjazdu do rodzinnej Argentyny, gdzie najął się w firmie ojca wytwarzającej rzeźbę cmentarną. Wkrótce założył tam swój własny warsztat rzeźbiarski i zaczął brać udział w wystawach zbiorowych. W 1928 roku powrócił do Włoch i rozpoczął kształcenie na mediolańskiej Accademia di Belle Arti di Brera, w pracowni Adolfa Wildta. Mimo odebranej klasycznej edukacji, poszukując własnego języka ekspresji, zrealizował w latach 30. szereg dzieł w bardzo swobodnej, abstrakcyjnej stylistyce. Zapisał się również do międzynarodowej grupy abstrakcjonistów Abstraction-Création, a przebywając w Paryżu wszedł w środowisko Jeana Miro, Tristana Tzara oraz Constantina Brâncușiego.
Wytężona praca twórcza, jak również inspirujący kontakt z młodymi artystami doprowadziły Fontanę do opublikowania w 1947 roku swojego pierwszego Manifestu Spacjalizmu. Zawarł w nim przemyślenia na temat przestrzeni w obrazie i potrzeby uwolnienia sztuki z dwuwymiarowości. Odrzucał narzucane przez medium zasady, widząc w nowych technologiach i materiałach szansę by zerwać raz na zawsze z malowaną od Renesansu iluzją i dosłownie zacząć stwarzać przestrzeń. W ślad za rozważaniami teoretycznymi poszły eksperymenty formalne, owocujące serią pierwszych podziurawionych obrazów („Buchi”). Zamiast nakładać kolejne warstwy plam kolorów i linii na płaską powierzchnię, artysta zdecydował się ją przedziurawić przez co bezpośrednio połączył fizyczne właściwości płótna z istniejącą wokół przestrzenią. Niewidoczna dotąd przestrzeń stała się ważną i wyraźną częścią dzieła.
Temat trójwymiarowości obrazu był przez Fontanę eksplorowany także na inne sposoby, m.in. poprzez włączanie do prac dodatkowych elementów, takich jak małe kawałki kolorowego szkła. Umieszczając je w wykonanych otworach, artysta poszerzał przestrzeń kompozycji zarówno od tyłu, jak i przodu – kierując ją w stronę widza. Nowatorskie, zrywające z tradycyjnymi formami malarstwa i rzeźby prace zaczął określać mianem Concetti Spaziale – koncepcji przestrzennych.
Coraz mocniejsze i wyraźniejsze dziurkowanie powierzchni doprowadziło Fontanę w 1958 roku do nowej serii płócien charakteryzującej się głębokimi, pionowymi cięciami („Tagli”). Przechodzące wzdłuż centralnej części obrazu sznyty, tworzyły na gładkiej, monochromatycznej powierzchni silne linie. Cięcia były nie tylko tworem, ale pomysłem i procesem jednocześnie. Kreowały nowy wizerunek dzieła sztuki, przełamywały bariery, otwierały nowe widzialne i niewidzialne przestrzenie. W ten sposób kompozycje Fontany stały się przedsionkiem nowej estetyki i krokiem w kierunku sztuki konceptualnej.