Moje prace powstały z niezgody na rzeczywistość, w jakiej żyję. Wkurwiam się, że jakaś grupa polityków pod pretekstem robienia dobrych rzeczy spycha ludzi inaczej myślących, czy też hołdujących innym wartościom w szczeliny życia. – Tomasz Partyka
(Z Tomaszem Partyką rozmawia Konrad Schiller [nagranie w archiwum autora], 6.08.2018, cyt. za:Czubak B. [red.], Tomasz Partyka [katalog wystawy], Fundacja Profile, Warszawa 2018, s. 6)
Urodzony w 1978 roku w Grudziądzu Tomasz Partyka, zajmuje się malarstwem i filmami wideo. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W 2005 roku uzyskał dyplom w pracowni malarstwa Jerzego Kałuckiego oraz w pracowni wideo Marka Wasilewskiego. Od 2004 roku aktywnie uczestniczy w wystawach w Polsce i za granicą, prezentując swoje prace malarskie i wideo m.in. w Warszawie, Sopocie, Berlinie, Hamburgu, Brukseli czy Chicago.
W swojej twórczości Partyka chętnie odnosi się do historii sztuki, pop-kultury i mass mediów, posługuje się niekiedy również cytatami z gazet, książek, filmów oraz internetu. Maluje techniką olejną na płótnie, komponuje kolaże, konstruuje obiekty przestrzenne. Jego prace odznaczają się dużą ekspresją, pomysłowością i niebanalnym humorem, mającym na celu obnażyć różne nieprzyjemne, a obecne w dzisiejszym świecie kwestie, takie jak rasizm, totalitaryzm czy ksenofobia.
Ostatni cykl Partyki pt. „Małe rzezie” bardzo silnie odnosi się do obecnej sytuacji społeczno-politycznej. Poprzez skomplikowaną, plastyczną formę, artysta stara się unaocznić tragizm i opresyjność upolitycznionej rzeczywistości, głosząc zarazem wobec niej swój silny opór. Biorąc na warsztat dziecięce zabawki – żołnierzyki – i posługując się kojarzoną z nimi symboliką naiwności, niewinnej zabawy, tworzy na kawałkach sklejki chaotyczne, brutalne sceny. Ich treściowy wydźwięk ma charakter ironiczny – bo tylko taki język wydaje się adekwatny do komentowania absurdów współczesności.