Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
84.

Jan Lebenstein
(1930-1999)

Scène de salon, 1973

monotypia, litografia, gwasz, papier / 48 x 70 cm

sygn. p.d.: Lebenstein 73, opisany l.d.: Monotypie litographie gouache, opisany śr.: "Scene de salon"

Cena wywoławcza:
28 000 
Estymacja:
35 000 - 40 000 
84.

Jan Lebenstein
(1930-1999)

monotypia, litografia, gwasz, papier / 48 x 70 cm

sygn. p.d.: Lebenstein 73, opisany l.d.: Monotypie litographie gouache, opisany śr.: "Scene de salon"

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna Francja, kolekcja prywatna

Prezentowana praca to pierwowzór jednej z najbardziej znanych i wielokrotnie wystawianych i reprodukowanych litografii autorstwa Jana Lebensteina. Kompozycja układem postaci nawiązuje do klasycznego dla malarstwa europejskiego tematu „Zuzanna i starcy”. Jednak znana biblijna historia w recepcji artysty zostaje mocno przeformułowana. Skromna i niewinna, starotestamentowa Zuzanna – staje się tu zmysłową kusicielką. Niczym salonowa lwica, leży na rokokowej sofie, ze świadomością eksponującą swoje nagie ciało. Jej towarzyszami – zamiast starych mężczyzn – są dwa mityczne, humanoidalne potworki, jakby wprost zaczerpnięte z płótna Johanna Füssliego „Nocna mara” (1781). Oferowane dzieło charakteryzuje interesująca technika wykonania. Monotypia, pierwotnie odbita jedynie w dwóch barwach i czerni, została przez artystę wzbogacona rysunkiem w pastelu i akwarelą – co wzmocniło kolorystykę pracy. Strukturalny efekt tła wraz z rytmiczną, miękką kreską stworzyły harmonijną całość kompozycyjną.

Absolwent warszawskiej ASP (1948-54), należy do grupy najwybitniejszych polskich malarzy i rysowników. Przełomowym momentem w karierze artystycznej Lebensteina było otrzymanie w 1959 roku Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego momentu twórczość artysty weszła na wielkie międzynarodowe salony zdobywając sobie wielkie uznanie krytyków i publiczności, dzięki wydarzeniom takim jak indywidualna wystawa w paryskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej w 1961 roku. Kolejne pokazy, w Amsterdamie, Nowym Jorku, Rzymie, Oslo czy Berlinie, tylko utwierdzały pozycję Lebensteina stawiając go w ścisłej czołówce światowego malarstwa. Jego twórczość jest trudna do zdefiniowania. Z jednej strony jawi się jako oryginalna odmiana malarstwa figuratywnego, z drugiej zaś przemawia bogatym językiem abstrakcyjnym, który bliski jest surrealizmowi. Obrazy Lebensteina to poetyckie transpozycje figury ludzkiej, ekspresyjne postaci zwierzęce, w których przebrzmiewa fascynacja reliktami archaicznych kultur.