Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
37.

Stanisław Kamocki
(1875-1944)

Przedwiośnie

olej, tektura / 50,9 x 70,6 cm

sygn. p.d.: St Kamocki

Cena wywoławcza:
17 000 zł
Cena wylicytowana:
17 000 zł
37.

Stanisław Kamocki
(1875-1944)

olej, tektura / 50,9 x 70,6 cm

sygn. p.d.: St Kamocki

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Oferowany obraz pochodzący z późnych lat 20. jest reprezentatywny dla dojrzałej twórczości Kamockiego, kiedy artysta odszedł od modernistycznej maniery Stanisławskiego malując gęstymi impastami na tekturowych podłożach, dekoracyjnie spłaszczając przestrzeń w obrazie i uzyskując charakterystyczną matowość powierzchni. Kamocki ogranicza wówczas gamę barwną do błękitów, zieleni, cytrynowych żółcieni, brązów i zmąconych bieli, stosuje wyraziste efekty fakturalne. Jednocześnie pod wpływem lekcji Cćzanne’a, podobnie jak inni nestorzy Młodej Polski – J. Fałat, S. Czajkowski, S. Filipkiewicz – syntetyzuje i lekko geometryzuje formy pejzażu. W prezentowanym obrazie ośnieżony masyw Tatr zamykający horyzont tworzy wraz z nawisającymi nad nim chmurami dekoracyjną kompozycję, której horyzontalizm równoważą smukłe niczym struny pnie drzew na pierwszym planie. Wąska skala barw sugestywnie oddaje moment zimowo-wiosennego przesilenia.

Stanisław Kamocki, malarz i grafik, młodopolski pejzażysta, urodził się w 1875 w Warszawie, zmarł w 1944 w Zakopanem. W latach 1891-1900 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Leona Wyczółkowskiego, Jacka Malczewskiego i Jana Stanisławskiego. Następnie udał się do Paryża (1901-1902). W latach poprzedzających wybuch I wojny światowej Kamocki dużo podróżował, przede wszystkim do Niemiec, Szwajcarii i Włoch (1904-1905, 1911). Na Półwysep Apeniński powrócił ponownie w 1924 roku. W trakcie wojny służył w Legionach. Od 1919 roku kierował katedrą pejzażu w SSP w Krakowie. W 1937 roku mianowany został profesorem zwyczajnym. Od lat 30. związany z Zakopanem, prowadził na Harendzie kursy malarstwa. Tam też, w 1942 roku objął stanowisko profesora w Państwowej Szkole Góralskiej Sztuki Ludowej. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (od 1906), Wiedeńskiej Secesji (1911–1918), warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych i Towarzystwa „Sztuka Podhalańska”. Regularnie uczestniczył w krajowych i zagranicznych wystawach „Sztuki”, m.in. w Wiedniu (1908), Wenecji (1910) i Berlinie (1913). Swoje prace prezentował na zbiorowych ekspozycjach polskiej sztuki w Brukseli (1938), Pittsburgu (1935) i Nowym Jorku (1939). Indywidualne wystawy malarstwa artysty odbyły się w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (1917) i krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych (1920, 1935). Stanisław Kamocki uznawany jest za jednego z najzdolniejszych malarzy pejzażystów, kontynuatorów tradycji Jana Stanisławskiego. Spod pędzla Kamockiego wyszły wielkoformatowe obrazy olejne na płótnie, a od lat 20. również na tekturze. Artysta, któremu podróże były bliskie, najlepiej czul się w plenerze i tam też powstawały najlepsze pejzaże Wołynia, Podola, okolic Krakowa i ukochanych Tatr. Do innych, rzadziej stosowanych przez Kamockiego gatunków, należała martwa natura.