Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
30.

Leopold Gottlieb
(1879-1934)

W łaźni, 1930

olej, karton / 70 x 101,5 cm

sygn. p.d.: l.gottlieb

Cena wywoławcza:
150 000 
Estymacja:
200 000 - 250 000 
Cena wylicytowana:
155 000 
30.

Leopold Gottlieb
(1879-1934)

olej, karton / 70 x 101,5 cm

sygn. p.d.: l.gottlieb

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Grupa postaci skupiona wokół długiego stołu zwrócona jest w kierunku obserwatora tworząc zamkniętą kompozycję. Rozmyte, obłe sylwetki, niewyraźne rysy twarzy czynią całą scenę nierealną. Przestylizowane postacie o umownie zaznaczonych rysach wpisane w ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową zyskują walor dekoratywności. Całości dopełnia miękko kreślony kontur delikatnie wynurzający się z białego tła. „W łaźni” to doskonałe malarstwo reprezentatywne dla dojrzałego okresu w twórczości Leopolda Gottlieba. Prace tego artysty nieustannie zachwycają niezwykłą wrażliwością ich twórcy i są bardzo cenione przez kolekcjonerów na całym świecie.

Leopold Gottlieb był artystą związanym z kręgiem École de Paris. Polski malarz o żydowskich korzeniach z powodzeniem łączył w swojej twórczości tradycje judaistyczne i chrześcijańskie mając znaczący wpływ na kształt paryskiego środowiska artystycznego początku XX wieku Gottlieb urodził się w Drohobyczu w Galicji jako syn właściciela rafinerii nafty. Podążając śladem starszych braci, zwłaszcza Maurycego, podjął studia artystyczne w Krakowie, m.in. u Jacka Malczewskiego a następnie u Teodora Axentowicza. Początkowy etap twórczości artysty wiązał się z fascynacją realizmem i symbolizmem wyniesionymi z pracowni krakowskich mistrzów. Nie brak w nich jednak od początku charakterystycznej dla Gottlieba ekspresji wyrażającej się groteskowym przerysowaniem i deformacjami postaci. W pierwszych latach XX wieku młody artysta studiował kolejno w Monachium i Paryżu. Pozostawał w ścisłym kontakcie ze środowiskiem artystycznym Krakowa gdzie w 1905 roku zawiązał Grupę Pięciu skupiającą artystów – symbolistów. Od 1929 roku należał do grupy Rytm. Przez cały okres swojej twórczości brał udział w licznych wystawach, m.in. w paryskich Salonach. Pod koniec życia malarstwo Gottlieba charakteryzowało się jasną cieplejszą tonacją. Postaci malowane były na neutralnym tle, artysta chętnie posługiwał się perłowym odcieniem pastelowych barw przez co sylwetki oddawanych postaci wydawały się niczym zjawy.