Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
28.

Leopold Gottlieb
(1879-1934)

Posiłek

gwasz, papier / 36 x 26 cm

sygn. I.d.: I.gottlieb

Cena wywoławcza:
40 000.00 zł
Estymacja:
45 000.00 - 50 000.00 zł
Cena wylicytowana:
46000.00 zł
28.

Leopold Gottlieb
(1879-1934)

gwasz, papier / 36 x 26 cm

sygn. I.d.: I.gottlieb

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

W Paryżu związany był ze środowiskiem Montparnasse’u, szczególnie blisko z kręgiem M. Kislinga i E. Zaka. Od l. 20. przeważały w jego malarstwie wielofiguralne kompozycje przedstawiające sceny pracy i posiłku. Ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową wypełniały eteryczne sylwetki ludzkie o przestylizowanych, wysmuklonych proporcjach, obwiedzione niekiedy czarnym, łamliwym konturem. Symboliczną wymowę tych obrazów intensyfikowała mroczna, zgaszona gama barw. Oferowana praca bardzo dobrze wpisuje się w nurt tej twórczości artysty.

Leopold Gottlieb był artystą związanym z kręgiem École de Paris. Polski malarz o żydowskich korzeniach z powodzeniem łączył w swojej twórczości tradycje judaistyczne i chrześcijańskie mając znaczący wpływ na kształt paryskiego środowiska artystycznego początku XX wieku Gottlieb urodził się w Drohobyczu w Galicji jako syn właściciela rafinerii nafty. Podążając śladem starszych braci, zwłaszcza Maurycego, podjął studia artystyczne w Krakowie, m.in. u Jacka Malczewskiego a następnie u Teodora Axentowicza. Początkowy etap twórczości artysty wiązał się z fascynacją realizmem i symbolizmem wyniesionymi z pracowni krakowskich mistrzów. Nie brak w nich jednak od początku charakterystycznej dla Gottlieba ekspresji wyrażającej się groteskowym przerysowaniem i deformacjami postaci. W pierwszych latach XX wieku młody artysta studiował kolejno w Monachium i Paryżu. Pozostawał w ścisłym kontakcie ze środowiskiem artystycznym Krakowa gdzie w 1905 roku zawiązał Grupę Pięciu skupiającą artystów – symbolistów. Od 1929 roku należał do grupy Rytm. Przez cały okres swojej twórczości brał udział w licznych wystawach, m.in. w paryskich Salonach. Pod koniec życia malarstwo Gottlieba charakteryzowało się jasną cieplejszą tonacją. Postaci malowane były na neutralnym tle, artysta chętnie posługiwał się perłowym odcieniem pastelowych barw przez co sylwetki oddawanych postaci wydawały się niczym zjawy.