Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
46.

Kazimierz Mikulski
(1918-1998)

Osaczenie, 1973

olej, kolaż / 36 x 51 cm

niesygnowany; na rewersie napis: „Osaczenie” / collage / Kazimierz Mikulski / Kraków 1973

Cena wywoławcza:
15 000 zł
Cena wylicytowana:
17500 zł
46.

Kazimierz Mikulski
(1918-1998)

olej, kolaż / 36 x 51 cm

niesygnowany; na rewersie napis: „Osaczenie” / collage / Kazimierz Mikulski / Kraków 1973

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Wczesna twórczość malarska Mikulskiego sytuowała się na granicy malarstwa figuratywnego i abstrakcyjnego; wyobrażone przez artystę formy – zawieszone w pustej przestrzeni, określone precyzyjnym konturem, przedmiotowe i abstrakcyjne – ewokowały nadrealną atmosferę. Taki jest też prezentowany kolaż, w którym na neutralnym, czarnym tle pojawiają się przedmioty z różnych rzeczywistości; wizerunki ptaków, motyli, cytaty z muzealnych dzieł i atlasów anatomicznych, maszynka do mięsa… opatrzone wektorami. Zgodnie z surrealistyczną zasadą mają one dziwić się kontekstom w jakich artysta je umieścił. Tym samym kolaż emanuje atmosferę niedopowiedzenia i oczekiwania.

Malarz, aktor, scenograf, reżyser teatralny i ilustrator książek był absolwentem Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie pod kierunkiem prof. Kazimierza Sichulskiego. Po wojnie należał do Grupy Młodych Plastyków a następnie do II Grupy Krakowskiej prowadzonej przez Tadeusza Kantora. Jest jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiego malarstwa surrealistycznego. Trochę na przekór czasom, w których żył i środowisku, z którego wyrastał pozostał wierny sztuce przedstawiającej. Świat teatru i malarstwa przeplata się w twórczości Mikulskiego. Wiele jest podobieństw między lalkami, maskami i kostiumami teatralnymi autorstwa artysty a postaciami i przedmiotami przezeń malowanymi. Dominują w twórczości Mikulskiego dziewczyny o dużych i okrągłych piersiach, postaci kotów, ptaków, bajkowy, surrealistyczny świat. Artysta nie odrzucił nigdy bliskiej jego epoce geometryzacji – jest to zatem świat nie tylko fantastyczny ale też uporządkowany. Obrazy często dzieli linia, pionowa bądź pozioma, budująca przestrzeń. Postaci, niczym teatralni aktorzy, oddane są z profi lu lub frontalnie, wynurzając się z planowo budowanej przestrzeni. Przedmioty, zwierzęta malowane zgodnie z naturą są jednak odrealnione, ich sens jest tajemniczy. Rzeczywistość traktowana jest przez Mikulskiego umownie a to co najbardziej urzeka w jego malarstwie to intymność budowanych niczym ze snu, dekoracyjnych scen.