Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
80.

Tomasz Tatarczyk
(1947-2010)

Kazimierz nad Wisłą, 1974

olej, płótno / 49,5 x 60 cm

sygn. p.d.: Tatarczyk, sygn. na odwrociu: TOMASZ TATARCZYK / KAZIMIERZ NAD WISŁĄ 1974 / TT[monogram wiązany] 74

Cena wywoławcza:
6 000 
Estymacja:
7 000 - 8 000 
Cena wylicytowana:
6 000 
80.

Tomasz Tatarczyk
(1947-2010)

olej, płótno / 49,5 x 60 cm

sygn. p.d.: Tatarczyk, sygn. na odwrociu: TOMASZ TATARCZYK / KAZIMIERZ NAD WISŁĄ 1974 / TT[monogram wiązany] 74

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna

Związki Tomasza Tatarczyka z nadwiślańskim Kazimierzem Dolnym sięgały czasów wczesnej młodości. To tam spędzał z rodzicami wakacje a następnie już samodzielnie i z żoną Aleksandrą wracali, by uczestniczyć w miejscowym życiu kulturalnym i próbować swych sił jako malarz. Pierwsze wprawki w kazimierskich widokach miały miejsce zanim Tatarczykowi udało się dostać na studia na ASP w Warszawie. Z zapałem malował olejne pejzaże, traktując swoje kazimierskie plenery jako rozgrzewkę przed egzaminami na Akademię. Od 1976 roku dla Tatarczyka już wówczas studenta coroczne pobyty w Kazmierzu dawały możliwości zarobkowe. Urzeczony klimatem i historią miejsca, malował widoki okolicy przede wszystkim gwaszem i akwarelą na kolorowych papierach, o niewielkich formatach. Malował dużo i szybko a kazimierskie widoki cieszyły się wzięciem wśród turystów, wśród których szczególnie hojne były grupy polonijne. Prace Tatarczyka dobrze się sprzedawały, co pozwalało artyście na niezależność finansową. Wakacyjne pobyty w Kazimierzu zakończyły się wraz z poważniejszym zaangażowaniem w studia na ASP. Niemniej znajome okolice, zwłaszcza miejscowy pejzaż, pozostały dla Tatarczyka punktem odniesienia do tego stopnia, że z początkiem lat 80. kupił dom w Mięćmierzu, maleńkiej wsi nieopodal Kazimierza. Od tamtej pory spędzał tam większą część roku. Wszystkie obrazy z najsłynniejszych cykli malarskich Tatarczyka – Pił, Stosów, Bram, Łopat, Wzgórz, Dróg, Bruzd, Wąwozów, Kroków, Łodzi czy Psa – oraz liczne szkice i rysunki związane były z pejzażem nadwiślańskim wokół jego pracowni w Mięćmierzu.

Tomasz Tatarczyk urodził się w 1947 roku w Katowicach. W latach 1966-1972 studiował na Politechnice Warszawskiej, a następnie w latach 1976-1981 na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom uzyskał w pracowni profesora Jana Tarasina. W latach 1980-1986 pracował jako pedagog w macierzystej uczelni. W okresie stanu wojennego przyłączył się do niezależnego ruchu artystycznego, wystawiając swoje obrazy w kościołach. W 1990 roku zdobył jedną z nagród na XV Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie. Od 1984 roku związany był z Galerią Foksal w Warszawie. W latach 1987-1988 był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku, a następnie Fundacji Batorego i Fundacji Rockefellera we Włoszech. Jego prace pokazywane były w licznych galeriach w kraju i zagranicą, m.in. w BWA w Lublinie, Galerii Awangarda we Wrocławiu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii 86 w Łodzi, w Galerii Zachęta w Warszawie, Soho Center for Visual Arts w Nowym Jorku, Galerie Ucher w Kolonii. Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych – z ważnych wystaw zbiorowych warto wymienić: „4 Foksal Gallery Artists” w Richard Demarco Gallery w Edynburgu, „Dialog” w Moderna Museet w Sztokholmie, „Essence and Persuasion – the Power of Black and White” w Anderson Gallery w Buffalo oraz „Cztery pory roku” w Schirn Kunsthalle we Frankfurcie nad Menem. W 1999 roku został laureatem Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Rysunku we Wrocławiu. W 2009 roku uhonorowany został za 2008 rok nagrodą im. Jana Cybisa przyznawaną wybitnym malarzom przez Związek Polskich Artystów Plastyków za całokształt twórczości. W ostatnich latach życia Tatarczyk zmagał się z chorobą. Zmarł 10 kwietnia 2010 roku.